Azért a TotSC "iparosmunka" jellegével vitatkoznék. Bár Shandalar küldetéséhez kapcsolódó dungeon tényleg nem volt nagy szám, és akkor finoman fogalmaztam, de a "hajózós" küldetés már jobb volt egy fokkal, Durlag tornya pedig szerintem felejthetetlen élmény elsőre (a rengeteg szívással). Igaz, az enhanced edition időszakában ma már van olyan AI beállítás (BG2-ből átemelve), amellyel a tolvaj folyamatosan keresi a csapdákat, és beállíthatod azt is ugye, hogy amint valaki csapdát észlel, azonnal "fagyjon meg" a játék. Így pedig nem olyan vészes. De azért én a mai napig emlékszem arra (noha bő 20 éve volt), hogy milyen volt e kényelmi funkciók előtt végiggyalulni (inkább centiméterről-centiméterre végigaraszolni) azon a többszintes kazamatarendszeren, és mennyi szívás/szenvedés volt vele, majd mekkora élmény volt, amikor végül sikerült teljesíteni és kikecmeregni belőle.
Hasonló élményt legközelebb a BG csak a ToB-ban tudott nyújtani a Watcher's Keeppel, de mivel ott már fullos partival ment az ember, és jó esetben addigra kitanulta a demilichek, szívatósnak szánt egyéb varázshasználók, démonok stb. könnyű és biztonságos kiiktatását, így közel sem volt olyan izzasztó menet, mint az első találkozás Durlag papa erődítményével...
A BG1 sivársága a második részhez képest jogos észrevétel. Mégis, én valamiért a mai napig sokkal jobban szeretem az első részt. Ott valahogy szabadabban kalandozhattál, lehetett menni jobbra-balra, térképről-térképre. Az más kérdés persze, hogy sok térképen jóformán semmi extra nem volt. (No meg, kis kezdő, hangyaf@sz kalandozókat pátyolgatott ott az ember, aminek szintén megvan a maga varázsa)
Egy dolgot sajnálok egyébként, amit az EE-vel elcsesztek: a sima alapjátékban nagy élmény volt, ha Algernon köpönyegével elbájoltál humanoid ellenségeket vagy csak sima npc-ket, akkor szinte mindegyiknek volt valami spéci szövege erre az esetre. Ez - emlékeim szerint - az EE-ben már nincs így. (Legutóbb nem szereztem már be a köpönyeget, így nem vagyok ebben biztos, de úgy rémlik, hogy az EE-ben már csak simán irányítani tudod ilyenkor az elbájoltakat, beszélni nem lehet velük.)
Endure. In enduring, grow strong.