Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Heaven's Vault

Heaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetben

Sci-fi Duolingóval megfűszerezett űrrégész kaland a Nebula ködében.

2019.04.16. 11:10 | szerző: themikka | Ismertető/teszt

Vannak fejlesztőstúdiók, amelyek mindig a lehető legnagyobb, legtöbb tartalommal telezsúfolt játékokat szeretnék megalkotni, és persze olyanok is, amelyek csak egy bizonyos szubzsánerben utaznak, ám annak játékmechanikáit igyekeznek minden játékukkal egyre tökéletesebb szintre tornázni. És hát a sokszínűség jegyében olyan csapatok is akadnak, amelyek az interaktív történetmesélésben rejlő lehetőségek kiaknázását tűzték zászlajukra. Ezek közé tartozik a brit Inkle Studios is, amely mindjárt első sikerével, az 80 Days című steampunkosított interaktív Verne-adaptációval megmutatta, hogy egy egyszerűnek ható mobiljátékban is lehet annyi játékosi szabadság, mint egy hatalmas sandboxban. Persze azért nem ugyanolyan formában, hisz az 80 Days mindössze két óra alatt végigjátszható volt, ám Phileas Fogg története a játékban kismillió formát ölthetett, annak függvényében, hogy inasát alakítva hogyan menedzseljük az uraság útvonalát, ellátmányát, illetve a párbeszédek során a hozzá fűződő viszonyunkat. Az Inkle filozófiája, hogy a játékos minden válasza és döntése valid, a sztori és a karakterek pedig folyamatosan ehhez alkalmazkodnak, így a történet természetesen folyik, és nem válik erőltetetten feladványszerűvé. Mindezt a stúdió saját fejlesztésű scriptmotorja teszi lehetővé, amely most eddigi legambíciózusabb játékukban, a Heaven’s Vaultban mutathatja meg, mi minden is rejlik még az interaktív történetmesélésben.

Heaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetben

A Heaven’s Vault nem csupán azzal rukkol elő, hogy Föld körüli utazás helyett ezúttal a világűrben kalandozhatunk, hanem mindezt egy nyílt világba helyezi, amelyben a karakterekkel folytatott interakcióink mellett egy ősi nyelv dekódolásának sikere is befolyással van a történet alakulására. Főhősnőnk ugyanis archeológus, akivel a Nebula csillagköd rejtélyes folyóin vitorlázva kell különböző régészeti lelőhelyeket feltárnunk, és az ott fellelt maradványokat, relikviákat, ősi szövegeket értelmezve megfejtenünk a rejtélyes romok múltját. A sztori egy, a birodalmi egyetemről eltűnt tudós megtalálásának feladatával indul, ám az egyes feltárások során fokozatosan az egész világ évezredes története bontakozik ki előttünk. A történet a változatos és izgalmas kaland mellett meglepően érett és szinte filozofikusan mély is. A rabszolgaság, emberi és roboti jogok témái mellett kiemelt szerepe van például a lineáris és a körkörös időelképzelések ütközésének is. Mindez pedig ebben a sztoriban azért is különösen izgalmas, mivel régész főhősnőnk lineáris időszámításról alkotott nézetei a játék világában kisebbségnek számítanak, a többségi, végtelen ismétlődésben hívők pedig jóslatnak látják az ősi világok maradványaiból feltárt eseményeket.

Az ősi világról alkotott elméleteinket ugyanis a világban elszórt ezernyi apró nyomból kell összeállítanunk, amelyek jelentős részét ősi jelnyelven írt szövegek lefordítása által ismerhetjük meg. A jelnyelv dekódolása a Heaven’s Vault központi eleme, amelyet egy különálló minijáték formájában valósítottak meg a fejlesztők. Nem kell persze nyelvésznek lenni a játék élvezetéhez, a készítők saját bevallása szerint egyféle lingvisztikai Guitar Heroról van szó: eleinte csak a felajánlott szavakból találgatva, majd tippjeinket fokozatosan újabb és újabb mondatokban kipróbálva kell megtalálnunk, pontosan milyen szót is jelöl egy-egy szimbólum együttes. Így egyféle sci-fi Duolingo formájában egyre nagyobb szótár áll majd rendelkezésünkre, ami által egyre bonyolultabb szövegeket is megfejthetünk majd.

Heaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetben

Ha nyelvész végzettségre nem is, de erős angoltudásra azért mindenképpen szükség lesz a Heaven’s Vaulthoz, a temérdek nyelvi fejtörőnél ugyanis csak párbeszédből van több a játékban. Karakterből ugyan nincs sok, ám a játék a helyhez kötött dialógusokon kívül is megállás nélkül szóval tart minket az Oxenfree-hez hasonló séta, vagy utazás közbeni opcionális párbeszédek formájában. Bár utóbbiaknál legtöbbször nem egy-egy konkrét párbeszédopció formájában reagálhatunk, csupán azt dönthetjük el, hősnőnk állítással vagy kérdéssel válaszoljon-e az elhangzottakra, ám a játék így is óriási szabadságot nyújt a történet alakításában. Nem elég, hogy a karakterek megjegyzik, milyen hangnemben válaszoltunk nekik, vagy hogy akár egy random relikvia eladása is egészen más irányba viheti a sztorit, de a párbeszédek mindig életszerűen reagálnak még a félrefordított ősi szövegértelmezéseinkre is. Van ennek a nagy szabadságnak azért némi hátulütője is: az ezernyi apró döntést a szövegbe építő scriptengine végtelen lehetőségei miatt ugyanis értelemszerűen képtelenség lett volna minden verziót szinkronszínészekkel felmondatni, így elhangzó szöveg sajnos csak különböző kulcsfontosságú történeti állomásoknál, hősnőnk narrációja formájában fordul elő. Mindez azonban könnyen elnézhető, pláne annak fényében, hogy a játék nem csupán a párbeszédekben, de a helyszínek felfedezésében és értelmezésében is teljesen szabad kezet hagy nekünk. Ezt úgy kell érteni, hogy az egyes helyszíneken korántsem kell minden kavicsot megvizslatnunk az előrejutáshoz, robotunk már egy adott minimális információ megszerzése után is felajánlja a hazateleportálást, és így is bőven végigjátszható a játék. A készítők ugyanis nem akarták büntetni a kevésbé figyelmes játékosokat, így inkább azokat jutalmazzák temérdek plusz történeti elemmel, akik megcsinálták a házi feladatot, és alapos munkát végeztek.

Azért nem kell megijedni, amúgy se kell egy hatalmas nyílt világ minden centiméterét végigpásztázni, az egyes feltárható lelőhelyek és városok is inkább egy klasszikus point-and-click kalandjáték néhányképernyős helyszíneinek bejárható területét nyújtják, csak épp 3D-ben. A helyszínek maguk egyébként gyönyörűek és változatosak. Sci-fi jelleg csak minimálisan van jelen bennük, inkább közel-keleti ihletés érezhető, ami egészen egyedi hangulatot kölcsönöz a Heaven’s Vaultnak. A játék stílusának érdekessége, hogy a 3D-s közegben a karakterek „lapos”, kézzel rajzolt 2D megvalósítást kaptak, aminek azonban hátulütője a nem kicsit darabos, néhány fázisból álló animáció. Az állóképeken pofás látvány így mozgásban már messze nem mutat olyan jól, és ezt csak tetézi a nehézkes és lassú mozgás is. Furcsa és kényelmetlen a helyszínek közti utazás során hajónk irányítása is, amivel így sajnos könnyen el lehet véteni egy-egy elágazást Nebula labirintusszerű űrfolyamain. Ugyan van rá gyorsgomb, hogy visszadobjon az elágazás elé, és nagyobb városokba létezik fast travel opció is, ám összességében a játék leggyengébb és legfeleslegesebb részének éreztem a vitorlázást. Élményfaktora nem nagyon van, és bár az útközbeni párbeszédek meg a varázslatos környezet nagyrészt lekötik a figyelmet, így is időhúzásnak tűnik.

Heaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetben

Szerencsére a játék sava-borsát nem ezek a részek adják, hanem a fent említett, apró részletekből összeálló, mégis elképesztően szerteágazó, izgalmas történet, a jól megírt, természetesnek ható párbeszédek, na meg persze a régészeti feltárások és a jelnyelv megfejtése. Bár végig kicsit küzdöttem az irányítással, és alkalmanként bugok is nehezítették az életemet, de ezek egyike se tudott megakasztani, és alig bírtam letenni a játékot a nagyjából 15 órás végigjátszás során. (És még így is bőven maradt mit felfedeznem a megszerzett szavakkal és ismeretekkel továbbvihető New Game Plus módban.)

A Heaven’s Vault nyilván erősen rétegjáték, amit a nyelvi korlát és az ízlésfüggő grafikai stílus is tovább szűkít. Aki viszont szereti a jó sztorikat, és az olyan kalandjátékokat, amelyek felnőttként kezelik ugyan játékosaikat, mégsem tépjük ki tőlük a hajunkat a pixelvadászatban, az mindenképp vessen egy pillantást az Inkle alkotására. Néhány technikai ügyetlensége ellenére is a maga műfajában igazi mestermű.

Heaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetben

Heaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetbenHeaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetbenHeaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetbenHeaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetbenHeaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetbenHeaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetbenHeaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetbenHeaven’s Vault teszt – Nyelvészeti kalandok egy elgondolkodtató történetben

A tesztpéldányt a játék fejlesztője biztosította.

értékelés

Heaven's Vault

Pozitívumok
  • Szerteágazó, magával ragadó, elgondolkodtató történet
  • Jól megírt, természetesnek ható párbeszédek
  • Az ősi nyelv megfejtése
  • Egyedi hangulat
  • Nincs pixelvadászat, nehéz elakadni
Negatívumok
  • Felesleges és elnyújtott utazós minijáték
  • Érdekes, de inkább zavaró, darabos animációs stílus
  • Nehézkes irányítás
  • Csak fontos helyeken van szinkron
Heaven's Vault
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Heaven's Vault

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló