25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Gord teszt – A falu határain túl a sűrű, sötét erdő…

Nagyon erős hangulat, de könnyen felejthető játékélmény jellemzi a Covenant játékát.

Írta: GeryG

Még a 2022-es gamescom egyik kellemes meglepetéseként jellemeztem bő egy évvel ezelőtt a Covenant stúdió akkor még készülő stratégiai játékát, a Gordot. Akkor magam is úgy ültem be a bemutatóra, hogy csak nagyon keveset tudtam a játékról, de az ott látottak – elsősorban a játék piszok sötét hangulata és érdekes elemekből építkező játékmenete – gyorsan meggyőztek. Azóta figyeltem a projekt alakulását, és szomorkodtam a többszöri halasztások miatt. De végül a Gord csak révbe ért nemrégiben, én pedig végre magam is alámerülhettem a lengyel folklóron alapuló világban. Kár, hogy csalódás lett a vége.

Gord teszt – A falu határain túl a sűrű, sötét erdő…

A Gord amolyan középkori világot tár elénk, de annak a szokásosnál is sötétebb vízióját. Az alapok, ahogy a bevezetőben már említettem, a lengyel mondavilágban gyökereznek. Ez már a legelső perctől kezdve ad a játéknak egy egészen sajátos atmoszférát, amivel nagyjából egyből el is süti a puskapora zömét. Mert bizony a Gord legnagyobb erőssége maga a hangulata, ami cseppet sem lett gyengébb a tavalyi gamesomon látottakhoz képest. Van némi történeti körítés is a kampányhoz. Eszerint a király – lettlégyen az akárki is – elküldte a birodalom legsetétebb szegletébe a legkevésbé sem szimpatikus kuzinját (öccsét, talpnyalóját, akármijét) mint helytartót, akit azzal bízott meg, hogy a környéken élő törzsek segítségével megerősített kis kolóniákat hozzon létre. A köpcös, bibircsókos kis fickó egy maréknyi katonával aztán gyorsan tisztázza is az erőviszonyokat, miszerint ő vakkant egyet, a törzs pedig haptákba vágja magát és kész. Az senkit sem érdekel, hogy a törzs egyébként ránézésre is Gandalf-szinten bölcs vezetőjének mik a meglátásai egyik-másik parancsának vélt vagy valósan várható következményeiről.

Már ez az kis sztorielem is eléggé megalapozza a játék hangulatát, csak épp kár, hogy a játékmenet már nem tesz hozzá túl sokat, sokkal inkább elvesz belőle. A játékmenet gerincét lényegében a kis megerősített kolóniák – a lengyel nyelvjárás szerint gordok – megépítése és irányítása adja. Minden esetben a legelső teendőnk kijelölni a sűrű, sötét erdőben egy kevésbé hátborzongató tisztást, ahol aztán sebtében felhúzunk egy cölöpökből álló körfalat. Ez lesz a mindentől megvédő városfal, amelyen belül aztán mehet a nagy építkezés. Illetve mehetne is, meg nem is olyan nagy, főleg a helyszűke miatt. Mert bizony – főleg az első küldetések során – meglehetősen szűkös lesz a hely, amit már csak az alapvető geometria is korlátoz. A kis kolóniánk ugyanis kör alakú, cserébe minden épület valamilyen négyszögnyi területet igényel. Ebből kifolyólag az építkezés leginkább abból áll, hogy próbáljuk a lehető legtöbb kis négyszöget bepréselni a kis körön belülre.

Oké, tesszük ezt némileg céltudatosan, hiszen a kolónia túléléséhez szükség van építőanyagra és élelemre is. Ezeket célirányosan épületekben tárolhatjuk, de ezek felhúzása még önmagában nem elég: a nem túl bőséges nép egy-egy (vagy inkább több) tagját kell minden egyes épülethez hozzárendelnünk, hiszen mégiscsak ők fogják elvégezni ténylegesen az ottani munkákat. Itt némi szerepjátékos vonal is bekukucskál az ablakon, tekintve, hogy a törzs minden tagjának van neve, erősségei és gyengeségei. Ezek mentén célszerű kijelölni őket a különféle feladatokra, de persze minél többet hajolgatnak rőzsét szedni vagy másznak tokáig a mocsárba valami élelem után, annál ügyesebbek lesznek abban, amit csinálnak.

Gord teszt – A falu határain túl a sűrű, sötét erdő…

De mivel sosem lesz túl nagy tolongás a kis kolóniánkban, inkább fogunk állandóan azzal küzdeni, hogy minden szükséges feladat valamilyen szinten el legyen végezve. Érdekes játékelem a nép gyarapodása is. Ez nem ám a The Settlers, hogy lepottyantok egy vityillót az egyik fa árnyékába és máris előmászik belőle újabb húsz hadra/munkára fogható telepes. Neeem, itt kérem nagy ünnep a gyermekáldás – és piszok nagy átok is egyben. Ünnep, mert a gyermekből lesz EGYSZER majd munkás törzstag, de átok, mert addig türelemmel várnunk kell, hogy felcseperedjék. De legalább időközben a dolgos apuci vagy anyuci árnyékaként szívja magába a tudást.

A Gord azon túl, hogy a kis kolóniánkat egyengetjük benne, bizony egy piszok nagy és piszok ijesztő erdővel is körülvesz minket. És azt hajlamos telepakolni piszok nagy és piszok ijesztő szörnyekkel is. Olyasmikkel, amik – ahogy mondani szokás – megeszik a rossz gyerekeket. Na mármost a túléléshez igenis ki kell merészkedni az erdőbe, idővel egyre mélyebbre araszolva a sötétségbe. Ha mázlink van, tudunk egy-egy fáklyás társat is adni a kóborló favágónk vagy gyűjtögetőnk, vadászunk mellé, ha nincs mázlink, akkor nem. Márpedig az őrület és kétségbeesés elég gyakori vendégek a mi kis kolóniánk cölöpfalai közt. Aki pedig elveszti a józan eszét, simán a szomszéd torkának esik.

A Gord tipikus példája annak, amikor egy indie fejlesztőstúdiónak nagyon jó ötletei vannak, de eszközei már nem annyira, hogy ebből igazán jó játékot faragjanak. Hiába ötletes, hogy a törzstagok meghalhatnak, megőrülhetnek vagy egyszerűen csak nyomtalanul eltűnhetnek az erdőben, a játék ettől még sajnos nem lesz szórakoztató. Túl sok frusztrációval jár a kis kolóniánk életének egyengetése, még egy túlélőjátékhoz mérten is túl sok a tennivaló és túl kevés az eszköz hozzájuk. Állandó versenyfutásban leszünk és állandóan vesztésre fogunk állni. Arról nem beszélve, hogy bár sok energiát fektettek a készítők a törzstagok megszemélyesítésére, valójában cseppet sem fogunk kötődni hozzájuk. Idővel az is feltűnhet, hogy még otthonuk sincs igazából, a nap huszonnégy órájában csak dolgoznak mint a gép.

Gord teszt – A falu határain túl a sűrű, sötét erdő…

Ami viszont a legnagyobb baj a játékkal, hogy nagyon hamar önismétlővé válik, ettől pedig csak egy piciny lépés az unalmassá válás. Nagy kár érte, mert tényleg vannak jó ötletei, de valójában semmi olyasmi, amit máshol már ne sütöttek volna el valamilyen formában. Sebaj, talán egyszer lesz egy kiforrottabb és jobban összerakott folytatás. De ha nem, akkor sem lesznek álmatlan éjszakáink.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Kifejezetten erős atmoszféra
  • Érdekes játékelem a törzs tagjainak szellemi épsége
Negatívumok
  • Az épületek elhelyezése elég következetlen
  • A játékmenet idővel önismétlővé és unalmassá válhat

További képek

  • Gord
  • Gord

Gord

Platform:

Fejlesztő: Covenant

Kiadó: Team17

Megjelenés: 2023. augusztus 17.

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!