Markus Persson Minecraftja ha nem is teljesen új játékstílust mutatott be, azt az érdemet semmiképp nem vonhatjuk meg tőle, hogy ismét népszerűvé tette a játékokban a kreatív szabadságot, olyan eszközök átadását a játékosoknak, hogy azok saját pályákat, tartalmakat gyárthassanak. Játékának köszönhetően a voxel-alapú, építhető-rombolható játékok mostanra olyan trenddé váltak, mint egykor a műanyag gitár vagy a mozgásérzékelés volt, és jó eséllyel még túl is fogják nőni azt, ha figyelembe vesszük, hogy többek között a SOE új EverQuestje, a Trion Worlds Trove-ja és még számtalan készülő program is ezt a stílust veszi alapul.
A kickstarteres eredetű MyDream is ebbe a kategóriába tartozik. Lényegében egy híresebb fejlesztők által is támogatott (nemrég maga Richard Garriott is hozzájárult a projekt sikeréhez) kezdeményezésről van szó, amelyben a fejlesztőcsapat célja, hogy a játékosok hatalmas, csodaszép világokat építhessenek fel, akár egyedül, akár 20-40 fős csapatok tagjaként. Kicsit olyan, mintha a Minecraft nagytestvére lenne, amely búcsút int a kockák egyeduralmának, és sokkal szebb grafikákat, effekteket, építési lehetőséget ad a játékosok kezébe, hogy tényleg csak a képzeletük szabjon határt az alkotói vágyuknak.
A fejlesztés pedig remek iramban halad a kitűzött cél felé. Iszonyatos sebességgel érkeznek a javítások, bővítések (a tesztelés egy hete alatt 0.3.7-ről 0.4.2-re változott a verziószám) és bár a próbálkozásaim során nekem eléggé nehézkes volt még az építés (hozzá kell tennem, nem sok tapasztalatom van hasonszőrű játékokkal), egyes játékosok már a jelenlegi változatban is monumentális alkotásokat tettek közzé – például egy komplett ókori egyiptomi várost és egy hatalmas arab palotát. A jelenlegi tesztelők még azt a problémát is megoldották, hogy az aktuális verzióban az építésen kívül más cél/feladat nincs, az egyik kipróbált világ például egyszerű, de szadista feladattal fogadott: el kellett érnem a távolban levő zöld fáklyákhoz a kezdőpontomtól, az út azonban keskeny platformokon vezetett egy tüskékkel telerakott feneketlen verem felett.
Ráadásul miután a fejlesztők elérték az eredeti célösszeget, most töretlenül haladnak a további célok felé, melyek közül az első egy „Túlélő mód” lesz, a szavaikkal élve olyan nagy elődök nyomában, mint az Ultima Online eredeti sandbox koncepciója, a Minecraft vagy a Myst. Ígéreteik szerint a játékosok akár 100 km széles pályákon építhetnek és kalandozhatnak majd.
A MyDream helyzete az ígéretes körülmények ellenére közel sem könnyű, ha azt vesszük, jelenleg mennyi hasonló stílusú játék készül. Az eddig látottak alapján viszont úgy vélem, ha a fejlesztők lelkesedése kitart, az építő eszközök egyszerűbben használhatóak lesznek, a kód optimalizáltabb (jelenleg a sok világítás még elég durva szaggatásokat produkál), a tervezett játékmódok pedig tényleg olyan grandiózusra sikerednek, mint azt jelenleg ígérik, akár Minecraft méretű mérföldkő is lehet belőle.