2006-ban jelent meg a Call of Juarez, amely akkor egy igazi hiánypótló alkotás volt, hiszen nagyon kevés magas színvonalú játék jelent meg, amely a vadnyugatra kalauzolt volna. A Desperados zseniális első része addigra már régen feledésbe merült (a másodikat inkább hagyjuk...), a GUN pedig erősen megosztotta a játékos társadalmat.
Ezért, amikor megjelent a Call of Juarez – egy FPS, remek grafikával, lebilincselő és fordulatos történettel és több, eltérő játékstílust igénylő karakterrel –, minden western rajongónak felcsillant a szeme. A játéknak sikerült betöltenie az űrt, így nem volt kérdés, hogy érkezni fog a második rész, amelyre 2009-ben került sor (Bound in Blood). A folytatás már nem sikerült ugyanolyan jóra, mint az első rész, de továbbra is remek szórakozást nyújtott a Peacemaker Colt és a cowboykalap kedvelőinek.
Eltelt újabb két év, és a Ubisoft bejelentette a franchise harmadik részét, amely a The Cartel alcímet kapta. A legtöbben azonban kétkedve fogadták a bejelentést, ugyanis kiderült, hogy a fejlesztők szakítottak az eddigi korszakkal és környezettel. A játék a vadnyugatról napjainkba költözik át, az új helyszín pedig Los Angeles és a mexikói határvidék lesz.
A csapat ígérete szerint azonban nem kell megijedni a korszakváltástól, ugyanis egy ízig-vérig vadnyugati játékot kapunk, még ha a korabeli fegyvereket és viseletet felváltják a géppuskák és bőrdzsekik, az indiánok helyett pedig drogkereskedők és huligánok törnek majd ránk.
A Call of Juarez: The Cartel története három törvényen kívüliről szól. Az első Ben McCall, egy kiöregedett rendőr, aki nem mellesleg az első két részből ismert Ray leszármazottja. Vietnámi veteránként sokat megélt, és sokat tapasztalt. A második szereplő Eddie Guerra, egy szövetségi ügynök, akit súlyos szerencsejáték-függő. Végül pedig Kim Evans, a kötelező szexi partnernő, aki történetesen az FBI kötelékének tagja. Mivel délen egy új, minden eddiginél erősebb drogmaffia kezd felemelkedni, az államnak lépnie kell valamit. A szervezet már a szövetségi ügynökség vezérkarába is beszivárgott, így a vezetők úgy határoztak, hogy hőseinket küldik csatába. Elsődleges célunk nem is lehet más, mint a kartell vezetőinek felkutatása és kiiktatása. Mindhárom főhősünket a legkeményebb fából faragták, hiszen csak így maradhatnak életben ezen a vidéken, ahol a kábítószer az úr, és drogbandák irtják egymást úton útfélen. A játékon dolgozó Techland elismerte, hogy a sztori nem sok újdonságot tartogat majd, sőt, tele lesz igazi hollywoodi klisékkel, de azt ígérik, senki sem fog unatkozni egy percig sem.
A játék elején kiválaszthatjuk, hogy kit szeretnénk irányítani, és mivel mindhárom szereplő saját problémákkal küzd, így eltérő mellékküldetéseket kell teljesíteniük. Ez nagyban hozzátehet az újrajátszási faktorhoz. A másik két szereplő az egész játékon végigkísér minket, és vagy az MI, vagy ha a kooperatív módot választjuk, két barátunk irányíthatja őket. A történet során lesznek olyan részek, ahol elválnak útjaink, vagy épp egyik társunkat kell majd kiszabadítani.
Természetesen ismét egy FPS-ről beszélünk, ám a játékmenet komoly változásokon ment keresztül. Ezúttal komoly fedezékrendszer segít majd minket (és az ellent is), valamint visszatér a már megszokott időlassítás is, ami könnyen eldöntheti majd a legkeményebb tűzharcokat is. Az eddigi videókból arra lehet következtetni, hogy a kampány során megfordulunk kertvárosi területeken, ellátogatunk éjszakai bárokba, de részt vehetünk rajtaütéseken, valamint izgalmas autós üldözésekre is számíthatunk. Lesz többjátékos móka is, de erről egyelőre nagyon kevés az információ.
A Call of Juarez: The Cartell első ránézésre merész lépést vállalt be azzal, hogy korszakot váltott, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy rosszabb lesz elődeinél, sőt. Ezáltal rengeteg olyan lehetőség rejlik a játékban, amit a vadnyugati környezet nem igazán tett lehetővé. Ez, és a kooperatív mód (aminek hiánya fájó pont volt az előző részeknél) együttesen egy remek játékot alkothatnak, ha a Techland nem szúr el semmit. Amolyan GTA-Kane & Lynch-Red Dead Redemption keverékre számíthatunk, Call of Duty nézetből.