Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

The Spectrum Retreat

The Spectrum Retreat

Üdvözöljük a Penrose Hotelben, ugye maga nem akar megszökni?

2018.08.03. 16:55 | szerző: Sityi | Ismertető/teszt

Szerintem a Valve se gondolta 2007-ben, hogy a The Orange Box részeként kiadott Portal mennyire megreformálja az FPS műfaját. Belső nézetes játék, ahol nem lövöldözni kell, hanem gondolkodni? A hab a tortán maguk a portálok voltak, hiszen technikailag is elképesztő volt megvalósítani, hogy átláthattunk rajtuk. Persze ilyenkor az az általános gyakorlat, hogy jönnek a klónok, de valahogy gondolkodós FPS-ből nem lettünk annyira elárasztva (ellentétben mondjuk a walking simekkel): nekem így hirtelen a Q.U.B.E. sorozat, a The Talos Principle, az Antichamber és a Neverout ugrik be. Illetve most már a listára felírhatom a The Spectrum Retreatet is.

The Spectrum Retreat

A sajtóanyagban kiemelten felhívták a figyelmünket arra, hogy ez bizony Dan Smith műve, amivel eleinte nem nagyon tudtam mit kezdeni – ki az a Dan Smith? Nos, mint kiderült, az illető BATFA-díjat nyert ennek a játéknak egy korábbi változatával a 15-18 évesek kategóriájában. Így már azért érthető... 15 éves kora óta fejleszti amúgy a fiatalember ezt a játékot, és 5 év munka után került ki a nagyközönség elé.

The Spectrum Retreat

A játékban két rész váltogatja egymást: a Penrose Hotelben csinálnunk kell a napi rutinunkat, hogy ne legyünk gyanúsak; miközben egy Cooper nevű nő próbál minket meggyőzni arról, hogy mindez egy nagy átverés, és nyúlcipőt kéne vennünk – ehhez pedig kódzárakkal ellátott ajtókhoz kell megkeresnünk a helyes számsort. Ha sikerül egy ilyen ajtót kinyitnunk, akkor jön a másik rész: el kell jutnunk a kijárathoz, és ehhez színre nyíló erőtereket kell kinyissunk, vagy épp zárnunk, mert egy szakadék fölötti híd lenne. Ugyanezen színekkel teleportálhatunk, később meg már a falakon is rohangálhatunk... Mindez megfejelve elszórt emlékekkel, egy családi tragédiával és egy fokozatosan „széteső” világgal – a sztori, illetve annak tálalása egyik erőssége a cuccnak.
Ez a kettősség tulajdonképpen minden tekintetben jellemző a játékra. A hotelben mászkálva az art deco stílus nagyon jól néz ki, a gondolkodós részeknél a sivár csupaszság viszont annyira nem volt gyerebe – bár az tény, hogy így könnyebben tudunk a feladatunkra koncentrálni, illetve az emlékfoszlányok is sokkal jobban kiemelkednek a környezetből. A hangokra ugyanez jellemző: a hotelben van jellemzően csak beszéd, a színvariáláskor gyakorlatilag csak a zene szól, és csupán pár hangeffekttel operál a The Spectrum Retreat. Hogy ez most mennyire jó vagy rossz, az leginkább ízlés kérdése – szerintem alapvetően nem rossz, de a fejtörős részeknél kicsit jobban megerőltethette volna magát az alkotó.

The Spectrum Retreat

Ami pedig a játékmechanikát illeti, ott sem tudok tiszta szívből lelkendezni. A szállodában mászkálva pont annyira vagyunk csak vezetve, hogy az még ne legyen irritáló, óvodás szintű – a fejtörős résznél viszont a nulladik pillanattól el van engedve a kezünk. Ez van, ahol működik (lásd mondjuk az Antichambert – bár ott ha rébuszokban is, de kaptunk utalásokat arra, mit is kéne csinálnunk), de itt valahogy nem: nekem nem volt világos elsőre, hogy pontosan hogy is működik ez a színezgetés. Persze csak leesett pár pálya alatt, onnantól egész jól haladtam, de a harmadik emelet nyolcadik-kilencedik pályája akkora ugrást jelent nehézségben, hogy az már-már demoralizáló. Ezt azért illett volna jobban átgondolni: a Portal 2 ilyen szempontból zseniális és követendő példát nyújt (jótól lopni meg nem (akkora) szégyen...).

The Spectrum Retreat

Mindez ne vegye el senki kedvét, a The Spectrum Retreat bőven megér egy próbát, ha bírod a műfajt – csak arra fel kell készülni, hogy sajna a játék fele kissé döcögve fog haladni, pont az ilyen kissé átgondolatlan játékmechanikai dolgok miatt (értsd: teljesen egyedül kell a legalapvetőbb dolgokra is rájönnünk). Nem is különösebben drága, így egész jó ár/érték mutatót tud felmutatni, és mindenképp megsüvegelendő, hogy egy 15 éves srác találta ezt ki – és volt türelme és kitartása megvalósítani. Jegyezzük meg Dan Smith nevét, remélhetőleg még sok remek játékot látunk tőle. ■

The Spectrum Retreat
The Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum RetreatThe Spectrum Retreat

A The Spectrum Retreat PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg, a Nintendo Switch változat nyár végére várható. A cikk a PC-s verzió alapján készült, amelyet a játék kiadója biztosított számunkra.

értékelés

The Spectrum Retreat

Pozitívumok
  • Logikai FPS játékból amúgy sincs túl sok, örvendetes mindig egy új jövevény
  • A szálloda atmoszférája magával ragadó
  • Érdekes sztori
Negatívumok
  • Kicsit lehetne kezdőbarátabb
  • A feladványok nehézsége nem egyenletesen nő
Minimális rendszerigény: AMD FX-6300/Intel Core i3 processzor, 4 GB RAM, Radeon RX 550/GeForce GTX 750Ti, 8 GB háttértár, 64-bites Windows 10
Ajánlott konfiguráció: AMD FX-8350/Intel Core i5 processzor, 8 GB RAM, Radeon RX 570/GeForce GTX 1060, 8 GB háttértár, 64-bites Windows 10
The Spectrum Retreat
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
The Spectrum Retreat

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló