Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

ATI Radeon 9700 és 9000

Előzetes az ATI új kártyáiról és az év vége várható nagy csatájáról.

2002.09.10. 00:00 | szerző: Blade Runner | Kütyü+hardver

A kanadai ATI cég ez év júliusában elsöprő támadást indított a grafikus kártyák piacán. Egyszerre több fronton is támadásba lendültek, és hosszú évek óta először sikerült az NVIDIA-t letaszítaniuk a leggyorsabb kártya készítőjének dobogójáról. Ezt a Radeon 9700 elnevezésű kártyájukkal érték el. Ezzel egy időben pedig a sokkal árérzékenyebb piacon, a 100 dollár körüli (vagy inkább kicsit efölötti) tömegkártyák között is harcba indultak a Radeon 9000 kártyával. A két kártyának más és más szerepet szántak. A Radeon 9700-asnak az ATI mérnökök kiválóságát és a legmagasabb technológiai szint iránti elkötelezettségét kell bizonyítania, míg a Radeon 9000 az, amely valójában a profitot termeli, mivel ez utóbbi kártyából jóval többet fognak eladni a piacon, és így a fejlesztésbe befektetett pénz is sokkal rövid időn belül megtérül.

ATI Radeon 9700 és 9000
Radeon 9700

A grafikus piac többféleképpen is felosztható. Az alábbiakban egy klasszikus felosztást használok, és megvizsgáljuk, hogy a két nagy rivális termékei hogyan helyezkednek el az egyes szegmensekben:

 Olcsó kártyák
<100$
Tömegkártyák
100-150$
Teljesítmény kártyák
150-300$
Csúcs kártyák
>300$
NVIDIArégi típusok
(TNT, TNT2)
GF4 MXGF4 Ti 4200
GF4 Ti 4400
GF4 Ti 4600
ATIrégi típusok
(Rage, Radeon LE)
Radeon 9000 és Radeon 9000PRORadeon 9500*Radeon 9700

* Még nincs hivatalosan bejelentve.

Az igazi hasznot a tömegkártyák termelik, de egy valamirevaló kártyagyártó minden szegmensben jelen kell, hogy legyen, márcsak a piaci részesedés miatt is. A Radeon 9700-ról sokkal többet fogok írni, de tudni kell, hogy az igazi piaci veszélyt az NVIDIA felé a Radeon 9000 és 9000PRO jelentik, amelyek az NVIDIA fejőstehén, a GF4MX kártyák piacát veszélyeztetik. A Radeon 9700 inkább lélektani fegyver, amely a vásárlókat győzi meg az ATI termékek kiválóságáról, és segít eladni a hasonló nevű, de szerényebb teljesítményű, ám jóval olcsóbb termékeket. Még egy termék jelent meg a közelmúltban, a Radeon 9000 mobil változata, az ATI Mobility Radeon 9000, amely az ATI amúgy is magas mobil piaci részesedését fogja növelni. Ez az első olyan notebookok-ba tervezett grafikus chip, amely az alacsony hőmérséklet és fogyasztás ellenére képes a teljes DirectX 8.1-es interfész hardveres megvalósítására.

ATI Radeon 9700 és 9000
Radeon 9700

A Radeon 9000 sorozat
A múlt évben megjelent Radeon 8500-as chip teljesítménye nem érte el a valamivel később megjelenő GF4 Ti chipekét, ám előállítási költsége hasonló volt. Ez a helyzet vezetett arra, hogy az ATI úgy döntött, hogy a 8500 sorozatot kivezeti a piacról, és a 8500 áttervezett, olcsóbban gyártható változatát Radeon 9000 és Radeon 9000PRO néven egy kategóriával lejjebb, kifejezetten a tömegkártyák piacára vezetik be a GF4 MX chipes kártyák ellen. Ez az első olyan chip, amely a 150 dollár alatti kategóriában a teljes DX8.1-es hardveres megvalósítást tartalmazza. Az okos áttervezés következtében a tranzisztorszám és a gyártási költség jelentősen csökkent a 8500-ashoz képest, de a chip teljesítménye a játékok és a tesztek szerint végig a 8500-as sorozat közelében (általában kicsit alatta) marad. Aki viszonylag szerény anyagiak ellenében szeretne a közeljövőben olyan grafikus kártyát vásárolni, amely képes lesz a jövőre megjelenő játékokat is jó képminőséggel és elfogadható sebességgel futtatni, annak érdemes lesz erre a kártyára beruházni. A két kártya között (Radeon 9000 és 9000PRO) felépítésbeli különbség nincs, csak a PRO jelzésű kicsit gyorsabb, és egy kicsit drágább is.

Akik a hordozható számítógépek felé kacsingatnak, azoknak sem kell lemondani a legújabb 3D-s játékokról. Hamarosan megkezdik az előbb már említett Mobility Radeon 9000 nevű chipekkel felszerelt hordozható számítógépek árusítását (persze méreg drágán), amellyel már képes lesz a játékőrült mobil gép tulajdonos minden olyan játék futtatására is, amely DX8.1-es interfészt használ.

ATI Radeon 9700 és 9000
Radeon 9000

A Radeon 9700
A nyár legfontosabb eseménye a grafikus kártyák világában a Radeon 9700-as chippel szerelt kártyák bejelentése volt. A kártya rengeteg első helyet mondhat magáénak. Ez az első chip, amely hardveresen megvalósítja a teljes DirectX 9-es követelményeket. Ezen túlmenően 256 bites memória interfésszel rendelkezik, és számtalan egyéb érdekes újítás is helyet kapott rajta. Talán a legegyszerűbb lépésről lépésre végigvenni az újdonságokat. Először egy összehasonlító táblázatot mutatok be, amelyben a különböző DirectX verziók közötti különbséget mutatom be:

 DX8DX8.1DX9
Vertex feldolgozó verzió1.11.12.0
Max. utasítás1281281024
Max. értékek száma9696256
Végrehajtás-vezérlésNincsNincsVan
Képpont feldolgozó verzió1.11.42.0
Textúra térképek száma4616
Max. textúra utasítás4832
Max. szín utasítás8864
AdattípusEgészEgészLebegőpontos
Adat precizitás32 bites48 bites128 bites

Önmagában az, hogy a chip képes a teljes DX9-es előírások megvalósítására (sőt néhány tekintetben azt túl is szárnyalja), minőségileg magasan az előző sorozat chipjei fölé emeli. A feldolgozók minden szempontból bonyolultabbá és nagyobb teljesítményűvé váltak. A régebbi DX8-8.1 kompatibilis chipek esetében nemcsak az utasítások maximális száma határolta be a megjeleníthető grafikus effektusok mennyiségét és milyenségét, hanem az a sajnálatos körülmény is, hogy a belső 32 bites színábrázolás következtében a többszöri egymás utáni képpontokon végzett művelet után a számítások pontatlansága, a kerekítések összeadódtak, és ezek mind-mind a képminőség rovására mentek. A 128 bitre történő átállás következtében ezek a kerekítési hibák gyakorlatilag elenyészővé váltak, így a közeljövő játékaiban sokkal bátrabban nyúlnak majd a fejlesztők a különböző effektusokhoz, ami a játékok látvány világának tesz majd jót. Mindez persze azért is jó a játékosok szempontjából, mert a jelenlegi játékok is gyönyörűen jelennek meg a Radeon 9700-as chippel felszerelt gépek képernyőjén.

Szintén a kép minőségét növeli a 3*10+2 bites színkimenet (hasonlóan a Matrox Parhelia-hoz), aminek következtében az egyes színösszetevők nem az eddigi 256, hanem 1024 különböző fényességi szintet vehetnek föl. A chipre integrált dual (azaz dupla) digitális-analóg átalakító 400 MHz-el dolgozik, így egész nagy felbontást képes gyors képfrissítésel is megjeleníteni a kártya. (Pl.: 1280*1024 - 120Hz, vagy a maximális felbontásnál 2048*1536 – 60Hz!)

Az élsímítás is változott az eddigi Radeon kártyákhoz képest. Nemcsak több pixel felbontásos (multi-sampling), hanem többszörözött pixel felbontással is képes működni (super-sampling). Ez utóbbi először az NVIDIA kártyákon került bevezetésre (ha még emlékszünk a kimondhatatlan Quincunx névre :-), és az előbb említett élsímításos eljáráshoz képest a kiváló képminőség sokkal kisebb teljesítménycsökkenéssel jár, így logikus lépésként az ATI is felvette a chip tulajdonságai közé. Ez utóbbi esetében 2X – 4X – 6X mintavétel között választhatunk. Értelemszerűen minden lépés szebb képpel, de újabb teljesítménycsökkenéssel is jár. Az úgynevezett anisotropic filtering is kötelező a modern kártyákon. Ez a felelős a különböző szögekben álló felületek textúrájának megfelelő megjelenítéséért. Választhatunk a bilinear (teljesítmény) vagy a trilinear (képminőség), és ezeken belül is a 2X – 4X – 8X – 16X (szintén egyre komolyabb teljesítménycsökkenéssel) beállítások között.

A video megjelenítést sem kerülte el az újdonságok sora. A legfontosabb és legérdekesebb újdonság a video megjelenítés pixel shader-es támogatása. Amíg a piacon kapható többi videokártya adott esetben videoképek megjelenítésével vesződik, a chipek 3D-s megjelenítésért felelős részei csak malmoztak virtuális ujjaikkal. :-) A Radeon 9700-nál a video megjelenítéskor is befogták a pixel feldolgozó egységeket, amivel élethűbb képeket lehet villámgyorsan kitenni a képernyőre. Egy másik érdekes tulajdonság az utóbbi időben terjedőben levő kisfelbontású internetes video adatfolyam megjelenítés darabosságának finomítása automatikusan. A harmadik tulajdonság inkább csak a hobbi filmeseket érinti igazán, a video felvételek automatikus zajszűrése is támogatott a chipen.

Egy modern chipről persze nem hiányozhat egy olyan egység, amely a takart, nem látható 3D objektumokat, illetve az objektumok szintén nem látható részeit még azelőtt törli a rendszerből, mielőtt ezek bekerülnének a feldolgozó egységekbe. Ezzel nagyon sok felesleges munkát képes a chip megtakarítani. Ennek az egységnek a neve Hyper-Z III, amely elődje az eredeti Radeon kártyán jelent meg. (Akkor még csak Hyper-Z néven.)

Egy újabb érdekes tulajdonsága a kártyának a Matrox Parheliánál is megtalálható displacement mapping nevet kapta. Magyarul talán felületáthelyező térképként lehetne fordítani. Ez egy olyan okos lehetőség, amellyel 3D-s sík felületeknél nemcsak a felület színeit határozhatjuk meg, hanem arra is képes lesz a fejlesztő, hogy kiemekedéseket és besüllyedésket hozzon létre rajta. Ez persze azért jó a fejlesztőknek, mert ezzel képesek lesznek arra, hogy egy bonyolultabb formát, egy emberi testet, egy arcot durvább sík felületekből rakjanak össze, és utólag az áthelyező térkép segítségével hozzák létre a felületen a finomabb részleteket. Ezáltal a kártya terhelése sokkal kisebbé válik azonos képminőség mellett, illetve azonos terheléssel sokkal finomabb felbontást érhet el a fejlesztő. A fentieken kívül még elég sok beépített lehetőség van a chipen, amit nem említettem, de talán ezek a legfontosabbak a képminőség, a fejlesztők és persze a játékosok szemszögéből. Jó hír, hogy ez a funkció része a DX9-nek is, így várhatóan minden komolyabb teljesítményű jövőbeni kártyán megvalósításra fog kerülni.

A chip nemcsak képminőségben, de sebességben is felülmúlja az előző generációs kártyákat. A chipet belsőleg úgy építették fel, hogy a legszűkebb keresztmetszeteknél több párhuzamos, azonos műveletet végző egységet helyzetek el. Így ezek megtöbbszörözik az adott képfeldolgozó lépésben elvégezhető munkát. Például 8 párhuzamos vertex feldolgozó egység és 4 párhuzamos képpont feldolgozó egység is dolgozik egy adott kép összeállításakor, így a kép sokkal gyorsabban készül el. Ez a teljesítménynövekedés a kártya összehasonlító tesztjeiben is megmutatkozik. A Radeon 9700-at a tesztekben a rivális cég csúcsmodelljével szokták általában összehasonlítani (NVIDIA GF4 Ti 4600). Az eddigi tesztek szinte mindegyikében a Radeon 9700 magasabb sebességet produkált. Amint növeljük a felbontást, és bekapcsoljuk a különböző képminőség-növelő lehetőségeket, ez a különbség egyre nyilvánvalóbbá válik. Extrém esetekben akár több mint kétszeres sebességre is képes a Radeon 9700 a GeForce4 Ti 4600-hoz képest. Persze ha abba is belegondolunk, hogy a Radeon 9700-as nemcsak gyorsabb a GeForce4 Ti 4600-hoz képest, hanem a DX9-es interfészt is teljesen hardveresen megvalósítja, akkor a két kártya közötti érték különbség sokkal nyilvánvalóbb.

Nem lehet erről a kártyáról írni úgy, hogy egy kicsit a grafikus rendszerek közel jövőjéről ne ejtenénk néhány szót. Első esemény a közeljövőben a GeForce chipek 8X AGP változatainak a megjelenése lesz. Mivel az utóbi időben a kártyákra integrált memória növekedése miatt már nem igazán szűk keresztmetszet az AGP port, így ettől önmagában nem szabad túlzott teljesítménynövekedést várni. A második esemény szintén még az idén a Radeon 9700-as kistestvérének, a Radeon 9500-nak a megjelenése, valamikor november környékén. Ez a chip órajelét tekintve kissé lassabb lesz, és valószinűleg a párhuzamos feldolgozó egységekből is hiányozni fog néhány. Bár ezek azért a kártya sebességére rossz hatással lesznek ugyan, de lehetővé teszik az ATI-nak, hogy egy teljes DX9-es chipet a teljesítmény kártyák között is megjelentessen. Ezáltal a 150-300$-os piaci szegmensben is lesz majd az ATI kártyáknak képviselője, ahol egyenlőre az NVIDIA az egyeduralkodó a két kisebb GF4 Ti kártyájával, így az ATI az év végére az NVIDIA-hoz hasonlóan minden piaci szegmensben jelen lesz. Az év vége körül várható az ATI 13 mikronos DX9-es kártyájának a megjelenése, amely előzetes várakozások szerint a Radeon 9700-asnál nagyobb teljesítményre lesz képes. A másik nagy esemény karácsony környékén a szintén 13 mikronos technológiával készülő NV30 (minden jel szerint Omen néven) piacra kerülése. Ez lesz az NVIDIA első DX9-es kártyája. Az igazi harc majd csak ekkor tör ki a két gyártó között, kinek a kártyája mekkora teljesítményű, illetve mennyibe kerül. Körülbelül ennyi az, amennyit a jövőből már látni lehet. Persze a két cég már most is gőzerővel dolgozik az R400-as és NV40-es chipeken, de ezekről a két cég mérnökein kívül, pletykákat leszámítva, igazán még senki nem tud semmit.

Amikor egy kártya egyedül áll egy piaci szegmensben, gyakorlatilag a cég hasra ütve állapíthatja meg az árát. Ez, és a fejlett technológia a magyarázata a Radeon 9700 elég magas árának. Aki okosan szeretne vásárolni, annak ma még egy igazán jó vételi lehetősége van az ATI palettáról, a Radeon 9000-es, ami olcsó, mégis teljes DX8.1-es megvalósítást tartalmaz. Amennyiben valaki már DX9-es kártyában gondolkodik, annak érdemesebb egy pár hónapot várni, amikor piacra kerül a Radeon 9500-as, amely a GF4 Ti 4200-4400-as kártyák árszintjén fog teljes DX9-es megvalósítást nyújtani, illetve érdemes megvárni az Omen kártyát is, amely már megjelenésével is jó hatást fog gyakorolni az ATI-féle DX9-es kártyák árszintjére. Persze érdemes megvárni azt is, hogy az Omen milyen ár/teljesítmény szintet hoz, és utána okosan kiválasztani a pénztárcánknak és a szépérzékünknek legmegfelelőbb kártyát. ■

hozzászólások (1)

D.Bence
D.Bence 2007.08.28. 18:45
Sziasztok,
Én régota ilyen video karirol állmodozok mint az "Ati 9800"as tipusurol.
Mert nekem tönkrement a régi és egészen jó fajokat csinál az "ati" nevezetű cég.(És egy ilyet szeretnék venni vagy kapni).
Vigyázatok a video karitokra.

;-)

Üdv,
D.Bence
cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.