Egyéb
Uru - Utójáték
Az elmúlt év fejleményeinek összefoglalása az Uru projekttel kapcsolatosan.
2005.03.29. 00:00 | szerző: Norfren | Egyéb
Majdnem másfél évvel ezelőtt született az első beszámoló a szárnyát bontogató Uru online kalandjátékról, és sajnos nem egészen fél évvel később már arról kellett írni, hogy az Uru Live project leállt, finoman szólva megbukott, aminek hivatalosan ugyan az érdeklődők alacsony száma volt az oka, valójában azonban a technikai nehézségeket nem sikerült megoldani, legalábbis nem az eredeti elképzeléseknek megfelelően.
Mi történt ez alatt az egy év alatt? Végleg a temetőbe került az Uru, avagy sikerült-e valamit menteni a menthetőből? Jogosan tettem-e kérdőjelet az előző cikk címének végére? A válasz egyfajta is-is. A beteg nem halt meg, de felépülése bizonytalan s maradandó károsodásokat szenvedett, bár sokan igyekeznek tartani benne a reményt, van, aki lelkileg, van aki egy-egy injekció formájában.
Talán emlékeztetőül csak annyit, hogy az Uru - Ages Beyond Myst (Uru - a Myst Utáni Korok, röviden Uru ABM) egyszemélyes játékként CD-n jelent meg (még most is kapható sok helyen) s a szükséges kiegészítések letöltése után lehetett vele a multiplayer játékba (Uru Live) belépni. Ennek során nemcsak találkozhattunk a többi játékossal, hanem nagyobb lett a játéktér is, elérhetővé vált Ae'gura, a földalatti d'ni főváros. A tavaly februári leállással egy időben a Cyan részéről ígéret hangzott el, hogy hamarosan kiegészítő csomagokkal pótolják a csalódott játékosokat, illetve bővítik a terepet az új kalandorok számára. Az első kiegészítő csomag áprilisban meg is jelent egy több mint 170 megás ingyenes letöltés formájában, ez volt az Uru - To D'ni (Út a D'niba). Ez tulajdonképpen hozzáadta az ABM-hez is a d'ni várost és néhány apróbb új helyet, amelyeket pár újabb feladat megoldásával lehett elérni, feltárni.
A következő kiegészítőcsomag is megérkezett néhány hónap múlva, még 2004 nyarán, az Uru - The Path of the Shell (A kagyló útja, röviden TPOTS), ezúttal azonban nem ingyenes letöltésként, hanem önálló és megvásárlandó kiegészítő CD-ként. A TPOTS CD tehát önmagában nem használható, hanem csak az előző ABM alap CD után telepítve. Tartalmazza az első To D'ni kiegészítést is, valamint két teljesen új Kort (világot) Ahnonay-t és Ercanát, s a hozzájuk kapcsolódó feladatokat, rejtvényeket. Ez a két Kor már nyilván régebben meg volt és bedobásra készen állt az online játék során, de a sors másképp hozta. Kis átalakítással gyorsan ki lehetett őket hozni a kiegészítő csomagban. A grafika a vártnak megfelelően ütős, a rejtvények pedig egy hétpróbás kalandjátékost is próbára tesznek, van bennük néhány szokatlan megoldás (nekem sem sikerült súgás (és némi anyázás) nélkül végigjátszani). Még egy korábbi jól ismert helyre is eljuthatunk a legvégén, úgyhogy csak ajánlani tudom mindenkinek, aki kedveli a műfajt. Kiadták egyúttal a teljes anyagot, mind a két CD-t egy dobozban Uru - Complete Chronicles (A teljes krónika, CC) néven.

Sajnos az Uru fanek nagy bánatára a TPOTS megjelenése után az a hír is a napvilágra került, hogy a Cyan nem szándékszik további kiegészítő csomagokat kiadni. Bár... a közelmúltban hivatalosan is bejelentették a készülő és az Uru-tól teljesen független Myst V-öt, s a jó szemű megfigyelő észrevehette, hogy a pár előzetes kép gyanúsan hasonlít néhány 1-2 évvel ezelőtti Uru promóciós képre - nyilván néhány, már készen levő világba fektetett munkát akarják így megmenteni.
Úgy nézett ki tehát, hogy miután kijátszottuk magunkat, a két Uru CD is felkerülhet a polcra a többi régi játék mellé, s megmarad egy szép emléknek (megvehetjük egyúttal az ősszel megjelent Myst IV-t, ez azonban már egy egészen más sztori). A dolog azonban érdekes módon több szálon is folytatódott.
Már egy évvel ezelőtt, alighogy leállt az online Uru Live, megjelentek az első Uru hack-ek. Kiderült ugyanis, hogy a d'ni város már az eredeti CD-n is rajta van, csak éppen az odajutás le van tiltva. A játék adatfájljainak a manipulációjával azonban be lehetett jutni a városba, sőt, egy bug miatt (a hírhedt balkon-ugrás) még ez sem kellett. Az első ilyen hírek és módszerek meglehetősen óvatosan és félve jelentek meg, hiszen minden számítógép program esetén - legyen az játék vagy szövegszerkesztő - a programba való belepiszkálás erősen tiltott dolog s a programok installálásakor mindig felbukkan a figyelmeztetés (EULA), hogy milyen csúnya következményekkel járhat ennek a megszegése. Érdekes módon azonban semmi sem történt, még a Ubi Soft hivatalos Uru fórumán (!) is hagyták ezt az egyre bátorodó topikot mind jobban dagadni. Egy másik privát fórumon (Clockwork Orange BBS, COBBS) pedig egyenesen egybegyűltek és egyesültek az Uru kliens kódjának, fájljainak „megfejtésével” foglalkozó önkéntesek. Nyilvánvaló volt, hogy a Cyan színfalak mögötti hallgatólagos beleegyezésével folyik a dolog. Úgyhogy lassan olyan patchek és segédprogramok váltak nyíltan elérhetővé, amivel repülőmódra kapcsolhattunk és bármit elérhettünk, ki-be kapcsolhattunk bizonyos akadályokat, tárgyakat, sőt ismét aktiválni lehetett az interneten keresztüli kapcsolatot a játékosok között, legalábbis a billentyűzeten keresztüli afféle chatroom módjára.

A következő lépést maga a Cyan tette meg: 2004. augusztus elején bejelentették, hogy bárki számára elérhető az Uru Live szerver programja, úgyhogy bárki indíthat saját szervert és ezzel ismét életre kelthető nem hivatalos formában a fél évvel korábban eltemetett online Uru Live, vagy újabb nevén most már Until Uru (UU). Miként az Uru kalózmásolására már korábban is erősen vigyáztak, a belépés ezekre a szerverekre csak úgy lehetséges, ha előzőleg a birtokunkban levő CD-n található kulccsal egy új accountot nyitunk a Cyannál, s ezen keresztül lépünk be. Az ősz és tél folyamán így kb. 25-30 új „shard” vagyis Uru szerver indult be, ezekre a jogosultak beléphetnek és folytathatják a régi társasági életet. A szerver program pontosan ott folytatja, ahol egy évvel ezelőtt februárban abbahagyta, beleértve a hibákat, bugokat is: a Cyan az UU indulásakor határozottan közölte, hogy semmi további fejlesztésre ne számítson senki, minden Uru-val kapcsolatos munkával leálltak. Mindössze „közkívánatra” lehetővé tették, hogy az online Uru elérhető legyen abban a formában, ameddig eljutott. Annak idején a végső napokban három szerveren sok száz, talán ezer játékos játszott egyszerre (=szeretett volna játszani, vonaglott), most maximum 8-10 ha összejön egy-egy szerveren, így persze sima a játék... Hát igen, csak a legelszántabbak maradtak, de azért mindig akad egy-egy új ember is. Sok internetes barátság született korábban és kellemes dolog összejönni ebben az immár 3D-s élő chatroommá változott világban. Persze el lehet azért tölteni az időt, szerveztek már olimpiát is, hiszen nem egy ugrálós hely alaposan próbára teszi a fizikai ügyességet. Közben a COBBS emberei sem pihentek, és több érdekes módosítást is csináltak a kliens programon, amik legálisan is elérhetők. Úgyhogy akinek megvan az eredeti Uru CD, nem sajnál 6 dollár egyszeri díjat az accountért (és nem jelent gondot az idegen nyelv), kipróbálhatja. Az egy accountról való többszörös belépés is engedélyezett, így akinek otthon megosztott az internet (szélessávú!) hozzáférése 2 vagy több gép között, az a barátjával/nőjével stb. együtt is bolyonghat. A COBBS embereinek sikerült mostanára azt is megcsinálni, hogy a POTS új világaiba is beléphetünk multiplayer módban többedmagunkkal (bár egyelőre inkább kísérleti jelleggel) és úszóversenyt rendezhetünk az ahnonay-i sziget körül...
Ha a fentiek olvasása során sikerült elveszni a különböző CD-k és letöltések, kiegészítések között, itt van egy összefoglaló ábra segítségül:

Röviden összefoglalva szavakban is:
A teljes Uru univerzumhoz meg kell lennie az ABM és a TPOTS CD-nek, vagy a 2 CD-s CC kiadásnak. Ekkor a teljes installálás után, miután megérkeztél a sivatagi előjáték után Reltora, az égben lebegő szigetre, három irányban lehet folytatni:
A – Komplett kaland az alap Korokban (világokban): Teledahn, Gahreesen, Kadish Tolesa, Eder Gira és Eder Kemo;
B – To D'ni: A földalatti város (Ae'gura, Bevin, a Nagy Zéró és néhány egyéb hely) felfedezése;
C – The Path of the Shell: komplett kaland Ercanán és Ahnonay-n.
Az A és C két önálló, független kaland megfelelő mennyiségű közepes-nehéz feladattal fűszerezve, a B végigcsinálásához némi haladás kell az A egyik Korában is. A legjobb az eredeti A, B, C sorrendben végigjátszani.
Az eredeti ABM CD és a letölthető To D'ni kiegészítés A és B-hez elég. Az eredeti ABM CD (vagy CC) és a letölthető UU kiegészítés lehetővé teszi az internetes multiplayer játékot A és egy kicsit visszavett B-n.
Végül néhány fontos link:
Uru: Ages Beyond Myst