A járműves-kasztos-taktikai FPS csapatjátékok a Battlefield 1942 megjelenése óta szinte már minden korszakot lefedtek. Világháború, Vietnám, modern kori háborúk, távoli jövő csatái, aztán mikor a korszakok is elfogytak, jött a sci-fi verzió Quake Wars címmel. Nem könnyű tehát a témában újat kitalálni, a Kaos Studios azonban megtalálta a "piaci rést" valahol a jelenkor és a harci lépegetők kora között. (A Kaos Studiosnak - ezen a néven - ez az első játéka, de ne tévesszen meg senkit, hogy eddig nem hallott róluk! A csapat a Battlefield 1942 Desert Combat MOD, a F.E.A.R., a Doom 3, és a Medal of Honor készítőiből verődött össze.) A Frontlines: Fuel of War a közeljövőben játszódik, és olyan technikákat vonultat fel, amelyek tulajdonképpen már léteznek, működnek, csak még szélesebb körben nem rendszeresítették őket.
Időben tehát nem megyünk messzire, csak 2024-ig, amikor már nagyjából feléltük a világ olajkészletét: éppen csak annyi van, hogy legyen miért háborúzni. A kerettörténet felvonultat mindent, ami ebből logikusan következhet. Válság, rohamosan növekvő munkanélküliség, éhínség, járványok, környezeti katasztrófák, erőszakhullám, káosz... A dolog egészen addig fajul, amíg az "egyik fél" atombombát dob a "másik félre", hogy a fontos olajmezőket megvédje tőle, persze ezzel egyúttal használhatatlanná is téve azokat. A nagyhatalmak két szövetséget alkotnak: az USA és az EU megalapítják a Nyugati Koalíciót, Oroszország és Kína pedig a Vörös Csillag Szövetséget.
Az egyszemélyes mód tehát a fenti történeti szálat hivatott feldolgozni, és elmondható, hogy egészen jól is sikerült, szórakoztató, bár nem túl hosszú. Szerintem tulajdonképpen az egyjátékos rész szerepe, hogy felkészítsen minket az igazi nagy összecsapásokra, a netes multiplayer játszmákra. Szépen sorjában kipróbálhatjuk az érdekes kis játékszereket, megismerkedhetünk a fegyverekkel és járművekkel.
A FFOW kézifegyverei mind a fantázia szülöttei, legalábbis ami a kinézetüket illeti. Funkciójukban semmi extrát nem tudnak a ma létező fegyverekhez képest, hasonlóságot közöttük csak erős belemagyarázással lehetne keresni - talán csak a tárkapacitásuk, ami feltűnő lehet. A járműveknél szintén csak találgatni lehet a "rokoni szálakat", de komolyabb technikai újdonságokat ezek sem tudnak felvonultatni. Az érdekességek a telepíthető fegyvereknél kezdődnek. A minigunon már meg sem kell lepődnünk, létezik, használják, tudjuk mire való. Persze nem hurcol magával ilyet minden baka, hogy ha védelmi pozíciót kell felvennie, akkor csak előkapja a málhazsákból, összeszereli, és várja az ellent, de hát ez már minden bizonnyal valami ultrakönnyű anyagból készült modern verzió. Viszont ha nem csak gyalogság jön ellenünk, akkor ezzel sokra nem megyünk, ilyenkor jön jól a railgun, ami jóval ritkábban lő ugyan, de akkor nagyot üt. Ennek segítségével akár nagyobb tankokat is kilyuggathatunk. Ennél sokkal érdekesebbek a drone-ok, amik tulajdonképpen kis távirányítós autók, repülők, helikopterek és tankok. Ezek biztos mindenkiben felszínre hozzák a kellemes gyermekkori emlékeket, ezeknek az "olcsó" verziójával sokan játszottunk, a "drágább" verziójára sokan vágytunk, a "military" verziók azonban tartogatnak meglepetésként némi extrát: fel vannak fegyverezve... Kis gépágyúk, gránátvetők, rakétakilövők kerültek rájuk, vagy csak egy nagyobbacska robbanótöltet, amit távirányítással - a járművel együtt - felrobbanthatunk. Ezek rendeltetése egyértelmű: beküldhetjük őket a csata sűrűjébe, felderíteni, vagy akár harcolni is, miközben mi viszonylagos biztonságban vagyunk egy ház mögött. Azért csak viszonylagos ez a biztonság, mert amíg a távirányító van a kezünkben, és azt figyeljük, hogy mit csinál a drone-unk, addig könnyedén meglephet minket az ellenfél, és ilyenkor teljesen védtelenek vagyunk. Ez persze fordítva is igaz: ha nekünk sikerül meglepni valakit a drone segítségével, ő sem tud túl sokat tenni. A helikoptereket éppen le lehet lőni, a páncélozott lánctalpas drone viszont ennél sokkal kellemetlenebb ellenfél, "célszerszám" nélkül igen nehéz kárt tenni benne.
Az igazi kihívás, az igazi móka egy ilyen játéknál tehát természetesen a netes multiplayer játék. A Battlefield veteránoknak nemigen lesznek túl nagy újdonságok a drone-okon túl, az újaknak röviden felvázolnám azért a lehetőségeket. Miután eldöntöttük, hogy melyik oldalon szeretnénk harcolni, a hatféle betölthető feladatkör közül is választanunk kell egyet:
- Támadó (assault) - fegyverzete gránátvetős gépkarabély és kézigránát
- Támogató (heavy assault) - nehézgéppuskával és kézigránáttal
- Mesterlövész (sniper) - távcsöves puskával és kézigránáttal
- Tankelhárító (anti vehicle) - rakétavetővel és tankcsapdákkal
- Különleges egység (special operations) - hangtompítós géppisztollyal és robbanótöltetekkel
- Közelharc (close combat) - shotgunnal és kézigránáttal.
Ezen felül választhatunk még négy lehetőség közül, hogy milyen technikát akarunk használni. Az első a földi támogatórendszerek, vagyis a fent említett állványos gépágyúk, gránátvetők, esetleg ezek automata változatai. A második a már szintén felvázolt drone-technika. A harmadik az elektromágneses zavaró-berendezések, a negyedik pedig a különféle légitámogatások behívása. A játékban rangokat lehet elérni, de a pontgyűjtést minden játszmában újra kell kezdeni, a végcél pedig kimerül annyiban, hogy a fent említett technikák három szintje közül minél nagyobbat elérjünk. A drone-témakörben például először csak felderítő helikoptert kapunk, a felfegyverzett verzióért meg kell dolgoznunk, a földi támogatófegyverek közül is előbb csak telepített gépágyúnk lesz, amit nekünk kell kezelnünk, a harmadik szinten elérhető sentry gun azonban már önállóan teszi a dolgát.
Járművek terén igen színes a paletta: vannak katonai terepjárók, könnyű tankok, nehéz tankok, légvédelmi járművek, vadászgépek, támadó helikopterek, és ezek természetesen - a kézifegyverekhez hasonlóan - a két oldalnak külön-külön formában. Ezeket aki kapja marja alapon bárki vezetheti, a kezdőhelyek környékén találhatóak általában, de azért nem árt jól meggondolni, hogy melyik gépet visszük el az esetleg jóval rutinosabb csapattárs elől. A földi járművek kezelése egyszerű, még úgy is, hogy egyszerre kell vezetni és lőni, de a vadászgéppel és a helikopterrel nem árt egy kicsit gyakorolni üres pályán, mert igen könnyen földhöz lehet csapni őket. A helikoptereket megoldhatták volna sokkal egyszerűbben is, például úgy, ahogy ugyanebben a játékban a mini-változatokat kell kezelni, én legalábbis jobban örültem volna neki, mert ezt valahogy nem sikerült teljes egészében elsajátítanom, de ez valószínűleg szándékosan ilyen, hogy akármilyen pancser ne repkedjen tankvadász helikopterrel...
A játék single-ben tehát jól szerepelt, netes játéknál azonban akadnak kisebb problémák. Kisebb probléma alatt pedig olyan dolgokat értek, amiket nem lett volna nehéz megoldaniuk a fejlesztőknek, de mivel nem oldották meg, teljesen tönkretehetik vele a multis játékélményt. Ha már bent vagyunk azon a szerveren, abban a játékmódban, azon a pályán, amelyiken szerettünk volna lenni, akkor már nincs gond, hatalmas, pörgős, eseménydús és szórakoztató meccsekben lehet részünk. De mire bejutunk, addig felidegesíthetjük magunkat néhányszor... Nekem legalábbis a legbosszantóbb pillanataim a server browsernél voltak. Itt ugyanis van hét oszlop egymás mellett, amiből öt elég fontos információt tartalmaz. Első oszlopban a jelszavas védelmet jelzik, ezt még szerencsére lehet szűrni. Ezután következik a szerverek neve. Ha van olyan, amin már játszottunk, és szeretnénk megint ugyanott játszani, vagy éppen szeretnénk messziről elkerülni - majd lentebb kifejteném bővebben, hogy miért is - akkor ezt a részt nem árt figyelnünk, mivel sajnos a kedvenclista és a tiltólista funkció is hiányzik. (Beírhatunk IP címet... na köszönöm szépen...) Ezután jön az aktuális mod, amiből még csak az alap van szerencsére. A térkép nevére azonban megint oda kell figyelnünk, mert vannak eléggé elbaltázott darabok közöttük. Persze lehet, hogy ez csak egyéni ízlés kérdése, de mondjuk Counter Strike-ban és Team Fortress 2-ben az összes gyári pályán öröm játszani, itt viszont vannak olyanok, amiket kifejezetten utálok... És szerintem ha egy pályán egyes kasztok egész egyszerűen nem tudnak érvényesülni, az inkább a design számlájára írható... Térképeket név szerint sajnos szintén nem tudunk kiszűrni. A Size, azaz méret oszlopban tulajdonképpen az aktuális és a maximális létszámot láthatjuk. Azon felül, hogy üres szerveren nem túl nagy élvezet játszani, arra is érdemes gondolni, hogy nem túl sok-e annyi játékos az adott pályára, amennyi van rajta. A "Harcolj online akár 64 játékossal egy térképen!" jól hangzik ugyan, de saját tapasztalataim azt mutatják, hogy 32-nél több nem kell egyik térképre sem, és a szűrés csak a teljesen üres, vagy a teli szerverek ellen működik. A túl magas ping szintúgy elronthatja a játékunkat, ezt szintén nem tudjuk szűrni. És végül, de nem utolsó sorban a "hab a tortán", hogy még a verziószámra is figyelni kell, mert az online játéknak nem alapfeltétele, hogy a legfrissebb verzió legyen fent a gépünkön. Namármost mindezt még meg tudnám emészteni, az igazi gondok itt kezdődnek. Amikor a folyamatosan frissülő listán kiválasztunk egy szervert, rákattintunk, és mire végig tudnánk olvasni az adatait, addigra jön a következő adag szerver, és nemcsak hogy elscrolloz a lista, de még a szelekció is leugrik a legaljára. És hogy még "izgalmasabb" legyen, dupla kattintásra nem is lép be a játékba, meg kell még nyomni alul a Launch gombot. Gondoltam nagy naivan, hogy majd nyomok egy Refresh-t, megiszom egy kávét, amíg befejezi, aztán majd szépen nyugodtan kiválasztom a szervert. Persze addigra már rég nem aktuális a létszám, betelik a szerver, és a frissítés kezdődik elölről... Ha pedig nagyon rákoncentrál az egyszeri játékos, és villámgyors mozdulatokkal, mégiscsak sikerül a megfelelő szervert kiválasztania, a belépés után még minden további nélkül hajlamos egy másik szerverre váltani, velem például többször előfordult, hogy berakott egy tök üres szerverre...
Talán úgy tűnhet, hogy túl sokat rizsázom holmi szerverlistákról - én kérek elnézést, de fontosnak tartottam kirészletezni, mivel ez a játék legnagyobb hibája. Ha valahogy bejutottunk egy olyan játékba, amelynek minden paramétere számunkra megfelelő, akkor már csak olyan apróságok árnyékolhatják be az örömünket, hogy például egyes kasztokat letiltottak, mert az éppen nem szimpatikus az adminnak, vagy kicsit sokan vagyunk már a pályán és spawnolásnál rögtön lelőnek...
Így a végén az összegzésnél egy kicsit nehéz dolgom van... Tulajdonképpen egy remek játékról van szó, pörgős játékmenettel és - a drone-ok és egyéb technikák képében - érdekes újdonságokkal. A közeljövő haditechnikájának designja nekem különösen tetszik. A grafikai megjelenítést az Unreal 3 engine hajtja, ami önmagában ugyan még nem garancia semmire, de a Kaosnál tudnak is vele bánni. De ez a szerver probléma annyira bosszantó, hogy a játékot így, ebben a formájában nem merem nyugodt szívvel ajánlani. Valószínűleg a következő patchben javítják a fent említett problémákat, kénytelenek lesznek. Így a játék sok kellemes órát szerezhet a stílus kedvelőinek, de mellé még ugyanannyit bosszankodhatnak is...