Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Mass Effect: Andromeda Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban

Az Origin Access előfizetői már kipróbálhatták a BioWare új sci-fi szerepjátékát, így tettünk mi is.

2017.03.19. 14:32 | szerző: GeryG | Előzetes

Azt hiszem, a szerepjátékok kedvelőinek sem a BioWare stúdiót, sem pedig annak legismertebb sorozatait nem kell bemutatni. Ők készítették a Baldur’s Gate, a Neverwinter Nights, valamint a Dragon Age és a Mass Effect szériákat is. Utóbbi eddig három epizódot ért meg, amelyek egy trilógiát alkotva mesélték el az emberiség jövőjének egy szeletét a Tejútrendszerben.
A fejlesztők a harmadik rész után sokáig nem nyilatkoztak a folytatásról, bár nem hivatalos forrásokból rendre szivárogtak ki információk, pletykák, néha képek. A hivatalos bejelentésre csak 2015-ben került sor, akkor kapta a játék a Mass Effect: Andromeda címet is. Az is kiderült, hogy a játék jóval a trilógia eseményei után, és azoktól sok-sok fényévnyi távolságra fog játszódni, ezért túl sok ismerős arcra nem számíthatunk.
A Mass Effect: Andromeda premierje néhány nap múlva várható, de aki előfizet Xbox One-on az EA Access vagy PC-n az Origin Access szolgáltatásokra, az már március 16. óta kaphatott egy kis ízelítőt a játékból. Mi is így tettünk, jöjjenek az első tapasztalatok!

Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban

A Mass Effect: Andromeda történetéről már előzetesen is elárultak néhány részletet, de most már azért sokkal tisztábban láthatunk mi is. Az események 2819-ben kezdődnek, amikor hősünk – a Ryder-ikrek valamelyike – felébred hatszáz éves mélyálmából. Ennyi idő kellett ugyanis a Hyperion nevű űrhajónak, hogy átszelve a világűrt megérkezzen az Androméda-galaxisba. Hogy miért is mentek oda? Nos, ha visszaszámolunk a hatszáz évből, akkor rájöhetünk, hogy az indulásra épp a Mass Effect-trilógia nem túl békés időszakában került sor. Az akkori szövetséges fajok határoztak úgy, hogy meghódítanak egy mindentől távol eső területet: így született meg az Andromeda iniciatíva. Ennek keretében úgynevezett bárkákat indítottak útra, fedélzetükön 20 000 telepessel minden fajból. Ezek élére egy úgynevezett pathfindert, vagyis felderítőt neveztek ki, akinek az a feladata, hogy vezesse az új világ meghódítását, és megbirkózzon az esetleges problémákkal.
A Hyperion az emberiség űrhajója, de persze más fajok néhány képviselője is a fedélzetén utazik. Mi ezen a hajón ébredünk fel, egyszerű újoncokként. Vagyis annyira nem is egyszerű, ugyanis történetesen épp a hajó felderítőjének, Alec Rydernek a gyermekei vagyunk. Ébredésünk sajnos nem épp békés, ugyanis alig térünk magunkhoz, a Hyperion belerepül egy sötétenergia-mezőbe, amely nagyjából minden fontosabb rendszerét hazavágja. Hamarosan kiderül, hogy ennél sokkal komolyabb bajokkal is szembe kell nézniük. Az Andromeda iniciatíva annak idején hét bolygót jelölt meg, mint potenciálisan meghódítandó, az életnek új otthont adó világot. Ezek közül mi a hetes számú bolygóhoz érkeztünk meg, ám az messze nem az a mesébe illő paradicsom, aminek előzetesen lefestették nekünk. A hatszáz éves utazás során bizony valami nagyon csúnya dolog történt a felszínén.
El is indulunk hát, hogy felderítsük a terepet, egy maroknyi legénység két kapszulában ereszkedik le a bolygóra – hogy ott menetrend szerint le is zuhanjon és kezdetét vegye egy alapból kudarcra ítélt expedíció.

Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban

Nos, ezzel most elmeséltem a Mass Effect: Andromeda nagyjából első öt percét. Ennél persze már a most kipróbálható, tíz órás limittel rendelkező változatban is sokkal többet megtudhatunk az eseményekről, de mivel a játék erősen támaszkodik a történetre, inkább csendben maradok. Beszéljünk inkább a játékmenetről!
Aki korábban játszott az eredeti trilógiával, az most sem fogja elveszve érezni magát. Egy hagyományos mechanizmusokra épülő sci-fi szerepjátékkal van dolgunk, amelyben saját karakterünk mellett annak társait is irányíthatjuk (valamelyest), valamint az ő fejlődésük is a mi kezünkben van. Saját karakterünket három kategória mentén taníthatjuk: harc, különleges képességek (biotics) és technológiai vívmányok. Előbbibe a különböző fegyverek használata, valamint néhány harctéri trükk tartozik. A különleges képességek között a telekinetikus erőnkhöz kötődő fejlesztések lapulnak, mint az ellenség megragadása és hasonlók. Ezek a harcok terén nyújtanak extra jó szolgálatot. A technológiai vívmányok pedig páncélunk és omnitoolunk tudását bővíti: tüzet lőhetünk a kezünkből, elektromos impulzust bocsáthatunk ki, ilyesmik.
Minden egyes képességet hat szinten fejleszthetünk, ebből a negyedik szinttől kétfelé válik a fejlesztési fa. Társainkat már ennél jóval szerényebb szinten tudjuk fejleszteni. Mindegyiküknek hat képesség áll rendelkezésére, amelyeket mi fejleszthetünk ugyanúgy hat-hat szinten keresztül.

Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban

Ahogy minden valamire való szerepjátékban, úgy a Mass Effect: Andromedában is rengeteg tennivalónk lesz. Dönthetünk úgy, hogy csak a fő történeti szálra koncentrálunk, és annak küldetéseit teljesítjük szép sorjában, de így jelentősen leszűkítjük az élvezeti értékét is a játéknak. Mellékküldetésből is akad szép számmal, amelyek amellett, hogy segítik fejlődésünket, sokkal többet megmutatnak a játék világából és annak lakóiból. Idővel pedig úgyis a gondunkra bízzák a Tempest nevű felderítő űrhajót, onnantól pedig szinte teljesen szabad kezet kapunk arról, hogy hová utazunk, merre indulunk, mit fedezünk fel.
Így időnk egy részét ezen az űrhajón fogjuk tölteni, amelynek az előző részekhez hasonlóan bejárhatjuk minden helyiségét, megismerhetjük a teljes legénységet. A parancsnoki hídon adhatjuk meg az útirányt a galaktikus térkép segítségével. A térképen is több szint van, a legkülsőn csak az egyes rendszereket láthatjuk. Miután kiválasztottuk az úticélt, megjelenik az adott csillagrendszer térképe is a bolygókkal, amelyeket egyenként meglátogathatunk. Egyébként maga az út – még ha le is van egyszerűsítve – nagyon látványos. Nemcsak egy szimpla töltőképernyőt látunk, hanem magát az utazást is. Amikor pedig belépünk egy rendszerbe és kiválasztjuk az adott bolygót, oda is egy űrbéli hullámvasutazás vezet. Ez elsőre poén és tetszetős, idővel azonban unalmassá és időhúzássá válik.
Amikor találunk egy olyan bolygót, ahol van is értelme leszállni, először a felszerelésünket kell összeállítanunk. Elsődleges és kiegészítő-fegyver (amelyekre extra módosítókat is tehetünk, hogy hatékonyabbak legyenek és jobban illeszkedjenek a mi harcstílusunkhoz), amelyből kezdetben csak kettő lehet nálunk – plusz az omniblade, idővel viszont további két fegyvert is magunkhoz vihetünk a megfelelő fejlesztés birtokában. Földet érés után pedig jöhet a felderítés és az akció – mindig két társunk oldalán.

Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban

A Mass Effect: Andromeda már ebben a csonka verzióban is megmutatta, hogy tartalom és hangulat terén bőven felnőtt az eredeti trilógiához – vagy talán túl is nőtt azon. Amivel viszont gond van, az a kivitelezés. A látványra aligha lehet panasz, hiszen az űrhajók és állomások belsejét éppúgy szépen lemodellezték, mint az idegen bolygók felszínét. Az idegen lények és az emberek modelljei is teljesen rendben vannak, leszámítva néhány apróbb grafikai bakit. Ám még ezek együttesen sem nyújtanak olyan grafikai orgiát, ami indokolná a játék meglehetősen magas gépigényét. Már a fejlesztők is jelezték, hogy az előzetesen kiadott ajánlott gépigény csak a 30 fps-t garantálja 1080p-s felbontás mellett. Ezt valóban hozza is az esetek nagyjából 80%-ában. Ám elég gyakran előfordulnak megmagyarázhatatlan akadozások, néhány hosszú másodpercre 20 fps köré zuhant a teljesítmény egy olyan részen, ahol előtte és utána is hozta a 30-60 közötti értékeket (azt is folyton ingadozva).
Sok kritika érte a játék animációit és mimikáját. E téren a fejlesztők elmondták, a premierig biztosan nem nyúlnak már hozzá, de később vélhetően azért finomítanak majd ezeken. Pláne, hogy elég sok bug is maradt a kódban, ami javításra vár.

Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban

A Mass Effect: Andromeda minden eddig felmerült hibája ellenére méltó folytatásnak, esetleg újragondolásnak ígérkezik. Néhány nap, és megérkezik a teljes, megkötésektől mentes kiadás, amikor már nemcsak a történet elejébe nyerünk bepillantást, hanem felfedezhetjük az egész galaxist, és a körmére nézhetünk annak a titokzatos és ellenséges fajnak, amellyel rögtön az érkezésünk után találkoztunk. ■

Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban
Mass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisbanMass Effect: Andromeda – első élményeink az Androméda-galaxisban
Mass Effect: Andromeda
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Mass Effect: Andromeda

hozzászólások (13)

GeryG
GeryG 2017.03.19. 22:53
Na mindjárt ránézek erre a patch dologra, mert nemrég szálltam le az Eosra és az addig normális 30 fps-em bizony padlót fogott és a bolygón számomra érthetetlen módon 15 környékére állt be... Nézegettem beállításokat, de nem sikerült rájönnöm, hogy mi fektette meg ennyire.
Peace
Peace 2017.03.20. 08:26
Az nagyon nem szimpi. Kezdek aggódni. Mindenki megnyugtatott, hogy nem lesz para, mert jó engine-t használ a játék, Origin Access-em nincs, szóval blindre rendeltem elő. Nem örülnék ilyen szintű framedrop-nak. :-(
McCl@ne
McCl@ne 2017.03.20. 08:46
Ja, hát minimális utánajárással a következőt tetted volna (vagy még teheted is) ->
Origin Access-re előfizetsz, 4 euro. Letöltöd a trialt, megszünteted az előfizetésedet, visszautalják a pénzt, de az előfizetésed megkezdése miatt még kapsz 10% kedvezményt az Origin vásárlásaidból is. Így ingyen kipróbáltad a játékot, plusz lett 6 euro kedvezményed, ha tőlük veszed meg.
davkar9
davkar9 2017.03.20. 08:49
Ööö, egyből visszamondást még nem próbáltam, de szerintem ha kifizetted, akkor kifizetted. Lemondással csak annyi van, hogy a következő hónapot nem vonják le.
Peace
Peace 2017.03.20. 08:51
Már megvettem 21 euróval olcsóbban, mint Origin-en. Ezt valóban nem tudtam, hogy visszautalják, ha lemondom. Mindettől függetlenül zabos leszek, ha ilyen 15 FPS-re zuhanást tapasztalok, mert az elég csúnya lenne.
ajánlott olvasnivaló
The Elder Scrolls Online: Morrowind - tapasztalatok a bétával The Elder Scrolls Online: Morrowind - tapasztalatok a bétával
ArmA 2 ArmA 2
Hello, Neighbor! alfateszt Hello, Neighbor! alfateszt