A metál-mániákus Schafer
Tim Schafer neve egybefonódott a klasszikus ScummVM rendszerre írt Lucasarts-kalandjátékokkal, legyen szó akár a Maniac Mansionről, a Monkey Island sorozatról, a Day of the Tentacle-ről vagy akár a Full Throttle/Grim Fandango párosról. A Brütal Legend inspirációja jelen van mindezen játékokban, akárcsak Tim egész munkásságában: legyen szó a DotT Hoagie-járól, a Polecats-vezér Benről vagy Manny Calaveraról és a halottak világában "átélt", kellően morbid kalandjairól.
Tim egy metál-geek, egy vérbeli, csápolós rajongó, aki őrülten szereti a műfajt és leborul annak ikonjai előtt. És úgy hiszem, ez a tisztelet és szeretet az, ami a Brütal Legend legfőbb motorja... engem pedig, mint a stílus egyik hithű rajongóját az első pillanattól kezdve magába szívott ez az egyedi világ!
INFO: Véletlenek márpedig nincsenek. Az sem az, hogy főszereplőnk keresztneve Eddie, mely a világ egyik legemblematikusabb metálegyüttesének, az Iron Maiden kabalafigurájának neve. ;-)
Végre valami új!
Kevés olyan játékot találunk az utóbbi években, melyet olyan nehéz lenne definiálni, mint Schafer legutolsó agymenését – a szó legnemesebb értelmében értve.
Alapjában egy sandbox-világot kapunk, ezúttal a metál relikviákra és klisékre építve, melyet az első fél óra után keresztül-kasul szabadon bejárhatunk (kivéve néhány, sztori szerint később megnyíló résszel). Ebben a világban autónkkal, a Deuce-szal (más néven Druid Plow) közlekedünk. A harc az autóból vagy abból kiszállva zajlik, ekkor gitár-balta kombókkal operálhatunk, jól bevált akciójáték irányítással megspékelve. Fejszénkhez pár egyszerűbb kombó tartozik (ezek nagy részét meg kell majd vásárolnunk), míg gitárunk amolyan mágikus fegyverként különféle szólók révén segít minket a csatában (lények megidézése, ellenfél átkozása, csapataink boostolása stb.). Ezen szólók rövid ritmus minijátékok, ahol leegyszerűsített Guitar Hero mintára kell gombokat nyomkodnunk. Felszerelésünket, úgymint a gitár húrjait, a fejsze típusát, az autó tuningját (páncélzat, fegyverzet, motor, nitro, festés), a kombókat és Mount Rockmore óriás sziklafejeit mind-mind a garázsokban vásárolhatjuk meg.
Mindez azonban csak egyetlen réteg, ugyanis a világ telis-tele van különféle felszedhető tárgyakkal: kígyók, legendák, szentjánosbogarak, szólók (igen, ezeket is össze kell gyűjteni!), garázsok, sírok és nevezetességek tömkelege várja, hogy összegyűjtsük őket.
A fő sztori küldetésszál ún. másodlagos küldetéscsomagokkal egészül ki. Ezek egy része mini csatákból áll (védd meg a szorost, üss rajta az ellenfélen, ágyúzd le az ellent, segíts az ágyúkezelőnek), más részük versenyekből (itt Fletust, a világ legjobb tuningautó-építőjét kell legyőznünk) és az elmeroggyant vadász küldetéseiből tevődik össze. Kiegészítőnek van két egyedi feladatunk is, a denevér-barlang megtisztítása és a fertőzött állatok leölése.
Erre az így is hatalmas elegyre pedig tökéletesen illeszkedve épülnek rá a főellenfél ütközetek. Egy részük tipikus akciójátékos 1-1 elleni küzdelem fegyverekkel (nincs QTE!), ragyogó ötletekkel fűszerezve. Másik típusa pedig az igazi unikum, az RTS-jellegű csatamezőkön vívott, erőforrás- és hadseregmenedzsmentet igénylő ún. "színpadi ütközetek". Itt a harc az erőforrást termelő árutornyokért folyik, melyekből befolyó rajongók révén lehet a színpadot fejleszteni (hiszen a brutálisabb egységeknek magasabb szintű színpad kell) és új egységeket előállítani. Az az oldal nyer, amelyik hamarabb képes a másik színpadát lerombolni. Csapataink irányítása, termelése, a színpad fejlesztése és a harcban való aktív részvételünk csak úgy kivitelezhető, hogy démoni szárnyainkon ide-oda repkedünk a harcmező felett, miközben villámsebesen osztogatjuk a parancsokat, harcolunk és szólózunk. Harcolni nemcsak egyedül, de saját egységeinkkel párban is tudunk, ekkor sokkal erőteljesebb és vadabb támadásokat csalhatunk elő, mint amelyre azok alaphelyzetben képesek. Elsőre kicsit kaotikus, de idővel megszokható és szórakoztatóan új rendszer ez, ilyet egyetlen játékban sem láthattunk még!
INFO: Minden megtalált 10-10 kígyó után Ormagöden áldását kapjuk meg: több életerő, gyorsabb regeneráló-képesség, csapataink megnövelt életereje vagy gyorsabb repülés a jutalmunk.
INFO: A történet fényt vet például a "headbanger" kifejezés eredetére is! Hihetetlenül ésszerű a magyarázat… :-)
Metál az ész
Minden Tim Schafer játék sztorija és karakterei zseniálisak és erre a Brütal Legend is rászolgál. Ujjat mutat a trendeknek, a tini (ny)ál-metál együtteseknek és a pénzéhes producereknek, és a műfaj klasszikusaiból merítkezve olyan epikus ódát szólózik el nekünk, melyben társai a klasszikus, 70-es évekbeli bandák vezéregyéniségei: Ozzy Osbourne, Lemmy Kilmister vagy Rob Halford szegődtek társául, akik nemcsak hangjukat, de fizikai mivoltukat is Tim rendelkezésére bocsátották.
Eddie Riggs szerepében Jack Black parádézik: nemcsak humoros, de kellően határozott és érzelmes is, teljesen átéli a figurát. Eddie egyszerű roadie-ként élt élete gyökeres fordulatot vesz, amikor egy baleset során Ormagöden szörnyetege megjelenik és Eddie a múltban találja magát, ahol a gonosz Doviculus éppen rabszolgasorba próbálja hajtani a Lars Halford vezette felkelőket. Eddie a szabadságukért harcolók vezére lesz és kalandos útja során a szerelmet is megtalálja majd.
Véleményem szerint egy Schafer-játék sztorijának felfedése egy a 7 halálos bűn közül, ezért ebből egyetlen leütésnyit sem fogok nektek megírni, ezt a sztorit ugyanis bűn kihagyni, mert garantáltan dőlni fogtok a röhögéstől és ámulni a hatalmas és néha tényleg megadurva módon kretén fordulatokon.
Az elképesztő hangokat csak a tényleg szuperlatívuszokkal illethető soundtrack múlja felül, mely a műfaj teljes spektrumát megpróbálja befogni: van itt glam, thrash, speed, gótikus, death, power, true, black metal ugyanúgy, mint doom vagy klasszikus heavy metal és hardrock... már csak a stílusokat is nehéz felsorolni. Összesen 107 nóta található a lemezen, melyek nagy részét előrehaladásunk során és a világban fellelt gyűjtögethető tárgyak összeszedésével fogjuk meghallgathatóvá tenni. Magyarul a zene mindvégig változatos marad, mert a kezdeti soundtrack folyamatosan bővül és a Deuce-ban utazva választhatjuk ki a nekünk legjobban tetszőt aláfestésként. Tim óriási metál-rajongó lévén hihetetlen érzékkel választotta ki a legmegfelelőbb számokat a sztori bizonyos pontjaihoz: amikor ezek megszólalnak, akkor szabadul el igazán a pokol!
A hangok és zenék koktélja semmit nem érne, ha a játék vizuális világa nem lenne zseniális. Igazán egyedi, Schafer-esen "barom" ellenfelek és rajzfilmes karakterek elevenednek meg az epikus metál világban, ahol koponyák, kardok, szegecsek, hangszórók, sírkamrák és a tömérdek láva csakúgy megtalálható, mint a havas hegycsúcsok és a dzsungel. Ehhez dukál az erőszak, a csonkolások, lefejezések és a gyakran mindent beborító vér is! Mindezt a sandbox-játékoktól megszokott napszakváltozások és az időjárás varázsolják még meggyőzőbbre – természetesen kedvencem a villámokkal tarkított óriási, éjszakai záporeső.
Tim csapata mesterien bánt az eredménycélok (achievement-ek) elosztásával is. Sztori, felszedhető tárgyak, egységek szimbiózisa, többjátékos mód, letölthető tartalom – van itt mindenféle, kellően szétosztva, hogy a játékos ne csak a játék kis szeletét, de az egész tortát megkóstolhassa!
A tavaly októberi megjelenés óta napvilágot látott 2 DLC-csomag tartalma: 4 többjátékos és 2 egyjátékos pálya, Ormagöden fejszéje (yessss!) és Eye of Sorrow fegyverek, új Deuce-festések és felszerelések (mint pl. Doviculus járművének páncélozott ütközője, mely fényszórója vörös fényt áraszt magából!), Eddie-ruházatok, valamint a csapatok szerelése is változik. Kaptunk egy mindent látó GPS-t (ezzel gyerekjáték az elmaradt cuccokat felszedegetni), Mount Rockmore fejeket (Tim és a Psychonauts főszereplő Raz feje is közöttük van) és még pár garázsban beszerezhető tárgyat is (ezeket teljesen ingyen kapjuk). Ezek közül is kiemelném a 4 multi-pályát, mert eszméletlenül nagy ötleteket tartalmaznak és már a gép ellen játszva óriási élményt nyújtanak!
INFO: Tim tanult a Full Throttle befejezéséből és a mostani szerelmi szálat nem zárja le elvarratlanul, mint anno Ben és Maureen esetében. Ehhez persze végig kell játszanotok a játékot… :-)
Elpattant egy húr
A sok-sok ajnározás és dicséret mellett nem mehetünk el szó nélkül a játék gyermekbetegségei mellett. A sandbox világban autózással együtt járó nagy mennyiségű grafika memóriakezelését sajnos nem sikerült megoldani: nagyon gyakori a szaggatás és az alacsony framerate.
Az irányítás számomra legbosszantóbb hátulütője a futás közben lehetetlen parancsvégrehajtás volt: minden alkalommal meg kell várnunk, amíg Eddie megáll, és csak ekkor tudunk támadni vagy gitározni. Ez nagyon merevvé, töredezetté teszi a játékot.
Az RTS-jellegű csaták hevében gyakran előfordul, hogy a szólók vagy az egységgyártás ovális menüjében mellényúlunk és akár 1-1 ilyen melléfogás a csata kimenetelét is eldöntheti. (Például az árutorony elfoglalás helyett mondjuk zászlókitűzést választunk és újraválasztásunk közben az ellenfél hőse már befoglalja a tornyot. :-( )
Csapatainknak parancsot őket kijelölve vagy közelükben repkedve adhatunk ki. Sajnos ez utóbbinál gyakran előfordul, hogy olyan csapatnak is adunk parancsot, amelynek nem szerettünk volna, ugyanis nem látunk magunk körül ún. parancs kört, mely a benne állomásozó egységekre vonatkozik. Ilyenkor jön a káosz, az oda-vissza repkedés, a helyzet stabilizálására tett kísérletek, mely persze még több bonyodalmat okoz... szerencsére az ilyen esetekből tanulva az ember óvatosabbá válik, de ez a probléma a Doviculus elleni ütközetben többszöri újrakezdést eredményezett. :-(
INFO: Fegyverekre ne költsük feleslegesen a tűztisztelet pontjainkat! Várjuk meg a High Voltage gitárhúr és a Soul Sucking fejsze megjelenését és ezeket a végső, legdurvább pusztító fegyvereket vásároljuk csak meg!
SPOILER főboss-csata tipp: Doviculus hadserege ellen koncentráljunk a kilőtt tűkre és azokat még szétpukkadásuk előtt pusztítsuk el! Gyártsunk minél hamarabb 2 hangfalas egységet, és ezeket küldjük el a 2 fejet elpusztítani. Ezután idézzük meg a Deuce-t és ugrassunk be a lerombolt fejeken, majd középen a koponyába!
Bass solo, take one
Egy Tim Schafer játékot vétek kihagyni. Egy heroikus, a metál fénykorában játszódó Tim Schafer játékot pedig végképp az. Egy ennyire újszerű és meghatározhatatlan kategóriájú darabot pedig minden magát valamire vélő videó-játék őrültnek kötelező végigjátszani!
2009 egyik legjobb játéka immáron majdnem egymillió példányban talált gazdára, Tim végre üzletileg is sikeres játékot készített.
Tűkön ülve várom a következő művet, mester!
INFO: A fenti bekezdéscím a klasszikus, Kill’em All nevezetű Metallica lemez egyik ikonikus száma előtt hangzik el a néhai és valaha élt egyik legjobb basszusgitáros, Cliff Burton szájából.