Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sniper: Ghost Warrior 3 Sniper: Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

Valami bűzlik Grúziában...

2017.05.08. 13:10 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

A lengyel CI Games (vagy ahogy korábban ismerhettük, City Interactive) 2014 decemberében nem kisebb bejelentést tett, minthogy javában fejlesztés alatt áll „minden idők legjobb mesterlövész játéka”. Ez lett volna a nemrégiben, többszöri húzás-halasztást követően végre megjelent Sniper: Ghost Warrior 3, amellyel a fejlesztő- – és egyben kiadó- – vállalat át kívánta lépni azt a bizonyos vonalat a „futottak még” kategóriájú programok és az „AAA” jelzővel illethető nagy címek között. Ezt olyannyira komolyan gondolták, hogy a projekt vezetésére egy veterán katonát és tapasztalt játékfejlesztőt, Paul B. Robinsont, míg a sztori kiötlésére a League of Legends, a Guild Wars vagy a Far Cry szériákon is munkálkodó Jess Lebow-t kérték fel. Anyagi és emberi erőforrásokat nem nélkülözve csiszolgatták hát egészen mostanáig az eleddig nem túl kiemelkedő, ám üzletileg sikeresnek mondható Sniper: Ghost Warrior-franchise legújabb tagját, amely számos újítást hozott a sorozat játékmenetébe.

Sniper: Ghost Warrior 3

A fordulatos, de helyenként kiszámítható események középpontjában ezúttal nem a volt Delat-kommandós Cole Anderson kapitány áll, hanem egy új, eddig ismeretlen katona. Jonathan „Jon” North, az amerikai tengerészgyalogság kapitánya már egészen kisgyermek korától fogva az észrevétlenséget és a célbalövést gyakorolta bátyjával, a szintén a haditengerészet különleges egységében szolgáló Roberttel együtt. Egy napon kettejüket vetik be az orosz-ukrán határon, ahol azt a feladatot kapják, hogy semmisítsenek meg egy viszonylag gyengén őrzött, orosz biológiaifegyver-lerakatot, még mielőtt illetéktelen kezekbe kerülne. A testvérpár sikeresen végre is hajtja küldetését, ám mielőtt kijutnának a komplexumból, belefutnak egy ismeretlen eredetű speciális osztagba, amely elrabolja Robertet, és sorsára hagyja jelentősebb mértékben megtépázott öccsét. Két esztendővel később Jont Grúziába vezénylik, ahol a szakadár csoportok felszámolását, és a hozzájuk érkező, gyanúsan magas anyagi és hadi támogatás forrásának felderítését kapja feladatául. Bele is kezd a küldetés teljesítésébe, ami közben – mint ahogy azt sejteni lehet – titokban Robert felkutatása az elsődleges, személyes célja.

Sniper: Ghost Warrior 3

A széria játékmenetére eddig az abszolút linearitás volt a jellemző, amin nem sokat javított az sem, hogy amennyiben közelharcra került a sor, avagy észrevették lövészünket, – kommandós múlt ide, kitüntetéshegyek oda – esély sem volt a túlélésre. Nos, a fejlesztők elsősorban ezen kívántak változtatni a szabadon bejárható és felderíthető játéktér, valamint a többfajta küldetésvégrehajtási mód bevezetésével. Az egyes pályák jóval nagyobbak az eddigi részekben látottaknál, és aktuális feladataink vagy célpontjaink sincsenek szép, nagy, piros X-szel bejelölve a térképen. Magunknak kell a környéket felderíteni, közben információt gyűjteni célpontjainkról, hogy azok pontos helye végre megjelenjen adattárunkban.
Ezúttal, a nagyobb játéktéren való gyorsabb közlekedést elősegítendő, kapunk egy dzsipet is, amellyel furikázhatunk az egymástól távol eső helyszínek között. A játéktér számos menedékhelyet tartalmaz, amelyek – több másikkal egyetemben – gyorsutazási pontokként is szolgálnak. Ezekben a bunkerekben pihenhetünk, bővíthetjük eszköztárunkat – részben frissen megnyitott, részben vásárolt felszereléssel –, de fejleszthetjük és bütykölhetjük is cuccainkat, így újabb és erősebb skulókat, vagy pontosabb irányzékot kalapálva magunknak – amihez persze a játékban begyűjthető nyersanyagok is kellenek. Ugyancsak innen léphetünk be újabb küldetésbe, vagy indulhatunk két misszió közötti szabad bóklászásra, amelynek során kapcsolatba léphetünk NPC-kkel, akiket rávehetünk arra, hogy legyenek a segítségünkre, vagy akár feladatokat is elvállalhatunk.

Sniper: Ghost Warrior 3

Belépve egy küldetésbe térképünkön látszanak a már fellelt helyek és gyorsutazási pontok, de a továbbiak felderítése ránk vár. Minekután mesterlövészek volnánk, alapvető elemünk az észrevétlenség. Az egyes objektumokhoz eljutva, kúszva-mászva, sőt, ezúttal amolyan belső nézetes parkour üzemmódban kémlelhetünk körül, de drónunkat is bevethetjük a terep feltérképezésére és a célpontok bemérésére, esetleg távoli hackelésre vagy zavarkeltésre. Kellő információ begyűjtése után gondosan megtervezhetjük a behatolás és a rajtaütés részleteit, vagyis kit és milyen sorrendben iktatunk ki, merre megyünk, hol bújunk el, vagy hol van ideális lőállás. Speciális mesterlövészlátásunk segítségével számunkra hasznos vagy ránk nézve veszélyes pontokat, tárgyakat vagy helyeket találhatunk meg, ami szintén új lehetőség a szériában. Ugyancsak friss színfoltot jelentenek a dinamikusan változó napszakok és időjárási effektek – itt nem az eddig is jelen lévő szélirányra és -erősségre gondolok –, amelyek ugyancsak hatással vannak távoli lövéseink pontosságára.
A ballisztika egy ilyen stílusú program egyik kulcsfontosságú eleme, ami jelen esetben nem sikerült ugyan rosszul, de valamiért nekem akadt némi hiányérzetem. Kezünket megtámasztva, lélegzetünket visszatartva, a szél és a távolság figyelembevételével az irányzékot beállítva indíthatunk egy lövést. Nekem bizony volt olyan, hogy biztos voltam benne, totál telibe kaptam az ellenfelet, ami valamiért mégsem sikerült, és ennek az ellenkezője is előfordult, vagyis egy elhamarkodottnak vélt ravaszmeghúzást követően mégis elterült a célpont. Ez persze szubjektív dolog, de a beharangozott realizmus nekem nem jött át annyira, mint más, hasonló stílusú játékok esetében.

Sniper: Ghost Warrior 3

Az óvatos, távoli hadviselés mellett ezúttal le is rohanhatjuk ellenfeleinket az eddigi részekhez képest jóval erősebb kiegészítőarzenálunknak hála, de akár gerilla harcmodort is folytathatunk. Azért senki ne számítson csodákra a lerohanós-agyonlövős módszer kapcsán, de az ebben az epizódban jóval kevésbé halálos számunkra, mint az előzőekben volt.
Játékstílusunk alapján a program XP-t ad nekünk, amelyek a megfelelő perkfákon (sniper, ghost és warrior) nyitnak meg egy-egy újabb képességet. Az MI szerencsére nem a legostobább, de nem is a NASA szuperszámítógépei által vezérelt. A fő sztori mintegy 10-12 óra alatt teljesíthető, és mellette számos mellékküldetés és egyéb elvégezhető, ami sokat dob a szavatosságon.

Sniper: Ghost Warrior 3

A Sniper Ghost Warrior 3 alatt is a CryEngine muzsikál, ami ezúttal valamivel jobban fest, mint az előző epizód esetében, de meg sem közelíti azt a színvonalat, amikor még a Crytek szakijai dolgoztak vele. Az effektek rendben vannak, és az összkép sem rossz, de a részletek, a textúrák és az egyes szereplők több évvel ezelőtti játékokat visszaidéző megjelenítése nem érdemel piros pontot. A bullet cam eleinte jó móka, de később kezd kicsit unalmas lenni, ám szerencsére nem zavaró módon. A hangok rendben vannak, még ha nem is Oscar vagy Grammy gyanúsak, az pedig külön jó pont, hogy az intel a DualShock 4 hangszóróin szólal meg.
A vezérlést eleinte szokni kell, főleg az autóvezetést vagy drónunk irányítását, no meg azt, hogy időnként nemes egyszerűséggel, minden előjel nélkül beragadunk egy bokor és egy szikla közé, vagy leesünk egy platformról. Ezek azért is bosszantóak, mert a töltési idők – első generációs PlayStation 4 masinán játszva – bizony nagyon, már-már indokolatlanul hosszúak. Egy kávé simán belefér, amíg a csík elér a betöltést jelző sáv végére, ami ma már elég hajmeresztő, és egyben érthetetlen dolog egy program esetében. Az is felmérgelt nem egyszer, hogy hiába láttam a kijelölt vagy meglelt helyet, például mesterlövészállást, valamiért a fenének se akart Jon odatalálni, és tenni a dolgát. További nem túl pozitív vonása a játéknak az, hogy habár módunk van barkácsolni és fejleszteni eszköztárunkat, kvázi felesleges, mert az alap puskával és felszereléssel simán végigtolható a játék. Szabadon bóklászva az utcákon parkoló járművek rendszerint be vannak zárva, így marad terepjárónk, vagy sokkal inkább a gyorsutazási opció. A checkpoint rendszerű mentéssel nincsen gond, de egy nyílt világú játék esetében kisebb a jelentősége, mint egy lineáris programnál. A játék legnagyobb hiányossága megjelenéskor mégsem a fentiekben rejlett, hanem a beígért és előre beharangozott többjátékos mód teljes hiányában, amin a világ játékosközössége joggal van felháborodva.

Sniper: Ghost Warrior 3

Igencsak kettős érzéseim vannak a CI Games trónkövetelőnek szánt új üdvöskéje, a Sniper: Ghost Warrior 3 kapcsán. A játékmenet színes, élvezetes, számos újdonságot vezet be a szériába, és végig érezhető rajta a fejlesztők azon – igencsak izzadságszagú – törekvése, hogy bekerüljenek végre az élvonalba. Az egyáltalán nem élvonalbeli megvalósítás, a számos régebbi programból átvett játékelem, a bosszantó bakik, a gyakorlatilag felesleges barkácsolás, az indokolatlanul és érthetetlenül hosszú töltési idők és a többjátékos mód megjelenéskori teljes hiánya ugyanakkor ezzel a törekvéssel szöges ellentétben állnak. Egyszer azért érdemes nekifutni a játéknak, mert összességében, minden felsorolt hibája/hiányossága ellenére kellemes órákat szerezhet az „egyszemélyes hadseregre” alapozó játékok szerelmeseinek, de egynél több végigjátszást csak a legfanatikusabb rajongók számára ér meg a program. ■

értékelés

Sniper: Ghost Warrior 3

Pozitívumok
  • Kellemes játékmenet.
  • Számos újítás a sorozatban.
  • Végre nyílt világú játéktér.
Negatívumok
  • Ami új a sorozatban, az nem új a stílusban.
  • Középszerű megvalósítás.
  • Buta bakik.
  • Megjelenéskor kimaradt belőle a többjátékos mód.

A Sniper: Ghost Warrior 3 PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. A cikk a PS4-es verzió alapján készült.

Sniper: Ghost Warrior 3Sniper: Ghost Warrior 3Sniper: Ghost Warrior 3Sniper: Ghost Warrior 3Sniper: Ghost Warrior 3Sniper: Ghost Warrior 3Sniper: Ghost Warrior 3
Sniper: Ghost Warrior 3
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Sniper: Ghost Warrior 3

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló