25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Sid Meier's Railroads!

A PC-s játékok nagymesterének, Sid Meiernek a legújabb vonatos játékát teszteltük. Csalódtunk...

Írta: Lacko

Csak a mártírok nem öregszenek. Az élő legendák azonban úgy néz ki, hogy igen. Sid Meier valóban a PC-s játékok egyik atyja. Előtte nem beszélhetünk mai értelemben vett játékokról. A Civilization, Railroad Tycoon és Pirates! játékokkal olyan magasra tette a lécet, hogy más fejlesztőknek is muszáj volt kitenniük magukért, ha a piacon akartak maradni. Sid aztán a Civilizationön kívül magára hagyta a játékait, melyek külön utakon kezdtek el fejlődni. Így rengeteg vonatos (de legalábbis szállítmányozási témájú) játék készült nélküle, ám az ő ötletéből: Railroad Tycoon 2-3, Transport Tycoon, Traffic Giant, Trains and Trucks Tycoon, stb.

Aztán nemrég kitalálta, hogy retró játékait kicsit feldobja, és így született meg a Pirates! mai igényeknek megfelelő változata. És nem is volt vele semmi gond: egyedi, hangulatos játékot kaptunk, látványban és hangokban korszerű köntösben. Ezért vártam különösen az ősi Railroad Tycoon, mai – ám mégis Sid nevével fémjelzett változatát – a Railroads!-ot. Azonban csalódnom kellett benne. A Railroads! semmivel sem korszerűbb megjelenésű, mint a két évvel ezelőtti Railroad Tycoon 3, azonban a játék maga gyengébb és még csak nem is olyan hangulatos. Úgy tűnik a Sidet másolók különbet tudtak alkotni, mint maga a mester.

Mert milyen is a Railroads! és miben különbözik a többi vonatos játéktól? A klasszikus alapötletből építkezik: városokat és termelőhelyeket kell összekötnünk vasútvonalakkal, majd ezeken vasutakat kell üzemeltetnünk, hogy árukat és embereket szállítsunk a megfelelő helyre. Mindezt 3D-s környezetben, forgatható, domborzattal rendelkező térképen/terepasztalon, amit kedves házikók és erdők népesítenek be, illetve aranyos mozdonyok pöfögnek rajta keresztül-kasul. Azonban ezt az összes többi vonatos játék is tudja, sőt...

Úgy tűnik, mintha Sid nem egy széles réteget, hanem csak a gyerekeket – és azok közül is inkább az alsósokat – célozta volna meg ezzel a játékkal. A kezelése egyszerű – bár időnként akadozni kezd a mesterséges intelligencia számolása miatt, és ilyenkor nehéz irányítani – a feladatok egyszerűek és könnyen érthetők és megoldásuk sem túl nehéz. Ráadásul a játékban lévő gazdaság csúnyán leegyszerűsített: nyersanyagot kell vinni a gyárba, ahol késztermék lesz belőle, és azt el lehet vinni egy nagyvárosba. Nincsenek félkész termékek (kivéve az acélt), és nincs olyan termelési folyamat, amelyhez két összetevő kellene.

Mindez érthető volna, hiszen az előzetesként megjelent filmecskék (ami egyébként a játék intrója) azt sugallták, hogy – ellentétben a többi hasonló játékkal – itt a terep nem az igazi világ egy térképe, hanem ez csak egy terepasztal, ahol mi – kisebb és nagyobb gyerekek – a játékvonatjainkat pakolgatjuk és gyönyörködünk a zakatolásukban. És ha ez lett volna az eredmény, nem is lenne vele baj, csakhogy egyrészt nem lehet olyan mélyen belenagyítani a játékba, ahogy mondjuk mi odahajoltunk régen a villanyvasúthoz, hogy megpróbáljuk beleélni magunkat a vonatozásba. Másrészt pedig az MI vezette konkurencia elveszi a terepasztal szépségét a borzalmas rondán odagányolt vasútvonalaival.

Amúgy pedig kellene a jó konkurencia, hogy motiváljon minket, és hogy elvégezze az általunk hanyagolt gazdaságélénkítő vasúti szállításokat. Azonban a Railroads! gazdasági modellje is gyerekeknek való és a valósággal ellentétes: hiszen az életben hiába szállítunk rengeteg halat egy konzervgyárba, ha egyetlen konzervet sem tudnak eladni. Itt azonban akkor is felvásárolnak mindent tonnaszámra, ha az előállított terméket nem szállítjuk tovább. Mini gazdaságunk egyetlen – ám az sem kiugróan – érdekes színfoltja a dotált áruszállítás: időnkét egy-egy polgármester külön díjat ad annak, aki valamennyi terméket leszállít a városába.

Ennél azért érdekesebbeket is tud a mi Sid Meierünk. Ha csak a Pirates! kis minijátékaira – táncolás, lopakodás, vívás, sakk-szerű támadás és a többi – gondolunk. Ha pár ilyet a Railroads!-ban is elhelyezett volna, mindjárt más lenne a helyzet, akkor valami kiemelné a többi hasonszőrű játék közül. Kicsit enyhít a fájdalmunkon, hogy a játék végén – a megszokott "sides" – értékelésben részesülünk, azaz megtudhatjuk hol végeztünk a koldustól az elnökig terjedő ranglétrán.

Nem kimondottan a Railroads! hibája, hiszen igazán egyetlen olyan vasutas játékkal sem találkoztam, ahol rendesen működött volna a szemaforokkal és mellékvágányokkal megoldott szembeközlekedés. Ez itt sem nagyon sikerült. Egy egyszerű vonalnál és két-három vonatnál még minden rendben van, de ha több járatot is indítunk és esetleg bonyolultabb lesz a vasúthálózatunk, akkor már itt is összeakadnak a vonatok. Szerencsére betettek egy timeout-figyelőt, ami egy idő után magától elengedi az összeakadt vonatokat, azonban ez sem a legjobb megoldás. Ráadásul, ha a vasúthálózatunkban körpálya alakul ki, akkor végképp megbolondulnak a vonatjaink és össze-vissza kezdenek el járni.

A vasutas játékokban – a mozdonyok után – legjobban a hangokat, zenéket szeretem. Még nem találkoztam olyan vonatos játékkal, amelynek ne lett volna nagyon jó a zenéje. Így van ez a Railroads!-szal is: a klasszikus zenéket kiegészítik a mozdonyok pöfékelése, sípolása; a vagonok csörömpölése és ez így együtt adja azt a hangulatot, ami miatt érdemes leülni játszani. A Railroads! sajátos ötlete, hogy ha valamelyik nagyobb, ismertebb városhoz közelítünk, akkor arra jellemző zene csendül fel: Londonban a London Bridge, Berlinben a Lily Marlene, Párizsban a La Marseillaise és persze az amerikai városokban is jellemző dalokat hallgathatunk. Érdekes még – jó is, de kispályás is – hogy a Railroads!-ban néha a Pirates! és Civilization zenéit is felfedezhetjük.

Összegezve tehát a Railroads! egy hangulatos, ám nagyon egyszerű játék. Kisebb gyerekeknek ideális első vonatos játéknak. Azonban csalódást okozott Sid Meier, hogy a briliáns Civilization sorozat mellett nem maradt ideje megnézni a vonatos játékokat és konstatálni, hogy ennél már a garázs-projektek is többet tudnak. Ennek ellenére örülök, hogy feltámadt a nagy Öreg és biztos vagyok benne, hogy van olyan, akit pont a Railroads! tud a monitor elé kötni. Jómagam sajnos hamar túl tudok lépni rajta, és visszatérni a kicsit öregebb Railroad Tycoon 3-hoz.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

55%
grafika
8
hangok
5
játszhatóság
3
hangulat
6
Pozitívumok
  • Kedves grafika
  • Nagyon hangulatos zene
Negatívumok
  • Sid Meiertől többet vártunk
  • Túl egyszerű gazdaság
  • Kevés térkép

További képek

  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!
  • Sid Meier's Railroads!

Sid Meier's Railroads!

Platform:

Fejlesztő: Firaxis Games

Kiadó: Take 2 Interactive

Forgalmazó: Amex-Tec

Megjelenés:
2006. október 27. PC
2012. november 1. Mac
2023. április 5. iOS, Android

Minimális rendszerigény: Pentium 4/Athlon 1,4 GHz, 512 MB RAM, 64 MB-os 3D kártya (GeForce 3/Radeon 8500 vagy jobb), 1,7 GB HDD

Ajánlott konfiguráció: Pentium 4/Athlon 2 GHz, 1 GB RAM, 128 MB-os videokártya (Radeon X800/GeForce 6800 vagy jobb)

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!