Mint azt már többször is említettem, bármennyire is zavaró egyeseknek, jelenleg bizony az FPS a legmenőbb játékstílus PC-re. Az E3 is erre engedett következtetni, hiszen szinte minden második híradás a Half Life 2-ről, a Doom III-ról, a S.T.A.L.K.E.R.-ről, vagy éppen a több tíz hasonló játékról szólt. Van viszont egy olyan játék, mely ugyan eltörpül a fenti nevek mellett, egyéni megoldásaival mégis kiemelkedik néhány ponton a tömegből. Igen, kitaláltátok, ez a XIII.
A játék a hasonló című francia képregényre épül, melynek stílusa egyébként alapból kellemes: kém-thriller. A képregény, bár hazájában egész sikeresnek mondható – az első rész még a 80-as évek közepe fele készült el – nem igazán mondható nemzetközileg ismertnek, pedig Jean Van Hamme író, illetve William Vance rajzoló nagyon jó kis történetet dobott össze, melyben a valós eseményeket alapul véve (például a Kennedy elnök elleni merényletet) alakítják az elképzelt valóságot. A játék (illetve a képregény) elején főhősünk éppen a tengerparton fekszik, ájultan. Miután magához tér, szomorúan datálja, hogy kapott egy csúnya púpot a fejére, mely következtében emlékei mind egy szálig eltűntek. Az egyetlen követhető nyom róla egy "XIII" tetoválás, illetve egy széfkulcs. Innentől a játékosra van bízva, hogy kiderítse, ki is ő, a játékban található 13 (figyelitek? ;-) fejezet végére pedig sok egyéb információval is gazdagabbak leszünk. Nem akarom lelőni a poént, de egy idő után rájövünk, hogy egész jól harcolunk, mi több, kitűnő kommandósok vagyunk (voltunk?), találunk egy titkos társaságot – a Húszakat – és nyomokat William Sheridian, az Egyesült Államok elnöke elleni merényletről. Természetesen feladatunk lesz a merényletben részt venni. Hogy kinek az oldalán? Majd elválik.
Történetileg tehát nem állunk rosszul, viszont hogy minél inkább képregényszerű legyen a hangulat, a Ubi Soft bevetette azt a fegyvert, melyet PC-sek egyelőre csak hallomásból ismernek: a Cel Shadinget. Dióhéjban annyit erről a technikáról, hogy segítségével tökéletesen rajzfilmszerűvé alakítható a látvány, de ezt a képekről úgyis kitalálhattátok. A technika egyébként nagyon jó, konzolokon sok nagy név használja már, többek közt az új GC-s Zelda, a PS2-s Auto Modellista, vagy éppen a Xbox (illetve multiplatform) Cel Damage. A készítők azt ígérik, hogy nem elég, hogy ezt a metódust használják a megjelenítésre (mely egyébként az Unreal motorra épül), hanem annyira továbbfejlesztik, például kellemes árnyékokkal, vagy a szép nevű onomatopoeia-val (mely egyébként azt takarja, hogy például egy nagy robbanásnál régi akciósorozatok mintájára bazi nagy BOOM! szöveg jelenik meg, stb.), hogy a játék stílusát inkább interaktív grafikus novellaként kellene jellemezni.
Főhősünk, mint említettem, profi kommandós, így természetesen nagyon jó mind a fegyverkezelésben, mind a lopakodásban, puszta kezes harcban. Szükségünk is lesz e technikákra, ugyanis a játékban keverednek a vad, robbantós, halomra-ölős jelenetek a halk, lopakodós pályarészekkel. Fegyvereink is e szerint alakulnak majd: a szokásos shotgun, M16, AK47, bazooka, mellé olyan fegyverek jönnek, mint a nyíl-, illetve szigonypuska, dobókés, vagy éppen a puszta kezünk. A környezet igen interaktív lesz, így nagyon sok tárgyat fordíthatunk ellenfeleink ellen. A fejlesztők példaként a törött üvegdarabot, vagy a szabadon dobálható székeket említik. Hősünk rendelkezik bizonyos szintű hatodik érzékkel is (nem keverik bele a miszticizmust, szimplán ennyire profi a csávó), mely bizonyos helyzetekben radarként funkcionál.
Természetesen, mint a legtöbb FPS játékban, itt is találhatunk majd többjátékos üzemmódot. A készítők a szokásos DM vagy CTF módokon kívül sok egyedi változatot is kitaláltak, például a Cover Me! módot, melyben sniperként kell társunkat megóvnunk. A PC-s változat – mivel a játék modern konzolokra is megjelenik – ezen kívül pályaszerkesztőt is tartalmazni fog.
Minden bizonnyal kellemes kis játék lesz a XIII, még ha nem is fogja annyira felbolygatni a FPS játékok egyre nagyobb tengerét. Megjelenésről sajnos nincsenek biztos infók, de mivel a játék nagy része már kész, nem lehet túl messze.