Szerintem senki sem gondolta volna, hogy lesz egy olyan epizodikus játék, mely a beígért megjelenési dátumoknak megfelelően fog megjelenni. Elég csak a Half-Life 2 kiegészítőire, vagy az első rész után végleg abbamaradt SiN Episodesra gondolni. A Telltale Games viszont tavaly év decemberétől minden hónapban hozta kalandjátékának újabb rövid kis epizódját. Májusban tehát a beígért utolsó, hatodik rész is megjelent a Sam and Max első szezonjából.
De ne is a végével kezdjük, hiszen a jól sikerült első epizód, a Culture Shock után a két főhős újabb nyomozásba kezdett. A második rész a Situation: Comedy címet kapta, melyben egy televíziós show műsorvezetője maratoni műsort tart önkényesen, és a nézőket túszként a stúdióba marasztalta. A folytatásban egy maffia által irányított kaszinó életébe kapunk betekintést, mely az egyszerű és rövid The Mole, the Mob and the Meatball címet viseli. Egészen más helyszínen kezd nyomozásba Sam és Max a soron következő epizódban. A bátran Abe Lincoln Must Die című epizód a Fehér Házba kalauzol minket, ahol is magát az elnököt kell féken tartanunk, mielőtt még teljesen elborulna az agya. Az ötödik epizód a Reality 2.0 elnevezést kapta. A cím sejteti, hogy a megoldásra váró probléma most az informatika világába csalja a két detektívet. Az ellenség ezúttal egy be nem fejezett internetes játékprogram, amely hipnózis alá veti az embereket és amolyan mátrix-szerű másolatvilágba varázsolja el őket. A Bright Side of the Moon méltó befejezése a sorozatnak, végre kiderül hogy ki is volt az agy az összes eddigi bűntény mögött, s egészen a Holdig kell üldöznünk őt.
A gyors összefoglalásból is látszik, hogy egész sokszínűre sikeredett ez a kis sorozat. Egyedül az alapszituáció ugyanaz. Minden rész elején Sam, a bölcs kutya, és Max, a nyúlnak látszó hiperaktív izé a telefont lesik irodájukban új ügyet várva, és szerencsére fél éve minden hónapban akad egy izgalmas bűntény. A két detektív aztán Desoto nevezetű kocsijába pattan, és a helyszínre száguld. Az egyes epizódok körülbelül másfél óra játékidőt ígérnek, ha minden kisebb akadályt ügyesen veszünk. Természetesen lesznek olyan rejtvények, melyeken többet kell agyalni, de egy idő után rutinszerűen választjuk a helyes utat. A sorozat talán egyetlen negatívuma is ez. Egészen az ötödik epizódig semmi újítást nem fedezünk fel sem a szóviccekben sem a rejtvényekben. Ha egy régi tárgyra mutatunk például az irodánkban, mindvégig ugyanazzal a szóviccekkel dobálóznak hőseink, mint az első epizódban. Az ötödik résztől fogva viszont teljesen új ötletek és fordulatok jelennek meg a játékban. Úgy látszik, addigra elszaporodtak a névtelen levelek a cég postafiókjában...
Mivel a hat epizód mindegyike ugyanarra a játékmotorra épült, nem érdemes részenként kitérni a játék külcsínére, irányítására. A grafika és a hangok nem változtak az első epizód óta, és ezeket már akkori cikkünkben kiveséztük. De, talán egy dologban volt változás. Mégpedig Max szinkronhangja a második résztől, ami nem nagy érvágás, mert a legtöbb játékos észre sem vette. A sztorira viszont érdemes kitérni mindegyik résznél. Bár a részek szorosan kapcsolódnak egymáshoz, külön-külön is megélnek az epizódok. (Aki jobban szereti a történetet teljesen meglepetésként átélni, az innen inkább ugorjon az utolsó bekezdéshez.)
Episode 2 - Situation: Comedy
Egy közeli TV stúdióban Myra Stump saját műsorának nézőközönségét tartja fogva. Első feladatunk itt magába a stúdióba való bejutás lesz, ugyanis egy kisebb castingon kell átesnünk. Ha végre bejutottunk a színfalak mögé, szerepelnünk kell pár idióta műsorban. Lesz egy kis főzőcske műsor, sitcom-felvétel, valóságshow, és még lemezszerződést is nyerünk a helyi megasztár-féle tehetségkutató műsorban. S mire mindezt végigcsináljuk, végéhez is értünk a játéknak. Kicsit egyszerűbb a sztori vonalvezetése, mint az első epizódban, de legalább annyira szórakoztató. A legtöbb helyszín és szereplő természetesen újra előjön, de nem érezzük azt, hogy ezzel próbálnának spórolni. Ha az első epizódra adtunk egy összességében egy 8 és felet, ez kapjon egy erős 8-ast.
Episode 3 - The Mole, the Mob and the Meatball
A mókás cím egy egyszerű de vicces maffiatörténetet takar. Eltűnt egy vakond nyomozó, aki téglaként Ted E. Bear maffiavezér csapatában dolgozott, játékterem és kaszinó bizniszben. Humorban most sincs hiány, ami főként a dialógusokban és vicces karakterekben rejlik. Viszont jóval sablonosabb lett a játékmenete ennek epizódnak. Aki játszott az előző két résszel, az már rájöhet a régi helyszínek apró változtatásaiból, hogy mik a lehetséges megoldások, s viszonylag gyorsan végezhetünk is a nyomozással. 7,5 pontot ajánlanék a harmadik résznek.
Episode 4 - Abe Lincoln Must Die
Már nyomoztunk a médiában, az alvilágban, jöhet egy kis politikai botrány. Az elnök bekattant, és furábbnál furább rendeleteket hoz. Ennek kell hőseinkkel utánajárni. Végre radikális a helyszínek változása, hiszen kutya-nyúl párosunk a Fehér Házban nyomoz tovább. Igaz, a játékmenet most is maradt a régi, mert kénytelenek vagyunk visszakocsikázni irodánkba és a szomszédainknál kérdezősködni. A szinkronnak és a kivételes forgatókönyvnek köszönhetően újra egy izgalmas epizódot kaptunk. Megérdemel egy 8,5-ös összpontszámot.
Episode 5 - Reality 2.0
Úgy látszik, a végére teljesen belejöttek a készítők az epizódírásba. Szívesen végignéznék egy ilyen „átbrainstormingolt” megbeszélést, mikor hülyébbnél hülyébb ötletekkel állnak elő. A bűntények most egy megzabosodott internetes program miatt történnek. A Reality 2.0 nevezetű program egy VR szemüvegen keresztül szedi áldozatait és csábítja saját, valóságosnak tűnő világába. Ez a világ szinte pontos mása az eredetinek, kicsit feltupírozva, de itt is ellátogathatunk Bosco csemegeboltjába és Sybil irodájába. Minden helyszín kétféle módon érhető tehát el, aminek köszönhetően megannyi vicces feladványt kell teljesítenünk. S mivel két főhősünk az első epizód óta immúnis a különféle hipnózisra, nem okoz nekik gondot a nyomozás a „negyedik dimenzióban”. Kiemelkedően jó lett ez a rész, megérdemel egy kerek 9-est!
Episode 6 - Bright Side of the Moon
Aki azt hitte, hogy a játék a végére teljesen ellaposodik, az tévedett. Az utolsó két epizód tényleg méltó befejezése a szériának. Elkaphatjuk a fő bajkeverőt, aki minden eddigi bűntényért a felelős, és kellőképp elbúcsúzhatunk az összes humoros mellék- és főszereplőtől. Kiragadva ezt az epizódot, kicsit rövidebbnek tűnhet, mint az előzőek, de igazából ezt az egy részt már nem érdemes külön egységként kezelni. A dialógusok most is zseniálisak, és a feladványok is kellőképp humorosak és elgondolkodtatóak. Pecsételjük meg a sorozatot egy kövér 9-essel!
Így a végére érve a sorozatnak azt kell, hogy mondjam, pont úgy sikerült a két kultikus karakter, Sam és Max újraélesztése, mint ahogy mindenki várta. Nem hinném, hogy lenne olyan régi rajongó, aki csalódott volna a Sam and Max: Season 1 epizódjaiban. Lehetne panaszkodni, hogy egyenként rövidek, de továbbra sem kell külön játékként kezelni őket, és szerintem jó stratégia volt ez a Telltale Gamestől. Reméljük, hogy gőzerővel dolgoznak már a következő évadon!