A gamescom harmadik napján már kicsit kezd besokallni az ember a játékoktól. Napi 10-15 bemutató, séta (igazából sokszor inkább rohanás) az egyik standtól a másikig – fárasztó, de hát ezért jön az ember Kölnbe. A csütörtök délelőtt a Biomutant és az Assassin’s Creed Odyssey kipróbálásával indult számomra, aztán egy kis lengyel fejlesztőcsapatnál megnéztem a Bee Simulator méhecskés játékot, ahonnan aztán a business center pavilonjának másik végébe vezetett utam. „Play Finland – The Finnish Game Industry” – hirdetik nagy betűkkel a falon, de valójában a norvégokkal közös standon vannak a finnek. A recepción bejelentkezem, majd megérkezik beszélgetőtársam, Sami Hakala, a Housemarque producere, majd röviddel később még egy kollégája. Pár méterrel odébb megyünk, hogy távolabb legyünk a zajtól, majd lelkesen beszélni kezdenek aktuális projektjükről, a Stormdiversről.
Érdeklődésem munkájuk iránt persze nem alaptalan: gyakorlatilag a PlayStation 4 érkezése óta rajongok játékaikért. A Resoguntól a Matterfallig semmi nem maradt ki tőlük az elmúlt öt évben, és szerintem ha az összes játékidőt nézzük, az előbbiben töltöttem el a legtöbbet PS4-en. Az érdeklődést pedig az se csökkenti, hogy tavaly év végén 180 fokos fordulat mellett döntöttek a cégnél, szakítva azzal a stílussal, amiben igazán jók voltak 20 éven át. A Stormdivers így nem egy shoot’em-up lesz, hanem a manapság divatos battle royale játékstílusban teszik próbára magukat.
Persze 20 év tapasztalatai nem veszhetnek kárba, így amit csak lehet, felhasználnak vagy átörökítenek eddigi munkásságukból. Ez természetesen elsősorban a gyakorlatilag védjegyüknek tekinthető látványos effektorgiát is jelenti, no meg a pörgős akciót. A Stormdiversben ugyanis mindössze 15 perces fordulók lesznek, de amúgy is szeretnék úgy alakítani a játékmenetet, hogy a kempelés itt ne legyen kifizetődő, a játékosok inkább a konfliktust, azaz egymást keressék folyamatosan.
Egy kis háttértörténetet is kapott a játék. Egy szigeten a katonaság nanotechnológiai kutatóközpontja volt, azonban egy ciklon váratlan eseményeket okoz, az incidens következtében pedig a nanotechnológia gyakorlatilag beépül a környék viharaiba. A tudósok felfedezik, hogy egy-egy újabb ciklon mindenféle egzotikus cuccokat – technológiát, új anyagokat – hagy maga után. Megjelennek ugyanakkor a kalandvágyó viharbúvárok, a címben is szereplő stormdiverek, akik a busás haszon reményében érkeznek a szigetre, bízva abban, hogy sikerül minél értékesebb cuccokat begyűjteni. Mindez a közeljövőben játszódik, egy korunkbeli helyszínen, azaz nem egy űrbázisos sci-fit kapunk.
A játék alapjait még 2015 februárjában vázolta fel a cégnél az egyik munkatárs, aki a multiplayer játékok king of the hill játékmódjából indult ki, permadeath-szel kombinálva azt. Ekkor még sehol nem volt a PUBG vagy a Fortnite, így nem mondható, hogy azok hatására született meg a Stormdivers ötlete, inkább csak véletlen, hogy pont ezzel párhuzamosan kapták fel ennyire a battle royale stílust. A prototípus 2016 tavaszára állt össze – míg a Housemarque nagyobb része a Matterfallon dolgozott, egy maroknyi csapat ezen fáradozott. Az eredmény alapján pedig megszületett a döntés, hogy erre koncentrálnak a shoot-em’up korszakuk lezárása után.
Az alapok természetesen a battle royale-nak megfelelőek: csak egy maradhat, a terep pedig folyamatosan szűkül. Röviden így fogalmazták meg Samiék a lényeget, de persze számos dologban saját megközelítést alkalmaztak. Így például a vihar következtében szűkülő terület a Stormdiversben nem szabályos kör alakú lesz, hanem inkább hasonlít egy amőbához, ráadásul mozog is, és a csökkenés sebessége is változó lesz. A tornádók természetesen központi elemét jelentik a játéknak, dinamikus eseményként érkeznek majd, negatív és pozitív hatásokkal egyaránt. Ha valakit felkap a forgószél, az természetesen sebződik, ugyanakkor viszont a magasból láthatja át a pályát, és a felszerelés fix részét jelentő gliderrel tetszése szerint vitorlázhat le a neki szimpatikus helyre. De számíthatunk más természeti jelenségekre, például vulkánkitörésre is.
Már az Alienationben is dolgoztak karakterosztályokkal a Housemarqe munkatársai, így nem a nulláról kezdik az ezekkel való ismerkedést. Szereplőnkkel különböző fejlesztéseket, extra felszereléseket vehetünk magunkhoz a pályán, ezek a kör végéig velünk maradnak, vagy amíg le nem cseréljük másra. Magasabbra ugranál, gyorsabban futnál, esetleg a láthatatlanná válást érzed nagyobb segítségnek, vagy szeretnéd mások lábnyomait látni? El kell döntened, melyik a szimpatikus, és azzal a képességgel fejleszteni karakteredet.
A testreszabást nem lootbox-rendszerrel oldják meg, helyette a meccs közben találhatunk a pályán például egy-egy sisakot. De nem elég azt felvenni: ha megszerezzük, valami feladatot kapunk, attól függően, hogy mennyire gyakori a cucc – például egy ritkább tárgy esetén így szólhat ez: „végezz az első kettő hely valamelyikén” vagy „nyírj ki valakit az alapnak kapott karddal”. Ha sikerül teljesítenünk a kitűzött célt, miénk a tárgy. Ehhez pedig a fejlesztők szerinte nagyon nem hatásos a kempelés, mindenképpen aktív harcra van szükség. A konkurensekről amúgy is úgy érzik, hogy a „lootolj gyorsan jó felszereléseket, aztán kempelj és kerüld a konfliktusokat” játékmenetet helyezik előtérbe, amivel nincs is baj, de a finneknél máshogy értelmezik a battle royale lényegét. Ők inkább egy gyorsabb, kaotikusabb játékot alkotnak, amelyben a gyorsaságot és a meglepetést taktikusan használó játékosok végeznek az élen.
Bár az első trailerre rengeteg negatív visszajelzést kaptak, ez nem vette el a housmarque-osok kedvét attól, hogy folytassák a Stormdiverst. Látják, hogy a kommunikációt rontották el, többet kellett volna arról beszélniük, hogy ez más lesz, mint a korábbi játékaik. A battle royale amúgy csak egy része lesz a játéknak, a tervek közt további játékmódok is szerepelnek: PvE, kompetitív csapatjáték, bossharcok, raidek – akár ezeket keverve is. Olyat is el tudnak például képzelni, hogy egy nagyon-nagyon ritka tárgy megszerzéséhez nem lesz elég egy miniküldetés, hanem utána még egy csapattal végrehajtott bossraidre is szükség lesz.
A fejlesztés következő fázisa a nemsokára induló zárt béta lesz. Erre párezer játékost fognak meghívni a honlapjukon regisztrálók közül. Ezt a szakaszt decemberben nyílt béta követi, majd pár hónappal később korai hozzáférésre váltanak. A játék egyelőre kizárólag PC-re készül, a Stormdiversen dolgozó 16 fős csapat se bírna többet, de amúgy is inkább először egy platformon tökéletesítenék az egészet. Aztán ha minden jól alakul, keresnek partnert a portolásra. A csapat korábbi munkáit ismerve mi mindenesetre kíváncsian várjuk a fejleményeket.