26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 teszt – Tud a CI Games, ha akar

A sorozat abszolút a középszerből indult, de tíz év és öt játék alatt csak túl tudtak lépni a saját árnyékukon.

Írta: GeryG

Aki ismer, az tudja, hogy a City Interactive sosem volt a szívem csücske. Egyszerűen olyan stúdiónak/kiadónak tartom őket, akik képtelenek a közepesnél jobb produktumot letenni az asztalra. Hogy ez a kreativitás hiánya, a szűkös költségvetés vagy csak egyszerű hanyagság okán van-e így, azt nem tudom. Viszont az elmúlt években többnyire csak olyan játékokat köszönhettünk nekik, amelyek tényleg képtelenek voltak kilépni a középszerűségből. Ennek egyik ékes példája a Sniper Ghost Warrior franchise. Az első rész még 2010-ben jelent meg, és még a Chrome Engine-re épült. Így aztán se kimondottan szépnek nem számított már akkoriban sem, se a játékmenetével nem tudott igazán kiemelkedőt alkotni. Három évvel később, 2013-ban érkezett meg a második rész, amely ugyanazt a grafikus motort használta, ami az akkoriban etalonnak számító Crysis 3 alatt is duruzsolt (vagy döcögött, nézőpont kérdése). A CryEngine képességeit senkinek sem kell bemutatni, ám a CI Games valahogy mégsem tudott jól bánni vele. A Sniper Ghost Warrior 2 csúnya ugyan nem volt, de kimondottan szép sem, cserébe a játékmenet sem tudott megújulni. Hasonló cipőben járt a harmadik rész is, sőt, sokak szerint ez még rosszabbul sikerült, mint a második. A stúdió ekkor döntött úgy, hogy itt az ideje a komolyabb megújulásnak, így a címen is faragtak és a koncepciót is átalakították kissé. Így született meg a 2019-es Sniper Ghost Warrior Contracts, amely már valóban határozottan jobban sikerült elődeinél, de még mindig nem volt az igazi.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 teszt – Tud a CI Games, ha akar

És végül idén eljutottunk a sorozat ötödik részéhez, a néhány hete megjelent Sniper Ghost Warrior Contracts 2-höz. Bevallom, az előző részek tyúklépésben oda-vissza totyogó minősége okán erős fenntartásaim voltak a játékkal kapcsolatban, ugyanakkor ott motoszkált a fejemben a kisördög is, amely minduntalan azt szajkózta, hogy márpedig ezt én ki fogom próbálni. Egyrészt azért, mert az utóbbi időben nem voltunk túlzottan eleresztve nagyobb kaliberű játékokkal, másrészt pedig azért, mert igenis kíváncsi voltam, hogy a CI Games mit tudott most összehozni. És úgy voltam vele, hogy ha ez is rossz lesz, akkor legalább nem fogok nagyot csalódni. Nos, csalódtam, nem is kicsit, nagyot. Csakhogy épp pozitívan!

A Sniper Ghost Warrior Contracts 2 nagyjából éppúgy nem tud épkézláb történettel előrukkolni, ahogy az elődje sem. Valami sztori azért van, miszerint valahol a Közel-Keleten bujkál egy terrorszervezet, amely fenyegeti a nyugati társadalmakat. Mint minden ilyen szervezet, ezek is állig felfegyverzett zsoldosok százait fogja össze, akik néhány tucat tiszt irányítása alatt hajtják végre támadásaikat. A szervezet élén pedig néhány igen nehezen megközelíthető ember áll, akik a háttérből irányítanak. Mindegyikük másért felel, de ahhoz, hogy a szervezetet végleg fel lehessen számolni, mindegyikükkel végezni kell. A sorrend szinte mindegy is, de persze a játék felépítéséből fakadóan egy bizonyos útvonalat fogunk követni.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 teszt – Tud a CI Games, ha akar

Hősünk ezúttal Raven, a zsoldos orvlövész, aki a legjobb a szakmában. Nem csak mesterlövészként halálos akár kilométeres távolságból is, de a lopakodás és a közelharc is ott virít az önéletrajzában. Nem csoda, hogy őt küldik ebbe a nem túl biztonságos régióba, hogy szisztematikusan cserkéssze be, és egy sor mellékes feladat elvégzésével egyetemben likvidálja a szervezet agytrösztjeit. És ehhez minden szükséges felszerelés a rendelkezésére áll, történetesen az elérhető legmodernebb taktikai sisak és páncél kiegészítve mindenféle érdekes kütyükkel. És akkor még nem beszéltünk a közel egy tucat mesterlövészpuskáról, a gépkarabélyokról és puskákról, valamint a kézi lőfegyverekről, gránátokról.

Az arzenálunkat minden küldetés előtt magunk állíthatjuk össze. Ebbe beletartozik a fegyverek kiegészítőinek kiválasztása is, bár itt megjegyzendő, hogy ezeket a játékon belül szerzett kreditekért kell előbb megvásárolni, szóval csak a későbbi küldetésekben lesz igazán széles a repertoárunk. A fegyverek kellően változatosak, hogy minden játékstílushoz megtaláljuk az ideális darabot. De a játék azért igyekszik minket a csendes gyilkolás felé terelgetni, mivel a legtöbb plusz kreditet is a diszkrécióval lehet megkaparintani. Persze ha valakinek ahhoz van kanala, az berambózhat a tábor közepére lövöldözni, de az messze nem annyira elegáns, és akkor nyugodtan át is írhatja a játék parancsikonja alatt a címet is.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 teszt – Tud a CI Games, ha akar

Mert itt kérem a hangsúly továbbra is a mesterlövészeten van, az pedig kimondottan jól működik. A korábbi részekhez képest jóval nagyobb távolságokból is le kell tudnunk lőni a legyet a kutya hátáról. Ehhez számításba kell venni a távolságot, a szelet és a lövedék süllyedését is. Ha nem akarunk ezzel magunk bíbelődni, akkor beállíthatjuk, hogy látszódjon a becsapódási pont, így azért milliószor könnyebb dolgunk lesz. Viszont nem elég csak úgy vaktában lövöldözni, előbb alapos terepszemlére is szükség van. Távcsővel bejelölhetünk minden célpontot, illetve minden fontosabb tereptárgyat (robbanó hordók, generátorok, kapcsolószekrények stb.). Ha nem akarjuk már rögtön az első lövéssel a nyakunkba zúdítani a teljes ellenséges haderőt, akkor célszerű alaposan kiismerni a katonák viselkedését és járőrútvonalait, mert mindig találni egy pontot, ahol észrevétlenül átpakolhatjuk a túlvilágra. Ha nem, akkor biztos, hogy valamivel el kell terelnünk a figyelmét, hogy elcsaljuk a többiektől.

Sajnos itt meg kell említenem a mesterséges intelligenciát, mert a fejlesztők egy jól sikerült frontális lobotómia után küldik csatába a katonákat. Néha az sem zavarja őket, hogy az előbb még ott diskuráltak egy társukkal a tér közepén, majd mire visszaérnek pisilés után, az illető agyveleje már ott szárad a flaszteren. Mondjuk úgy, hogy nem túl reális a katonák viselkedése olykor. Ha meg lebukunk, akkor képesek akár kilométeres távolból is azonnal mind kiszúrni, hogy ott hasalunk terepszínű naciban egy szikla és egy bokor között a domboldalban, és naná, hogy mindenki pontosabban céloz a kalasnyikovjával, mint mi a távcsövessel... Szóval az MI továbbra sem a játék erős oldala, cserébe viszont nem válik frusztrálóvá a nehézség sem. Kivéve, ha magasabb szintre állítjuk, mert akkor ez az utóbbi csak még erősebb lesz.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 teszt – Tud a CI Games, ha akar

Nemcsak a fegyvereinket lehet pimpelni, de a rucinkat is: a sisakunkat, a testpáncélt, valamint a drónunkat és robotgéppuskánkat, valamint a további kiegészítőinket is. Ezek közül a legizgalmasabb talán a sisak, amely még Darth Vaderből is elismerő bólogatást váltana ki. Van benne taktikai nézet, ami megjelöli a közeli érdekes tereppontokat, és nem hiányozhat belőle a heatvision sem. Megjelölheti a rejtett aknákat, láthatjuk az ellenséges mesterlövész célszögét, de akár a falakon is átláthatunk vele. De fejleszthetjük az álcázásunkat és páncélzatunkat is. Vicces kütyü a zipline-motor, amellyel nemcsak lecsúszhatunk a kábeleken, de vissza is húzhatjuk magunkat rajtuk. A drónunkból felderítő és csapásmérő egységet is faraghatunk, míg a robotgéppuska egyfajta fedezőtüzet biztosíthat, amíg mi másokat kukkolunk a távcsövön keresztül.

A Sniper Ghost Warrior Contracts 2 játékmenete elég jól sikerült, de azért sajnos az önismétlés is tetten érhető benne. A becserkészett katonákat ki is faggathatjuk, mielőtt végzünk velük, hogy megtudjuk, hol vannak a többiek vagy merre van az ellátmány. Ezek a párbeszédek is elég önismétlők, ahogy általában a feladatunk is: juss el A-ból B-be, menet közben likvidáld a garantáltan arra kószáló néhány őrt, esetleg szabotálj ezt-azt, és végül mindenképp takaríts ki messziről egy tábort vagy gyártelepet. Oké, erről szól a játék, és ez teljesen jól is működik, de azért egy picit lehetne változatosabb. Még úgy is, hogy minden régióhoz vannak egyedi kihívások, amelyek teljesítése extra odafigyelést kíván, de legalább jól fizetnek.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 teszt – Tud a CI Games, ha akar

A játék látványvilágára azt hiszem, immár semmi panasz nem lehet. Ennyi év alatt csak megtanulták használni a CryEngine-t a srácok, mert bizony a Sniper Ghost Warrior Contracts 2 kimondottan pofás lett. És ami ugyanilyen fontos (főleg a CryEngine esetében), hogy sikerült a szép grafika mellé korrekt optimalizációt is rittyenteni, vagyis maximális részletesség mellett sem röccent meg a játék egy GeForce GTX 1080 mellett sem. A kötelező bulletcam most is megvan, elsőre pofás is, ahogy amőbaszerű masszává robban az áldozat koponyája, de huszonhetedik alkalommal már inkább idegesítő időhúzásnak tűnik a dolog. De szerencsére kikapcsolható. Vannak néhol kisebb grafikai bugok, tereptárgyba akadt karakterek és a levegőben lebegő tárgyak, de semmi kirívó, semmi nehezen javítható.

Összességében tehát számomra az összes hibájával együtt is egy igen kellemes csalódás volt a Sniper Ghost Warrior Contracts 2. Szkeptikusan álltam a játékhoz, de nem csak teljesítette, alaposan túl is szárnyalta az elvárásaimat. Oké, messze van a tökéletestől, de az előző részekhez képest határozottan közelebb is van hozzá. Egy jó kis kooperatív módot még el tudtam volna képzelni benne, akár úgy is, hogy az egyik játékos a spotter, a másik a tüzér vagy hasonló. Talán majd a Contracts 3-ban. Addig viszont jó kis játék ez, aki szereti a mesterlövész témát, annak szinte már erősen ajánlott is. És ez tőlem egy City Interactive játékra bizony nagyon nagy szó.

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a magnew biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Korrekt grafika mellég korrekt optimalizáció
  • Változatos környezet
  • Közepes nehézségtől felfelé már tényleg kihívást jelentő küldetések
  • Korrekt tartalom, fejleszthető felszerelés, variálható fegyverek
Negatívumok
  • Időnként még mindig vannak buta hibák
  • Valahogy történetet továbbra sem nagyon tudnak köríteni a feladatok köré
  • A küldetések egy idő után repetitívvé tudnak válni
  • Az MI finoman szólva sem túl éles

További képek

  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
  • Sniper Ghost Warrior Contracts 2
GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!