A Disciples első része az egyik kedvenc, fordulónkénti, fantázia-világba helyezett stratégiai játékom volt. Még ma is néha-néha előveszem és játszogatok vele egy kicsit. Ezért is örültem a hírnek, amikor a készítő és a kiadó a játék folytatását ígérte. Hosszú fejlesztés után el is készült a játék, és hogy azok is kedvet kapjanak hozzá, akik az első részt nem ismerték, még egy demo változat is készült belőle. Ezt a demo változatot próbáltam ki.
Aki az első részt ismerte, annak a második rész játékmenete nagyon hasonlónak, szinte azonosnak fog tűnni. Persze ez nem baj, mert az első rész játékmenete szinte hibamentes volt, így kifejezetetten jó pont, hogy nem nagyon piszkálgattak bele. Ami változás van, az elsősorban az első részben kissé egysíkú harcokat érinti, mivel a védekezéssel, az elhalasztott támadással és a harc közbeni tárgyhasználattal az sokkal taktikusabbá és változatosabbá vált. Maga a játékmenet nagyon egyszerű, ezért bárki, aki már játszott pl. a Heroes of Might and Magic-kel, vagy bármelyik másik fordulónkénti fantasy játékkal, nagyon gyorsan rájön maga is a trükkökre és a finomságokra.
A játék sokkal inkább RPG jellegű azzal is, hogy az első részhez hasonlóan nemcsak a hős, hanem a társaságához tartozó valamennyi résztvevő folyamatosan kapja a tapasztalati pontokat, míg nem egy küszöb elérése után jóval erősebb, magasabb szintű tagjává válik a csapatnak. Egy újabb stratégiai döntés számunkra, hogy amikor egy tagja a csapatnak szintet vált, mivé fejlődjön. A várunkban elhelyezett épületek döntik el, hogy az egyes tapasztalati szinteken túljutott egységek milyen kiképzést kapjanak, ezáltal játékról játékra lehetőségünk lesz kísérletezni, hogy melyik összeállítás hatásos az adott feladat elvégzéséhez. A minimális változások szerencsére nem érintették alapjaiban a játékmenetet, sőt itt-ott javítottak rajta.
A grafikáról csak annyit tudok mondani, hogy zseniális. Minden részében érződik, hogy igazi művész, nagy szeretettel alkotta meg. Iskolapéldája annak, hogy nem csak a tökéletesen lerenderelt 3D-s grafika az egyedül üdvözítő út. Az sem utolsó szempont, hogy a gépigényt így minimalizálni lehetett, így több játékosnak nyílik lehetősége ezt a játékot is kipróbálni, játszani. Minden kép, nem csak a harci képernyő vagy a főképernyő, hanem például a menük is esztétikusak és művésziek. Sokszor csak azért kattingattam ide-oda a képernyőn, hogy a képekben gyönyörködjem. A varázslatok megjelenítésén is nagyot dobtak. Egyetlen negatívumot tudok említeni a grafikáról, hogy bizonyos csapatok képe némelyik háttér szín előtt beolvad a tájba, így alaposan meg kell figyelni minden részletett, nehogy nem várt akadályba botoljunk.
A demo zenéje nagyon hangulatos, és a különböző varázslatokhoz tartozó hanghatások is jól eltaláltak. Különösen az egyik varázslathoz tartozó kacagva széthulló csontváz nyerte meg nagyon a tetszésemet.
A játék hangulatáról mit lehetne még írni a fentiek függvényében? Olyan az egész, mint egy gyönyörű mozogó festmény, amelyik még szórakoztató játék is egyben. Aki csak teheti - és nem eleve útál minden fantázia játékot élből - töltse le a letöltések rovatunkból, garantáltan jó szórakozásban lesz része. Főleg HOMM rajongóknak kötelező darab!