Az elmúlt évek során nagy divatja lett az ún. open world avagy sandbox típusú játékoknak. Ezekben jellemzően egy nagyváros utcáin, esetleg háztetőin kell rohangálnunk vagy vezetnünk a különböző küldetések között, és legtöbbször azok során is – persze bunyóval vagy lövöldözéssel körítve. A kategória legnagyobbja kétségtelenül a Grand Theft Auto sorozat, mely egyfajta mércéje is lett a típusnak. Manapság szinte mindent ehhez hasonlítanak, még akkor is, ha esetleg a készítők nem is feltétlenül örülnek ennek. De ha egyszer ez lett a legsikeresebb és legismertebb széria, elkerülhetetlen az összehasonlítás. A Sucker Punch fejlesztőcsapata a Sony megbízásából egy PlayStation 3 exkluzív játék keretében igyekszik megmutatni, hogy mit lehet még kihozni egy ilyen játékból.

Az inFamous főszereplője Cole MacGrath, egy szuperhős, akinek különleges képessége, hogy elektromosságot szór kezeiből. A Heroes tévészéria szereplőihez hasonlóan azonban nem egy testhez simuló ruhás főhőst kell magunk elé képzelni, Cole akció közben is sokkal inkább az utca embere, mint egy Superman vagy egy Batman. A háttérsztori szerint az eredetileg futárként dolgozó főhősünk egy küldemény kézbesítése során jutott ehhez a képességhez: a titokzatos csomag felrobbant, megsemmisítve Empire City nagy részét, azonban Cole életben maradt. Mivel azonban őt rögzítették a biztonsági kamerák a robbanás helyszínén, helyből körözött személy lett, akinek így sose lesz nyugta a játék során. Cole legjobb barátja Zeke, aki sokszor segítségünkre lesz a küldetések során, de szerepel még a történetben Cole barátnője, az orvostanhallgató Trish, valamint Moya, aki legfőbb információforrásunk lesz a játék során.
Empire City három szigeten terül el, melyből kezdetben csak az egyiken járkálhatunk, aztán a történet előrehaladtával folyamatosan nyílnak meg a további részek. A robbanást követően a korábbi drogosokból alakulnak meg a fegyveres bandák, melyek az egyes szigeteket ellenőrzésük alá vonják, ők lesznek első körben az ellenfeleink. Az egyszerű kapucnis támadóktól az óriási robotszerű lényekig igen sokféle támadóval kell aztán megküzdenünk, melyek természetesen egyre nagyobb kihívást jelentenek. A legnagyobb ellenfeleknél segíthet egy-egy különleges taktika, például a pillanatnyi pihenőt tartó lény gyengébbnek tűnő pontjára célzás, nagyon ritkán pedig egy kisebb ügyességi játékot is kapunk, melyben az X nyomogatása közben kell a bal analóg kart megfelelően mozgatnunk, de szerencsére ennek alkalmazását nem vitték túlzásba a fejlesztők, játékuk nem lett egy QTE-re alapozó alkotás.

Igen fontos eleme a játéknak a karma rendszer, mely hősünk jó és rossz cselekedetei alapján változtatja Cole megítélését a karantén alatt élő lakosság szemében. Semlegesről indulva válhatunk három fokozaton át hőssé vagy hírhedtté (innen amúgy a cím is: inFamous, mely a nagybetű elhelyezésével egyfajta játék az angol nyelv híres és hírhedt szavaival). Számtalan olyan pont van a történet során, melyben morális döntés vár ránk, és ez befolyásolja az eseményeket. Például rögtön az elején választanunk kell, hogy gonosz módon a tüntető tömegből kilőve uszítjuk egymásnak a két csapatot, vagy teljes mértékben magunkra vállaljuk a következményeket, és oldalról lövünk le párat az őrség tagjai közül, ezáltal pozitív irányba mozdítva karma szintünket. Ezen döntéseknél amúgy a játék külön jelzi is, hogy most a karmánkat befolyásoló helyzet áll fenn, egyetlen baj csak, hogy ekkor már nem menthetünk, pedig néha érdekes lett volna kipróbálni a másik irányt anélkül, hogy a jóval korábbi mentéstől kezdem újra a játékot. De majd a legközelebbi újrajátszásnál választhatom a gonosz oldalt...
Főhősünk szuperképessége nem áll korlátlanul a rendelkezésünkre, időről időre fel kell töltenünk "akkumulátorunkat", melyhez egy elektromos elosztó, egy autó vagy akár áramvezeték ad megfelelő energiát. De míg egy-egy út szélén álldogáló járműből kisebb mennyiségű árammal mindig feltölthetjük magunkat, a többi áramforrás kezdetben nem érhető el, mivel a robbanás következtében megszűnt a teljes város áramellátása. Így hát a fő küldetési szál egyik csapásaként az egyes területek energiahálózatát is nekünk kell helyreállítanunk. Utána viszont már gyorsabb közlekedésre teremtenek lehetőséget a háztetők között átívelő, árammal megtelt vezetékek, valamint a vasúti sínek is. A küldetések teljesítéséért, de egy-egy ellenfél legyőzéséért vagy egy sebesült meggyógyításáért is XP-t kapunk, melyet szuperképességeink turbózására használhatunk fel. Az egyes képességek szintén karmánkkal állnak kapcsolatban: a jellemzően három lépcsőben fejleszthető tulajdonságok (például az elektromos sugár ereje vagy közelharci képességeink) megvásárolhatósága függ attól is, hogy milyen a karmánk. Azaz van, amit csak hősként vagy csak hírhedt szinten vehetünk meg.

A mellékküldetésekről leginkább az Assassin's Creedre jut az ember eszébe. Az inFamousben is a lakosságból kérik általában a segítségünket, hogy mentsük meg például a civileket a fogságból vagy szabadítsuk fel egy ostrom alatt álló épületet, azonban szerencsére ezek valamivel nagyobb változatosságot kínálnak, mint az Altair kalandjait bemutató játék. Vannak missziók, melyekben megadott útvonalon kell végigrohannunk a háztetőkön, vagy egy célszemélyt kell észrevétlenül követnünk, esetleg egy fotó alapján beazonosítani egy csomag rejtekhelyét és magunkhoz venni azt. Emellett kétszer 15 olyan küldetés is található a játékban, melyek egyik fele a jó, másik pedig a rossz oldalhoz kötődik. Ha elkötelezzük magunkat az egyik oldal küldetései mellett, akkor a másikhoz tartozó missziókat sorra le is zárja a játék. A mellékküldetések teljesítésének "mellékhatása" még, hogy az adott sziget egy kisebb-nagyobb területét megtisztítjuk a bandák uralma alól, így később ott már nem ér támadás, ha arra sétálgatunk. Persze nem kötelező ezeket a feladatokat végrehajtani, de a későbbiek során jól jöhet, ha nem érnek állandóan atrocitások a fő sztori egyik helyszínéről a másikra haladva.
A sztori magával ragadja a játékost, és szó szerint a képernyő elé szögezi – nem egyszer hosszan az éjszakába nyúlóan ültem a kontrollerrel a kezemben Cole-t irányítva, akár a fő szálon haladva előre, akár újabb és újabb mellékküldetésekbe kezdve. A rengeteg missziónak köszönhetően ráadásul egyáltalán nem rövid a játék, 15-20 órát simán bele lehet tolni, és ez alatt jellemzően vagy csak a jó, vagy csak a rossz oldalba kóstoltuk bele. A végkifejlethez érve és a vége főcím lepörgésével pedig közel sem ér véget az inFamous: ahogy a hasonló sandbox játékoknál megszokhattuk, ebben is rengeteg összegyűjthető dolgot rejtettek el a pályán a designerek, így nekiindulhatunk a kimaradt üzenetek vagy a meg nem talált szilánkok felkutatásának, ha el szeretné érni a 100%-os teljesítést. Illetve akár elölről is neki lehet kezdeni újra az egésznek, a "mi lett volna, ha" gondolattól vezérelve kipróbálva a döntési szituációkban ellentétes választásokat.

A grafika igazán látványos, a lepusztult város kidolgozottsága részletes és változatos, és egyúttal élő is. A lakosság fel-alá sétál és rohangál az utcákon, hol belénk kötve, hol segítséget kérve. A történet a küldetések mellett egyrészt a játék engine-jével készült átvezető részekből bontakozik ki, másrészt nagyobb egységek lezárásául látványos, képregényszerű jelenetekben hallhatjuk Cole narrációját. Egyedül a csatornarendszerben játszódó küldetések során éreztem úgy, hogy helyettük szívesebben maradtam volna más környezetben, túlzottan sötét és egyhangú helyszínként szerepelt a föld alatti terület. Az óriási megjelenített területnek "köszönhetően" sajnos találkozhatunk a távolban a semmiből előbukkanó objektumokkal vagy textúrákkal, emellett pedig pár kisebb-nagyobb bug is előfordul. A játék végéhez közeledve például pont a feladat teljesítését követően fagyott le teljesen a program (legnagyobb szerencsémre az automatikus mentés még épp megtörtént, máskülönben igen bosszús lettem volna), egyszer pedig főhősöm meglepő módon zuhant le az utcáról a semmibe...
Az inFamous egy minden tekintetben zseniálisra sikerült játék, mely hamar megragadja az akció iránt fogékony játékost, aki így könnyen megfeledkezik az idő múlásáról. PS3 tulajdonosok számára kötelező vételnek tekinthető, igazán öröm látni az ilyen minőségű exkluzív játékokat a Sony konzolján.