26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Dead by Daylight

Te kinek szoktál szurkolni egy slasher megnézése közben? A legyőzhetetlen sorozatgyilkosnak vagy az áldozatoknak?

Írta: GeryG

Péntek 13. A texasi láncfűrészes. Halloween. Csak néhány a legismertebb slasher mozik közül. Ezek mind megegyeznek valamiben: a gyilkost akárhányszor, akárhogyan megölhetik, úgyis visszatér egy újabb és újabb epizódra. Valljuk be: ezért is szeretjük őket és borzong(t)unk tőlük. Jason Voorhees, a hokimaszkos őrült, aki kiskorában a Kristály-tóba fulladt, hogy aztán nem kevesebb, mint kilenc (nem számolva a Freddy vs. Jasont és a 2009-es remake-et) epizódban álljon bosszút a pszichopata anyját megölő táborlakókon. Leatherface, alias bőrpofa, aki Texas elhagyatott vidékén szedi áldozatait egy romos házban, ahol elfajzott családjával éli nyomorúságos hétköznapjait. És persze Michael Myers, aki már eleve pszichónak született és képtelen egy lépést is megtenni konyhakés nélkül...
Valószínűleg ők voltak azok, akik megihlették a Behaviour Interactive csapatát, hogy elkészítsék legújabb játékukat, a Dead by Daylightot.

Dead by Daylight

A Dead by Daylight egy aszimmetrikus többjátékos alkotás, amely műfaj csak most kezdi egyre inkább próbálgatni a szárnyait. A játék elején mi dönthetjük el, hogy melyik oldalra állunk: túlélők szeretnénk lenni vagy gyilkosok. Minden partiban öten vehetnek részt egyszerre, ezek közül négy egyszerű halandót, egy pedig valamilyen pszichopata gyilkost alakít. Ez azt jelenti, hogy minden játékban négyen vannak egy ellen, mégis mindig az az egy az erősebb... ahogy az az ilyen sztorikban már csak lenni szokott. Mindkét fél egészen más játékmenetet képvisel, így más a hangulat és a tennivaló is. De menjünk sorba, kezdjük a gyilkosokkal, úgyis ők az érdekesebbek!
Jelenleg három gyilkos közül választhatunk (ha van játék, ami üvölt a karakter-DLC-kért, akkor ez az): Chuckles, Hillbilly és Wraith. Mindhárman máshogy festenek, másképp gyilkolnak, más képességekkel rendelkeznek. Chuckles – eredeti nevén Evan Macmillan – áldozatait hagyományos medvecsapdákkal kapja el, már a megjelenésével is halálfélelmet kelt, ráadásul piszok nagy ereje van. Ezeket felhasználva tör át bármilyen barikádon, és áldozatait is játszi könnyedséggel hurcolja végzetükbe. Hillbillyt – Max és Evelyn Thompson névtelen fiát – szülei egy befalazott szobában tartották mindentől és mindenkitől elzárva. Nem csoda, hogy pszichopata vált belőle, aki láncfűrészével kaszabolja le az útjába kerülőket. Nem érez fájdalmat, és elvakítani is szinte lehetetlen. És végül Wraith – alias Philip Ojomo –, aki valaha egyszerű munkás volt egy autóbontóban. Egészen addig, amíg rá nem jött, hogy minden általa összezúzott autóban volt egy áldozat is. Ebbe beleőrült, végzett korrupt főnökével, és senki se látta őt többé. Képes láthatatlan maradni az egyszerű emberek számára, sokkal élesebb érzékekkel rendelkezik bárkinél, ez pedig igazi vadásszá teszi őt.
Mindhárom gyilkos tehát egyedi játékmenetet képvisel, mi pedig a parti elején eldönthetjük, hogy melyikük a „legszimpatikusabb”. De érdemes mindegyikükkel tenni egy próbát. Az egyedi képességek mellett vannak általánosak is: átkutathatjuk a potenciális búvóhelyeket, hogy rejtőzik-e ott valaki. Mert mindig rejtőzik ott valaki. A cél pedig nem is lehet más, mint minden menekülőt levadászni és végezni velük.

Dead by Daylight

Aztán persze itt vannak a túlélők, akik szintén mind másban erősek. Négy szereplő közül választhatunk: Claudette, Dwight, Jake és Meg. Ők is más-más karakterek, így eltérő képességekkel próbálnak túlélni hajnalig. Egyikük gyors és csendes, más nem zavarja meg az állatokat és önmaga is higgadt tud maradni, míg megint más képes gyorsan és egyszerűen ellátni a saját sérüléseit.
A túlélők célja minden esetben ugyanaz: elmenekülni az adott helyszínről. Erre két kapun keresztül van lehetőség, ám ezeket elektromos motorok tarják zárva. Hogy el tudjunk menekülni, először meg kell javítanunk legalább ötöt a pályán elszórt generátorok közül. Persze mindez zajjal jár és időbe telik, így végig potenciális vadak leszünk a gyilkos szemében. A különböző tevékenységek – mint a javítás, szabotálás vagy gyógyítás – rövid QTE események formájában működnek, amelyek elrontásával mindent kezdhetünk elölről.
És persze ne feledkezzünk meg a húskampókról sem. Ezekből is bőven találunk minden pályán. Egyetlen célt szolgálnak: a gyilkosok erre akasztják fel a már elkapott túlélőket, hogy feláldozzák őket egy természetfeletti jelenségnek. Lényegében ez jelenti az adott játékosnak a játék végét, a végleges halált. A folyamat egy kis időt vesz igénybe, ez alatt a felakasztott is próbálhat lekászálódni és a többiek is a segítségére siethetnek... ami kitűnő alkalom, hogy csapdába csalják őket.

Dead by Daylight

A Dead by Daylight játékmenete alapvetően ötletesen épül fel, és mindkét oldalon szórakoztató élményt kínál. A témára fogékony játékosoknak mindenképp. Sajnos azonban az egészről valahogy üvölt az alacsony költségvetés: az animációk és a grafika is legfeljebb középszerűnek mondható, sok az apróbb pontatlanság, elnagyolt részlet és hiba. Ezzel együtt a hangulat elég egyedi ahhoz, hogy megfelelő közösség kialakulásával hosszú távon is szórakoztató maradjon, főleg, ha később esetleg tovább bővítik a játékot. A Dead by Daylight amolyan előfutárnak is tekinthető, hiszen több hasonló játék is készül: ha hinni lehet a hivatalos oldalnak, akkor a Last Year idén novemberben jelenik meg, míg a Friday the 13th játék októberben. Hogy azok milyen színvonalat képviselnek majd, még a jövő zenéje, de addig is a Dead by Daylight kéznél lesz egy kis mészárlásra.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Egyedi aszimmetrikus játékmenet.
  • Lehetünk gyilkosok és áldozatok is, mindkét oldal más élményt kínál.
  • Hangulatos dolog egy másik játékos elől menekülni vagy épp másokra vadászni.
Negatívumok
  • Középszerű megvalósítás.
  • Ha a közösség szétszéled, a játék halálra van ítélve.

További képek

  • Dead by Daylight
  • Dead by Daylight
  • Dead by Daylight
  • Dead by Daylight
  • Dead by Daylight
  • Dead by Daylight
  • Dead by Daylight

Dead by Daylight

Platform:

Fejlesztő: Behaviour

Kiadó: Starbreeze

Megjelenés: 2016. június 14.

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!