Edutainment. Ez a nem éppen újkeletű kifejezés az education (oktatás), illetve az entertainment (szórakozás) angol szavak összetétele, jelentése annyit tesz: szórakoztatva oktatás. A fejlett országokban már régóta köztudott, hogy – az itthon sajnos erős túlsúlyban lévő – "magolásnál" sokkal hatékonyabb az a tanítási forma, melyben a nebuló nem csupán passzív szereplő, hanem aktívan részt vesz az oktatásban. De az edutainment hazánkban sem teljesen ismeretlen, elég csak az egészen kiváló 1848-ra gondolni.
A Tengernyi kaland, mely a készítők saját elmondása szerint egy ún. ARG, azaz alternatív valóságjáték, ha nem is kizárólag a tanításra, ismeretterjesztésre szolgál, ettől függetlenül rengeteget lehet belőle tanulni, mindezt kifejezetten szórakoztató formában. Mi is ez a játék tulajdonképpen? Ha pontosak szeretnénk lenni, akkor egy böngészőben játszható kalandjáték, melyben különböző feladatok sikeres teljesítésével lehet előrejutni. Casper van Doom, a főhős egy réges-rég eltűnt hajó után nyomoz, és ebben a nyomozásban bizony szükségünk lesz nem kevés kreativitásra és széleskörű ismeretekre.
A történet képregényszerűen elevenedik meg, és kifejezetten érdekes, humoros és a hozzá kapcsolódó feladatok is igen kreatívak. Gyakran a megoldás az apró részletekben bújik meg, melyeket elsőre nehéz észrevenni, sőt néha más oldalakra – mondjuk a Facebookra – is elvezetnek a nyomok. Ezt a koncepciót személy szerint nagyon szeretem. A feladatok nehézségei persze nem mérhetőek mondjuk a notPr0n idegölő rejtvényeihez, de azért jópofa szellemi gyakorlatok, melyek után a jutalom sem marad el. Ezen kívül flash játékokban is bizonyítanunk kell: ki tudunk-e jutni egy sötét, csapdákkal felvértezett hajó gyomrából néhány gyufa, egy iránytű és egy lemerülőben lévő szonár segítségével? Ezek a játékok simán elmennének bármelyik nagy flash-játékoldalon, és jól passzolnak a játék hangulatához is. Természetesen ezeken kívül előfordulnak klasszikus kvízek is különböző témákban, mint a történelem, mítoszok és legendák vagy a numizmatika, ám ezeket néha picit nehéznek éreztem, főleg a célkorosztályt figyelembe véve.
A feladatok megoldásáért a történet kibontásán túl pontokat is kapunk. A Tengernyi kaland ugyanis egyben verseny is, mely két szálon fut: a legtöbb pontot szerző játékos egy Xbox 360 játékkonzolt nyer Kinect kiegészítővel, valamit egy Intel Learning Series Classmate PC-vel lesz gazdagabb, míg a másik szálon az iskolák versenyeznek. Ahonnan a legtöbb diák részt vesz a játékban, az az iskola nyeri meg a Promethean digitális táblát. A BME számára nem szívesen nyernék semmit, azért a régi középiskolámat megjelöltem, hadd növeljem az esélyeket. :o) Bár a játék a végéhez közeledik (egészen pontosan december 4., azaz most szombat a határidő!), az esélyek semmivel se rosszabbak a most indulóknak, mint akik korábban kezdték, a feladatok, illetve az egész történet ugyanis újrajátszható az elejétől.
A Tengernyi kaland összességében tehát egy érdekes kezdeményezés, melyhez hasonlót itthon még nem nagyon láttam. A kivitelezés rendben van, a képek, rajzok hangulatosak, egyedül azt tudnám megemlíteni, hogy a szövegben előfordulnak elütések, de messze állnak attól, hogy zavaróak legyenek. Én biztosan végigjátszom, és ezt tudom tanácsolni mindenkinek. Szorít az idő, kalandra fel! :o)