26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Sam & Max: The Devil’s Playhouse teszt – Befejeződött a Telltale Games klasszikus trilógiájának felújítása

Feljavított látvánnyal, bővített tartalommal érkezett minden nagyobb platformra a finálé.

Írta: Zoo_Lee

A 2006-ban indult Sam & Max sorozat egy új korszak kezdetét jelentette az akkor kis túlzással haldokló kalandjátékok világában. Egy csapásra élesztette újjá a LucasArts-féle humoros, stílusos point-and-click kalandokat, állította reflektorfénybe Steve Purcell zseniális, elborult képregényhőseit – először az 1993-as videojátékos debütálásuk után –, tulajdonképpen elindította a volt LucasArts-tagok által alapított Telltale Games karrierjét, nem mellesleg sok akkori fejlesztővel ellentétben nemhogy működésre bírta, de egyenesen olyan életképessé tette az epizodikus, szezonalapú játékkiadást, hogy a formátumot kis túlzással egészen a 2018-as csődig használni tudták.

Sam & Max: The Devil’s Playhouse teszt – Befejeződött a Telltale Games klasszikus trilógiájának felújítása

Azonban a rengeteg szérián belül, amelyekre a Telltale működése során rátette a kezét, sokan vitathatatlan tényként kezelik, hogy a Tales from the Borderlands és a The Walking Dead mellett a legjobb egyértelműen a három évadra kihúzott Sam & Max volt. A széria humora, kreativitása, elborult karakterei nemcsak akkoriban, de a mai napig kiemelik konkurensei közül, játékmenete még kínált kihívást a játékosok számára, de hozzáférhető maradt és nélkülözte a sokak számára irritáló kalandjátékos pixelvadászatot.

Épp ezért okozott sokaknak komoly szívfájdalmat, hogy a részek az évek múlásával prezentáció, indíthatóság tekintetében nem öregedtek túlságosan jól, konzoljátékosként pedig minimum két különböző platformot igényelt, ha valaki teljes egészében szerette volna végigjátszani a szériát. Ezért is fogadták sokan kisebbfajta üdvrivalgással az egykori fejlesztőkből verbuválódott Skunkape Games kezdeményezését, miután megszerezték a játékok jogait, és 2020-ban elkezdték azokat remasterelni és átportolni minden platformra.

Sam & Max: The Devil’s Playhouse teszt – Befejeződött a Telltale Games klasszikus trilógiájának felújítása

A portok a modern kijelzőfelbontások támogatásán és a textúrák feljavításán túl jelentősen újradolgozták a világítást, árnyékokat, kameraállásokat, a karakterek szájmozgásának szinkronizálását, a hanganyagot, illetve a kontrollertámogatást, árazásukat tekintve pedig kifejezetten barátiak voltak. A 2020-as Save the World a széria első évadát tartalmazta, ezt követte 2021-ben a Beyond Time and Space a második szezon remasterelt epizódjaival – a harmadik felvonás azonban egészen mostanáig váratott magára. Cserébe a fejlesztők azt megfejelték egy kis extra aprósággal is, ugyanis a The Devil’s Playhouse remasterelése során végre multiplatformmá tették a játékmenet és történet szempontjából ugyan opcionális, de jópofa Nutri-Specs játékot, amely eredetileg platformexkluzív tartalom volt PlayStation 3-on.

A harmadik évad történetének a középpontjában ezek a játékok és kedvenc pszichopata nyuszink, Max áll, miután kiderül, hogy agya természetfeletti képességekkel bír, amelyek révén képes használni az univerzum legborzasztóbb fegyvereit, az olcsó gyerekjátékoknak álcázott „Hatalom játékait”. Az évadban hőseink kénytelenek felvenni a harcot különböző földi, illetve földönkívüli erőkkel a játékok megszerzése és az univerzum védelme érdekében – természetesen a tőlük megszokott elmebeteg módon, nonszensz helyzetekkel és elborult problémamegoldással.

Sam & Max: The Devil’s Playhouse teszt – Befejeződött a Telltale Games klasszikus trilógiájának felújítása

A harmadik évad a széria fináléjaként az egyik legkomplexebb darab volt, kiválóan szemléltetve az utat, amit a Telltale Games bejárt addigra négy év alatt. A sorozat amúgy is híres volt a humoros, nemkonvencionális, szürreális megoldásokra építő feladatmegoldásról, amelyhez remek addícióként szolgáltak Max folyamatosan bővülő képességei a begyűjtött játékok révén. Kritikákat a PlayStation 3-as változat esetében indokolatlan framerate-esések, illetve PC-n az irányítás miatt kapott, amely kissé túlságosan is kontrollerre lett szabva (Sam mozgatásához egyszerű kattintás helyett folyamatosan mozgatni kellett az egeret), illetve néhányan az epizódok elborultságának és hangulatának hullámzó szintjét rótták fel a készítőknek.

A framerate-probléma szerencsére a remaster esetében nem merült fel, ugyanakkor az irányítás ezúttal is hagy maga után némi kívánnivalót. Egérrel, billentyűzettel nincs probléma, klasszikus point-and-click játékként működik, az eredeti változat furcsaságai nélkül, ám a kontroller hiába támogatott, a különböző világbeli objektumok „becélzása” interakcióhoz valahogy sokkal kényelmetlenebbnek érződött az analóg karral. Ettől eltekintve a The Devil’s Playhouse remekül sikerült, méltó módon frissíti a harmadik évadot az új generáció számára, és teszi teljessé a remasterelt Sam & Max szériát.

Sam & Max: The Devil’s Playhouse teszt – Befejeződött a Telltale Games klasszikus trilógiájának felújítása

A kérdés már csak az, hogy innen merre tovább? A Skunkape csapata mutatott hajlandóságot arra, hogy a szériával a remastereken túl is foglalkozzon – bár az így született VR-játék nem csapott túlságosan nagy hullámokat. Ha remaster ágon gondolkoznak tovább, személy szerint szívesen vennék egy újrakeverést a páros eredeti, 1993-as kalandjából... De akár még egy negyedik felvonást is, ha azt képesek lennének hasonló színvonalon tető alá hozni.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Az eredeti évad minden zsenialitása
  • A korábban platformexkluzív tartalmak is bekerültek a csomagba
  • Jelentősen javított világítás, textúrák, árnyékok
  • PC-n lényegesen jobb irányítás egérrel
Negatívumok
  • Az évad epizódjainak színvonala változatlanul egyenetlen
  • Kontrollerrel kényelmetlen irányítás

További képek

  • Sam & Max: The Devil's Playhouse
  • Sam & Max: The Devil's Playhouse
  • Sam & Max: The Devil's Playhouse
  • Sam & Max: The Devil's Playhouse
  • Sam & Max: The Devil's Playhouse
  • Sam & Max: The Devil's Playhouse

Sam & Max: The Devil's Playhouse

Platform:

Fejlesztő: Telltale Games (2004-2018.), Skunkape Games

Megjelenés:
2010. április PC, PS3, X360, Wii
2024. augusztus 14. PS4, XSX, Switch

Minimális rendszerigény: 2 GHz-es processzor, 1 GB RAM, DirectX 8.1 kompatibilis videokártya 128 BM memóriával, DirectX 9.0c (Mac verzió is elérhető)

Ajánlott konfiguráció: 3 GHz-es Pentium 4 vagy hasonló teljesítményű processzor, 256 MB-os videokártya

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!