A Limbic Entertainment, amely sokáig elsősorban gyerekjátékokat fejlesztett, majd 2010 után fokozatosan tért át a komolyabb stratégiai játékok műfajára, elsősorban Might & Magic játékaikról lehet a többségnek ismerős. Most viszont egy ettől merőben eltérő játékon dolgoznak, bár az is igaz, hogy a tycoonok világa sem áll tőlük olyan távol: ők készítették a Tropico 6-it.

Legújabb munkájuk, a Park Beyond pedig ízig-vérig tycoon, méghozzá egy vidámparkmenedzser játék, amely immár évek óta készül, és a tervek szerint már csak pár hét választ el minket a premiertől. Szerencsére korábban már több ízben is volt szerencsém futni egy-két kört a korábbi változatokkal, többek közt a tavalyi gamescomon is belekóstolhattam a hullámvasútépítő tutorialba. Tavaly októberben aztán már egy jóval bővebb tartalommal rendelkező változatot próbálhattam ki, ám akkor még sok volt a göröngy a talpam alatt. Lássuk, mostanra kisimult-e az út a siker felé!
A Park Beyond azzal próbál kitűnni az egyébként sem túl népes tömegből, hogy a valóságtól elrugaszkodó attrakciókat (is) kínál. Ez alatt a készítők azt értik, hogy például a hullámvasutat extrém elemekkel is kiegészíthetjük. A szokásos loopok, visszafordítók és hasonlók mellett ketté is oszthatjuk a pályát, de van ágyú is, amely kilövi az oda érkező szerelvényeket, hogy aztán a pálya egy távolabbi pontján folytassák útjukat tovább. Nyilván ilyen a valóságban elképzelhetetlen, itt viszont ilyesmikkel próbálják majd meg feldobni a parkot. Hogy ez mennyire sikerülhet, azt nehéz lenne megjósolni, mert alapvetően érdekes ötlet, de erősen kérdéses, hogy csupán az ilyesmik képesek lehetnek-e elcsábítani a műfaj szerelmeseit.

Azt már a korábbi előzetesben is említettem, hogy a játék moduláris építkezési lehetőséget, és elég részletes hullámvasút-építőt kínál. Csakhogy azt is említenem kellett, hogy ezek kezelése még eléggé döcögős. Akkor abban bíztam, hogy ezen még csiszolnak majd a srácok. Nos, valamennyit csiszoltak ki, de azt kell mondanom, hogy a 3D-s térben való építkezés valahogy még mindig kissé esetlennek érződik. Néha egészen bosszantóan nem oda és nem úgy akarja a síneket lefektetni a játék, ahogy én elképzeltem. Főleg, ha belebonyolódunk a sínek tekergetésébe, forgatásába és hasonlókba. Szerencsére van jó pár előre legyártott elem, így ezekből is lehet csemegézni, hogy egészen őrült hullámvasutakat hozzunk létre.
Be kell vallanom, hogy bár szilárd elhatározásom volt valami elfogadhatót építeni modulárisan, megint beletört a bicskám. Szerencsére viszont az előre gyártott épületek elég jól néznek ki, szóval ezeket használva is nagyon pofás parkokat lehet építeni. Oké, nem annyira egyedi így, de ettől még jól néz ki. Ráadásul az előre definiált attrakciókat és épületeket is át lehet színezni, meg lehet adni, hogy milyen zene szóljon, milyen fényekben pompázzon. A szerkesztő rész tehát már most is kellően részletes, és még mindig vannak részei a játéknak, amelyek nem érhetők el. Ilyen a fejlesztési részleg is, amelyben vélhetően további attrakciókat és trükköket lehet majd feloldani.

Ami a menedzsment részt illeti, pontosan azt nyújtja, amit egy ilyen játéktól elvárna az ember. Egyfelől az építkezésen túl gondoskodni kell a megfelelő személyzetről is, beleértve a mutatványosokat is. Mindenkinek egyénileg szabható meg a feladatköre: melyik szerelő végezze a javításokat, melyik koncentráljon csak az üzletekre, melyik takarító kapja a WC-ket, melyik üríti a szemetest stb. Ugyanígy egyénileg szabható meg a bérezés, valamint hogy kinek milyen felszerelése legyen. Emellett a tapasztalatukat és fáradtságukat is nyomon követhetjük. Statisztikákat kapunk arról, hogy melyik időszakban mennyi látogatója volt a parknak, mely ételek és italok népszerűek, mikor várható új látogatóhullám. Természetesen a könyvelést is mi felügyelhetjük havi bontásban vezetve, illetve a látogatók véleményét is elolvashatjuk.
Apropó látogatók. Nyilván az ő kiszolgálásuk a cél, így hasznosak azok a hőtérképek is, amelyek az elégedettségüket, fáradtságukat, éhségüket vagy szomjukat, esetleg rosszullétüket mutatja ki. Ezek alapján tudjuk finomhangolni a parkot, amiben az is segítségünkre van, hogy minden attrakciónál látható, milyen célközönség szereti és milyen nem. De ha nagyon pontos információkat szeretnénk, akkor bármely látogatóra rákattintva egyéni értékeket is megnézhetünk róluk.

A korábbi tesztek során még nagyon érződött, hogy félkész állapotban van a Park Beyond. A látvány már akkor is kifejezetten tetszetős volt, de cserébe még eléggé döcögött a teljesítmény, gyakran szaggatott be vagy akadozott a játék. Szerencsére a mostani teszt során ilyet már egészen ritkán tapasztaltam, tehát az optimalizációra is figyelnek a készítők, ez dicséretes (valójában alapelvárás lenne, de manapság ugye...).
Azt mondani sem kell, hogy a látvány egészen korrekt, akár madártávlatból figyeljük a nyüzsgő parkot, akár beülünk valamelyik attrakció egyik székébe. Ehhez jön még a zsibongó tömeg, az attrakciók zenebonája és más zajai, amitől tényleg olyan érzése van az embernek, mintha egy vidámpark közepén ücsörögne egy padon.

A Park Beyond a tervek szerint június közepén érkezik. Azt továbbra sem merném megkockáztatni, hogy a vidámparkmenedzser játékok új királyához lesz akkor szerencsénk. Azt viszont már igen, hogy egy alapvetően jó játékot fogunk kapni, amelynek a sikere leginkább azon múlhat, hogy a műfaj rajongói mennyire lesznek rá nyitottak. Mert igazán nagy reformot nem fog hozni szerintem, legalábbis a tesztek során nem sok olyat tudott mutatni a játék, amit máshol már ne láttunk volna. Ezzel együtt, ha tisztességesen össze lesz pakolva, jól fog futni és még a kampány is elég jó lesz, akkor kellemes napokat, heteket tölthetünk majd előtte.