Két és fél éve került a boltok polcaira a Piranha Bytes legutóbbi alkotása, amely kivételesen nem Gothic névre hallgatott. A Risen egy igencsak jóféle RPG lett, remek sztorival és hangulattal, valamint egy már ismert rendszer átpolírozásával, ami a játékosok körében is szép sikereket ért el. Hamarosan megérkezik a folytatás a Risen 2: Dark Waters személyében. A forgalmazó jóvoltából kipróbálhattuk a játék preview verzióját, amelyből igencsak bőséges információmennyiséget sikerült kibányászni. Lássuk, miből élünk!

Az előző játékban Névtelen Hősünk a világot megszálló titánok ellen vette fel a harcot. Az armageddont sajnos nem sikerült megállítani, így a második részre már egy igencsak megtépázott világgal találjuk szemben magunkat. Vesztésre állunk, a remény egyre kifogyóban. Caldera, az emberiség utolsó mentsvára még állja Mara tengeri ostromát, de már nem sok hiányzik teljes leigázásunkhoz. Itt találjuk meg hősünket is, amint napról napra egy rumosüveg alján keresi a megváltást. De egyszer csak kapunk egy infót, miszerint Steelbeard, a híres kalózkapitány egy olyan fegyver nyomára bukkant, amellyel le lehet győzni a titánokat. Az immár inkvizíciós tisztként szolgáló Névtelen Hősünk azt a nemes feladatot kapja, hogy épüljön be a kalózok közé és derítse ki, mi fán terem ez a titokzatos fegyver, aztán ha lehet, szerezze meg és használja is azt a titánok ellen. Mi sem egyszerűbb. :-)

Mivel téglaként minden kapcsolatunk megszakad eddigi életünkkel, így újfent tiszta lappal indulunk. A kalózok közé beépülni pedig nem lesz egyszerű feladat. Már a játék elején feltűnik, hogy az előző részhez képest teljesen más a hangulata a Risen 2-nek. Egy Gothicos utánérzéssel nyakon öntött Karib tenger kalózaihoz tudnám hasonlítani, csak itt Jack Sparrow helyett Steelbeard a kapitány és mi vagyunk az újoncok... egy darabig. A játék folyamán ugyanis mi is kapitánnyá válhatunk, saját hajónkkal és legénységünkkel. Végül pedig a titánokkal is harcba kell szálljunk az emberiség megmentésére.

A Risen 2-ből árad a kalózhangulat. Az embernek szinte kedve támad átöltözni, venni egy papagájt, egy üveg rumot és felpattanni az első hajóra, elásott kincsek nyomában. Ennek megfelelően a játék belseje is átalakult elég rendesen. Az eddig megszokott mérhetetlen szabadságot kicsit megnyirbálták a készítők, ugyanis egy hatalmas térkép helyett, most sok kisebb szigetet kapunk. Képzettségeink is igencsak átalakultak kalózos irányba. HP ital helyett például most grogot és Bloody Maryt vedelünk. A vívás mellett megjelennek a lőfegyverek is. A szokásos értelemben vett varázslás eltűnt a játékból, helyette viszont gyakorolhatjuk a voodoo sötét szertartásait az őslakosok segítségével. Az inkvizíció oldalán pedig a technológia fejődésének köszönhetően immár lőfegyverekkel is operálhatunk. Pisztolyok, puskák, muskéták és ágyúk színesítik a használható fegyverek garmadáját.

Játékmenet szempontjából is változott némileg a felállás. A harc nagyjából ugyanaz, viszont sokat finomítottak rajta a készítők. Immáron fő fegyverünk mellett egy kalózos másodlagos képességet, úgynevezett "piszkos trükköt" is kapunk. Ezzel harc közben például egy marék homokot dobhatunk ellenségünk szemébe, lőhetünk pisztolyunkkal (ha van) és egyéb nyalánkságok, amivel esetenként kiegyenlíthetünk egy egyenlőtlen küzdelmet. A craftolási rendszer is némileg átalakult, így például nem varázsitalokat fogunk kotyvasztani, hanem rumot, de a szeszfőzésen kívül a tanulható mesterségek között szerepel a kovácsmesterség, a voodoo sötét művészete és az újdonságnak számító fegyverkovács ág is, amivel akár saját lőfegyvert is építhetünk.

Első ránézésre a grafika csodálatos. A sűrű trópusi dzsungelektől a forró mediterrán tengerpartokon át a félelmetesen sejtelmes mocsarakig mindent megtalálunk a játékban, ami az igazi kalózkodáshoz kell. Gyönyörű effektek, remek animációk és karakterek. Kellemes csalódás, hogy gyakorlatilag nem nagyon találkoztam bugokkal és nem voltak játékgyilkos kilépések, fagyások, illúzióromboló grafikai vagy játékmeneti anomáliák sem. Remekül összerakták a Risen 2-t a fejlesztők, de azért van még egy-két probléma. A vívás remek élmény emberek ellen, de például állatok ellen már egyszerűen nem működnek képességeink, ami elég frusztráló tud lenni. A másik a már sajnos megszokott hiba, a navigáció majdnem teljes hiánya. Egyetlen iránytűt kapunk csak, amely azonban az égtájon kívül nem mutat semmit, így nagyon nehézkes a dolog. Végül pedig a karakterekkel volt némi gondom, ugyanis néha teljesen irreálisan viselkednek, de ezen még lehet csiszolni a kiadásig.

Abból ítélve, amit eddig láttam, nagyon ígéretes a Risen 2: Dark Waters. Ha sikerül kijavítani azt a pár hibát, majdnem tökéletes kalózos RPG lehet a játékból. A megjelenés itthon április 27-én esedékes, amire érdemes lesz odafigyelni, mivel ha minden jól megy, kishazánkban egy egészen különleges gyűjtői kiadás is meg fog majd jelenni, amely különbözni fog a világ többi részén forgalmazott verzióktól. Kíváncsian várjuk!