Szablyás huszárok, szuronyos puskás gránátosok, dzsidások és a többi XVII-XVIII századi katonai egységek masíroznak hatalmas, tágas terepeken. Aki már eltette Cossacks CD-jét, még most vegye elő, mielőtt belepi a por. Aki pedig még mindig nem bírta elsüllyeszteni a polcon, az már ne rakja félre. Hiszen itt a hivatalos küldetés lemez: az Art of War.
Az ukrán GSC nem pihen. Még be sem söpörték a Cossacks sikerének dicsőségét, már belefogtak egy amerikás hódítós játékba – persze a Cossacks motorjára. És persze javítgatták a Cossacksot is. Kibővítették néhány új lehetőséggel, új egységekkel és két új nemzettel. Az új kampányokról és a küldetésekről nem is beszélve!
Az Art of War tehát nem egy új játék. Az alapja ugyanaz, mint a European War-é: XVII századi valós idejű stratégia. Azonban az új küldetéseken kívül van benne egy nagy rakás további újdonság is. Kezdjük az elején! Amikor új random küldetést indítunk, lehetőségünk van a résztvevő nemzeteknek nehézségi szintet beállítani, illetve szövetséges csoportokba rendezni őket, hogy ki kivel van. Ha ez megvan, a megszokott módon beállíthatjuk a térkép adottságait (hegyvidékes, ásványokban gazdag, stb.), de új beállítási lehetőségeink is vannak.
Ilyen a kezdeti beállítás, mely maradhat eredeti, de lehet nagy hadsereggel indulni, sőt még több paraszttal is, vagy akár másik népből való katonai egységekkel. Aztán állíthatunk még az ágyúkon is: alapértelmezett, hogy normál áruk van az ágyuknak, de csak ötöt építhetsz depónként, vagy választhatod, hogy bármennyi ágyúd lehet, de azok sokkal drágábban, mint megszokhattuk, illetve beállíthatjuk, hogy nem lehet egyáltalán ágyút, tornyot és falat építeni. Az inkább gazdálkodók részére találták ki a peace time-ot, melyet szintén itt állíthatunk be. Ezen idő alatt nem támadhatnak a nemzetek egymásra, lehet fejlődni békében. Természetesen ki is kapcsolhatjuk ezt a lehetőséget. Még mindig az elején állíthatjuk be a XVIII. századot is, hogy azonnal ebben az évszázadban kezdünk, vagy – mint az eredetiben – elérhetjük ezt a századot, illetve, hogy soha ne lehessen elérni, mindenki megreked a XVII. században.
Hogy még egyértelműbb, könnyebb legyen az irányítás, néhány kurzorral is többet kapunk. Ezek megmutatják, hogy hova meneteltetjük egységeinket, hova lövetünk az ágyúkkal, melyik hajóba küldtük be katonáinkat. Illetve a két új katonai parancsnak is vannak kurzorai: ezek a járőrözés és a megvédés. Ha egy (vagy több) egységet kijelölünk és a járőrözés paranccsal valahova klikkelünk, ez az egység fel alá fog masírozni az eredeti hely és a kijelölt hely között. Ha pedig egy egységnek őrző parancsot adunk egy másik egységre (értelemszerűen egy parasztra vagy egy ágyúra) akkor ezt követik és igyekeznek megvédeni a támadásoktól. Az ágyúknak pedig lehetőségük van nemcsak egy egység vagy épület, hanem egy terület támadására is. Például ha egy tömött tömbben álló ellenség közé lövetsz ezzel az opcióval, az vérszivattyú.
Újdonság még – bár a többi RTS-ben alapkövetelmény – a szünet alatt is kiadható parancsok. Ha túl sok mindent kell egyszerre csinálni, csak benyomjuk a pause-t és kényelmesen kiadjuk a parancsokat, aztán elindítva a játékot megszemléljük az eredményt. A régi játékban is nagy hangsúlyt kapó alakzatok még további jelentőséget nyertek. Például a lovassági egységeket is alakzatokba rendezhetjük, ha legalább 40, 90 vagy 160 van együtt és még tiszt, dobos se kell hozzá. Valamint a már kész csoportosulásokat még nagyobb egységekbe foghatjuk (például egy sor dzsidást, egy sor muskétást és két tömbnyi gránátost összefogva ezeket egyként kezelhetjük és irányíthatjuk).
Többjátékos módban nincs olyan sok újdonság: kirúghatjuk bunkó játékostársunkat, illetve a piacon kívül egy sokkal egyszerűbb formmal is átutalhatunk erőforrásokat (aranyat, szenet, stb.) másik játékosnak. És ha az interneten játszunk, akkor részt vehetünk a Global Rating System versenyében: csatáink pontozásra kerülnek és ennek tükrében törhetünk előre királyi címre, vagy esünk vissza egyszerű köznemessé.
Hogy látványban és zenében is többet kapjunk, két új nemzet került rá az Art of War korongjára: Bajorország és Dánia. Igazából ettől nem lett sokkal jobb nekünk, de azért a bajor muskétások jól néznek ki.
A legfontosabb újdonság mégis a küldetésszerkesztő. Ezt bizonyára elég sokan vártuk. Vannak olyan játékosok, akik nem elégszenek meg a játékokhoz adott küldetésekkel, sőt, egy szimpla térképszerkesztővel sem. Az Art of Warban ennél szerencsére jóval több van. Bár a térképszerkesztő is nagy újdonság, elég sokféle eszköz áll rendelkezésünkre egy kellően összetett terep megalkotására. Először nagyvonalakban rajzolhatjuk meg a teret egy minimap méretű rajztáblán, utána pedig rengeteg kis eszköz segítségével finomíthatjuk. Például a víznek minden egységnyi területén beállíthatjuk az áramlási irányát. A hegyoldalakra meg különböző textúrákat ragaszthatunk. És végül az erőforrásokat (fák, bányák...) is lerakhatjuk. Erre jönnek rá a már kész épületek, egységek.
Ha a térképpel készen vagyunk – kicsit furcsa, de – ki kell lépnünk a játékból és egy segédprogram elindítása után be kell töltenünk a térképet, aztán elkezdhetjük a küldetésünk paramétereit (neve, leírás, kis kép, ami a menüben jelenjen meg róla) kitölteni. De ez csak parasztvakítás. A lényeg ezután következik. Triggereket, eseményeket, akciókat készíthetünk, és teljes bonyolultságában megalkothatjuk a küldetést. Olyanokat – sőt, olyanabbakat –, mint a fejlesztőcsapat. És ha készen vagyunk, elmenthetjük a művünket, melyet azonnal tesztelhetünk, aztán már csak publikálnunk kell a neten mások örömére.
Az Art of War sok újdonságot tartalmaz, de lényegében nem változtat sokat az eredeti játékon. Az MI-n is csak annyi változást vettem észre, hogy a parasztok miután felépítettek egy bányát, nem állnak mellette töktelenül, hanem lesétálnak dolgozni. De például ugyanezt nem teszik azok, akik malmot építenek, ami továbbra is kis bosszúság. Mivel azonban már az eredeti Cossacks is annyira jó volt, hogy nem zavart a parasztok együgyűsége, ez most is kibírható. Ellenben fantáziatúltengésben szenvedő RTS rajongóknak szinte kötelező a beszerzése, hogy elárasszanak minket különböző, akár magyar vonatkozású küldetésekkel. Isten nevében: TŰŰŰŰŰŰZ!