Pár évvel ezelőtt, valamelyik sokaid összecsapott Stronghold-epizód után mérgemben írtam egy üzenetet a Firefly Studiosnak, valami olyasmit, hogy „inkább csinálnátok egy Stronghold remastert”. Hogy ennek volt-e szerepe abban, hogy most tényleg egy Stronghold remastert tesztelhetek, kétséges, mindenesetre most itt van a tesztpéldány.

Roppant kényelmes helyzetben vagyok, mert a Stronghold (illetve a Crusader) HD-t a mai napig nyomom, épp egy kampányban voltam benne, úgyhogy nem a padláson porosodó screenshotok alapján kellett felidéznem élményeimet a játékról. Ráadásul – fel sem tételeztem – egy, a fejlesztők által írt posztból kiderült, hogy simán átmásolhatom a HD-ből a mentéseimet az új verzióba, működni fog. No lám! Ebből persze sok mindenre lehet következtetni, többek között arra is, hogy olyan túúúl sok minden nem változott, és ha ehhez hozzávesszük, hogy a programozói csapat kemény 1 főből állt, végleges választ kapunk a kérdésre: valóban nem sok minden változott. Kicsit szebbek lettek az épületek – ez a képekből is átjön –, a karakterek mozgása folyamatosabb, ráadásul kaptunk egy extra, meglehetősen részletgazdag nagyítási szintet is, amellyel békeidőben el lehet szórakozni, de persze amúgy semmi másra nem jó. Látványosabb lett a tűz is, na.
Megváltozott a kezelőfelület is: nagyobb felbontást kapott, valamint egy-két extra új menüt, de semmi forradalmi, minden ott van, ahol volt. Ami hasznosabb, hogy az irányításnál lehet választani a klasszikus (bal egérgomb kiválaszt/támad) és a modern között (bal egérgomb kiválaszt/jobb egérgomb támad), illetve új billentyűzetkiosztás is van. A legmegdöbbentőbb újítás, hogy a „scribe”, az írnok új, nagyfelbontású fejet kapott, de kevésbé szimpatikus arca van, mint a régi, alacsonyabb felbontású kollégájának. A következmény természetesen tömeges népfelháborodás lett („játszhatatlan a játék!”), aminek hatására a régi írnok is kapott egy új HD-fejet, így már két fej közül lehet választani.

Számomra egyébként a legjobb újdonság az, hogy végre a játék leállítása közben is lehet parancsokat kiadni, ami nagyon hasznos egy kaotikus várostrom közben. Most kéne írnom arról is, hogy milyen szuper az új többjátékos mód, de nem tudok, mert jelen állapotában teljesen használhatatlan, állandó szakadás meg resync probléma van mindenkinél. Elvileg hamarosan ki lesznek javítva, amit csak remélni tudok, mert a multi mindig is rendkívül szórakoztató része volt a sorozatnak.
Mi van még? Szabad építkezős mód (free build), újrakevert audio, Steam Műhely támogatás, plusz új kampány és új várostromok – sajnos magyar nincs, de nem hiszem, hogy sokat kell várni, míg egy hazánkfia életre kelti valamelyik dicsőbb várvédő- és ostromló csatánkat, amelyet aztán a műhelyből letölthetünk.

Mi jön még? Hát persze, hogy DLC-k, rögtön kettő is be lett lengetve, új kampányokkal, amelyekben a régi szinkronszínészek fognak szerepelni, aminek csak örülni lehet.
Mi nincs és nem is lesz? Gépi ellenfelek „skirmish” módban. Ez kicsit szomorú hír, mert ez azért eléggé nagyot dobott a Crusaderen, de a fejlesztők szerint annyira más a kód, hogy nem lehet csak úgy átemelni. Úgyhogy kíváncsi vagyok, ha lesz abból is definitive edition, ki marad meg multizni a Stronghold: Definitive Editionnel.
Hogy megéri-e váltani a Stronghold HD-ről a Definitive Editionre, az nehéz kérdés. Mindenesetre az árcédula nem túl vészes (15 euró), és ha rendberakják a multit, akkor az mindenképp erős érv lehet.