25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction teszt – Az idegenek már a spájzban vannak

A Ubisoft érdekes módját választotta a nagy múltú sorozat bővítésének.

Írta: GeryG 2 hozzászólás

A Ubisoft anno azt mondta, hogy jó ideig nem tervezik új játékkal bővíteni a Tom Clancy’s Rainbow Six franchise-t. A 2016-ban megjelent Rainbow Six: Siege-re ugyanis mint szolgáltatásra tekintenek, amely hosszú éveken át új tartalmakkal naprakészen tartható. Számításuk többé-kevésbé be is jött, hiszen most, hat évvel a premier után is elég stabil játékosbázissal rendelkezik a Siege, és a korosodást is viszonylag jól tudják kezelni a készítők. Ugyanakkor valószínűleg a francia kiadó is érezte, hogy ez így, ebben a formában azért nem tartható fent a végtelenségig, illene valami újdonsággal előrukkolni. Ám nem egy folytatásban gondolkoztak, inkább megnézték, mi az, amit ki lehetne emelni a Siege-ből egy spin-offhoz. Választásuk végül az egyik időszakos esemény igen népszerű játékmódjára, az Outbreakre esett. Ebben a kommandósok egy földönkívüli vírus miatt mutálódott emberek ellen vették fel a harcot egy elszigetelt Új-Mexikói városkában. Ezt az alapötletet vitték tovább és készítettek belőle teljes értékű játékot.

Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction teszt – Az idegenek már a spájzban vannak

Az már az első előzetesekből és részletekből is jól látszott, hogy ez valóban csak alapjaiban fog hasonlítani bármire is, amit eddig Rainbow Six játéknak hívtunk. A játékmenet gerincét természetesen a Rainbow Six: Siege adja, de ezen kívül tulajdonképpen kb. bármilyen címet adhattak volna a játéknak. Talán jobb is lett volna, mert van egy olyan érzésem, hogy a veterán R6-rajongók nem igazán fogják tudni, hogy mihez is kezdjenek ezzel a játékkal. Talán még a Ubisoft sem nagyon tudta, erre utalhat az is, hogy a fejlesztés során kétszer is címet cserélt a projekt. Először Rainbow Six: Quarantine-ként mutatták be, de a világjárvány miatt ezt hamar elvetették. Egy ideig a Rainbow Six: Parasite címet lehetett mindenfelé hallani, de valamiért ez sem felelt meg. Így született meg végül a Rainbow Six: Extraction, ami elsőre talán egy picit furának tűnhet főleg az első két címváltozathoz képest. De amint belevetjük magunkat a sztoriba és a küldetésekbe, azért hamar értelmet nyer a cím...

A sztori az Outbreak eseményei után néhány évvel játszódik. Az akkor egy meteorral a Földre érkezett földönkívüli életforma valahogy kitört a kontroll alól, és az USA több régiójában is komoly fertőzési gócokat hozott létre. New York, Alaszka és San Francisco mellett természetesen Új-Mexikó is az archæan névre keresztelt faj csapdájába esett. Hatalmas területeket lepett el a fura fekete massza, az épületeket pedig gigantikus vörös-fekete tüskék nyársalták fel. Szóval elég ramatyul áll a helyzet, a REACT (avagy a Rainbow Exogenous Analysis & Containment Team – zseniális, hogy mennyire nyakatekert mozaikszavakat tudnak kitalálni, a SHIELD ehhez képest semmi...) viszont igyekszik felvenni a küzdelmet. Ehhez egy mozgó főhadiszállásról háromfős csapatokat küldenek a fertőzött zónákba, hogy mintákat gyűjtsenek (ismerd meg ellenséged), szenzorokat helyezzenek el vagy épp kimenekítsenek embereket. Persze az idegenek sem hagyják mindezt szó nélkül.

Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction teszt – Az idegenek már a spájzban vannak

A játékmenet gerincét tehát a Rainbow Six: Siege adja, még a kezelőfelület se nagyon változott. A küldetések előtt tizennyolc operátor közül választhatjuk ki a stílusunkhoz vagy épp aktuális hangulatunkhoz leginkább megfelelőt. Az operátorok páncélzata és mozgékonysága eltérő, ahogy a fegyverzetük és az egyéni képességeik is. Így a háromfős kooperatív módban célszerű úgy összeállítani a csapatot, hogy minél változatosabb tulajdonságokkal bírjon. Mert nem sokat ér három erőember, aki csiga lassú és egyébként sem rendelkezik megfelelő szenzorokkal. Ahogy három agilis, de egy bekapott ütéstől már letérdelő felderítő sem sokat ér a meggymagköpködőivel... Szóval célszerű először alaposan kiismerni az operátorokat, aztán választani egy fertőzött zónát, azon belül pedig egy pályát és már indulhat is a... móka?

Már amennyire mókásak maguk a menetek. Nem akarok túl szigorú lenni a játékkal, mert egy árkád jellegű alien-lövöldének nem rossz. Ha hozzávesszük a különféle gadgetek használatát és a kooperatív módban a csapatmunka lehetőségét, még némi taktikázásra is van esély. Ugyanakkor az MI finoman szólva sem túl éles eszű, cserébe kimondottan veszélyes. A legtöbb létformája egy-két jól célzott lövéssel elpusztítható ugyan, de ha nem vagyunk elég óvatosak, és a közelünkbe engedjük őket, akkor elég hamar rájövünk, hogy azért az ember még mindig törékenyebb náluk. És itt kap értelmet az Extraction cím is. A küldetések során ugyanis elveszíthetünk operátorokat. Ha valaki elesik, az nem hal meg automatikusan, hanem egy speciális védőréteg vonja be a testét, hogy a vírus ne fertőzhesse meg. De ott kell hagynunk. A következő küldetés során viszont visszatérhetünk és kiszabadíthatjuk.

Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction teszt – Az idegenek már a spájzban vannak

Minden küldetés három részfeladatból épül fel. A pályák is ennek megfelelően három elszeparált zónából állnak. Az egyes zónákban teljesítendő részfeladatokat a játék véletlenszerűen dobálja össze, ami azért ad némi izgalmat, és növelheti a játékidőt is az újrajátszási faktor kitolásával. Viszont ha egy operátort elveszítettünk, akkor az egyik részfeladat az ő kimenekítése lesz. Ilyenkor az idegenek az egyik tüskéhez láncolják, és csak nagyon nehezen, több kötelék elpusztításával tudjuk kirángatni a ragacsból. Ezt követően a testét a pályán található kapszulába kell helyezni, hogy elszállíthassák. Érdekesség még, hogy az egyes részfeladatokat nem kötelező mind elvégezni, illetve bármikor bármelyik zónából kérhetünk kimenekítést akár anélkül is, hogy egyetlen idegennel végeztünk volna. Ennek persze túl sok értelme nincs, mert így az XP is oda...

A Rainbow Six: Extraction egyedül is játszható, de tapasztalatom szerint úgy még a legalacsonyabb nehézségi fokozaton is nagyságrendekkel nehezebb dolgunk van mint csapatban. Könnyű néhány kör alatt elveszíteni az operátorok zömét, ami roppant bosszantó dolog, főleg, ha egy kimenekítési akcióban veszítjük el a következőt...

Tom Clancy’s Rainbow Six: Extraction teszt – Az idegenek már a spájzban vannak

Ezzel együtt van némi potenciál a játékban. Akik anno szerették az Outbreaket, azok jó eséllyel ezzel is jól ellesznek egy darabig. Aki viszont a klasszikus Rainbow Six élményre vágyik, nos... az lapozzon vissza inkább valamelyik régebbi epizódhoz, mert ebben még csak nyomokban sem fogja megtalálni a régi hangulatot.

Amit még mindenképpen a játék javára lehet írni, az a látványvilág és az optimalizáció. Nem mondom, hogy a Tom Clancy's Rainbow Six: Extraction a valaha volt legszebb játék, mert nagyon nem az. Viszont a grafika tisztességes szintet üt meg (kb. a Siege szintjét, ami ugyebár egyáltalán nem meglepő), és cserébe kimondottan szépen fut egy GeForce GTX 1080-on a legnagyobb részletesség mellett is. Szóval erre nem nagyon lehet panasz. Azt viszont nem merném megjósolni, hogy mondjuk egy év múlva hányan fognak még aktívan játszani vele...

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Cenega Hungary biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Korrekt látványvilág és optimalizáció
  • Az elbukott küldetésekben elvesztett operátorokat új küldetésben kell kimenekítenünk
  • Véletlenszerűen generált feladatok
Negatívumok
  • Ötlettelen ellenfelek
  • Minimális Rainbow Six hangulat

További képek

  • Tom Clancy's Rainbow Six: Extraction
  • Tom Clancy's Rainbow Six: Extraction
GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

subject17
subject17 [6717]
Amúgy srácok, most lehet seggfejnek tartani... De én erősen átgondolnám a hozzáállást a cikkíráshoz.

Viszonylag sok órát beletettem a héten soloban is, squadban is a játékba, aztán most újraolvastam ezt, de hát... Másfél óra játék után is ennél jóval részletesebbet lehetett volna írni. Irtó felületes, szinte semmiről nincs is szó, ami valójában történik az incursion-ök alatt. Ellenfelek, alapvető mindset, amit a játék megkövetel (nagyon nem L4D!), nest mechanika...

Tizennyolc operátor: nem állnak egyből rendelkezésre, több részletben oldjuk fel őket. Kezdésként kilenc közül választhatunk: Doc, Ela, Pulse, Alibi, Finka, Hibana, Lion, Sledge, Vigil. Van egy overall progression szint az accountunkon egészen 30-ig, ezt az operátorok külön szintezésével és a pályákon teljesített challenge-ekkel (study*) növelhetjük. Itt lvl5-ön, 10-en, és 17-en oldunk fel 3-3-3 operátort (5: IQ, Jäger, Rook, 10: Fuze, Smoke, Tachanka, 17: Capitao, Gridlock, Nomad).
Nemcsak a preferenciánk és az arzenáljuk/képességeik számítanak, hanem mindezt össze kell vetni az adott incursion-re generált taskokkal is. A három feladatot már az operátorválasztás előtt látjuk (és közben is meg lehet nézni), ennek megfelelően lehet eldönteni, hogy pl. akarunk-e mindkét fegyverünkre hangtompítót, vagy bizonyos feladatokat csak hátráltat-e az ezáltal jelentősen csökkentett sebzés. Avagy hogy milyen throwable-t és milyen utility gadgetet szeretnénk vinni - ezek egyébként ugyancsak a progression szintünk növekedésekor vásárolhatók, egyre fejlettebb cuccok. Azt inkább nem is kezdem el most kommentben részletezni, hogy melyik operátor képessége milyen helyzetre és milyen ellenfelek ellen jó, vagy hogy az ő külön szintezésük ezt miben befolyásolja...

*Studyból egyszerre három aktív az adott területeken (NY, SF, Alaska, Truth or Consequences), az adott study csak az adott terület valamelyik pályáján teljesíthető, és csak mindhárom teljesítése után kapunk új szettet. Ezek lehetnek sima "érj el 10000 XP-t", vagy specifikusabb "ölj meg weak point találattal egy Lurkert" típusú challenge-ek.

A feladatokról sem volt szó.

Archaeanokkal kapcsolatos küldetések: van, hogy élve kell elcsalnunk az extraction pontra egy elit archaeant, ahol aztán egy csapdát beidőzítve elfogjuk. Van, hogy megölnünk kell egy elitet, de ehhez először három társát is fel kell kutatni, és csak ennek a három "underdognak" a kiiktatásával spawnoljuk le a valós célpontunkat. És van a biopsy, ahol pedig egyből megtalálhatjuk a subzone-ban a célpontunkat, de fontos, hogy kizárólag takedownnal ölhetjük meg.

Nest küldetések: aberrant nestek kiiktatása. Ezek "túlteljesítve" termelik magukból a dögöket, amint egyet kilövünk, így érdemes előre körbenézni a többi után, és egy olyan pozícióból nekikezdeni, ahonnan minél többet ki lehet gyorsan iktatni. Van dormant nest scanelés is, itt pedig pont az a lényeg, hogy észrevétlenek maradjunk, és egy scannert szúrjunk pár fészekbe.

Defense küldetések: van zóna scanelés, amikor egy adott kis zónában állva kell a scan végéig túlélni, miközben hullámokban jönnek az archaeanok. Három zónát kell így védeni, ezek helyzetét lehet előre látni, hogy lehessen előre tervezni a védelmüket. Van arch spine robbantás is, itt egy archaean "kinövésre" kell robbanótöltetet tenni, aztán megvédeni a robbanásig - ezek esetében jönnek főként képbe a Siege-ből ismert barikádok is egyébként, bár ezzel elcseszték nagyon a balanszot, túl hamar áttörnek mindent.

"Fetch questek": túsz kiszabadítása extraction pontra, ha alerteled itt az ellenfeleket, egyből nekimennek a túsznak. Triangulation: három állomást kell megtalálni, és sorrendben bekapcsolni - kevés idő van rá, jó előre tudni mindhárom helyzetét, és tisztázni az átjárást. Foam injektor elszállítása ext. pontról egy archaean kinövéshez: ha ez a feladat, akkor a nestek folyamatosan újranőnek, lehetőleg észrevétlenül érdemes eljutni a habért, majd aztán az inject pontra, különben a végtelenségig fognak spawnolni a dögök.

Spec. feladat: Protean megölése. Egy singularityn át eljutunk valahova, ahol aztán egy eltorzult archaean változatával kell megküzdeni az egyik operátornak (jelenleg Sledge, Alibi, vagy Smoke lehet a Protean).

Inkább az ellenféltípusokat nem kezdem el sorolni, de azért elég érdekes, hogy negatívumként épp ezt említitek, de egy szó nincs róluk a cikkben.
subject17
subject17 [6717]
Gyerekek, ha van összeszokott haveri társaság... Ez a játék F U N.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (2 db)