Az 1997-ben megjelent Riven a néhány évvel korábban debütált és világsikert aratott Myst folytatása. Jómagam akkor játszottam előszőr a még öt CD-re szétosztott kalandjátékkal. A Riven egy csapásra sláger lett, és persze sok klón megjelenéséhez vezetett. A grafika az akkori 640*480-as felbontás és 256-os színmélység ellenére is nagyon szép volt. Pár év múlva született ugyan egy felújított, teljes színmélységű, DVD-s verzió, s azóta még több is a különböző újabb platformokra, de ezek csak ráncfelvarrások voltak, a grafikát nem renderelték újra nagyobb felbontással, és minden más is maradt a régiben.

A Cyan tavaly jelentette be, hogy a rajongók hosszas várakozásának és unszolásának véget vetve kirukkol a mai igényeknek megfelelő, teljesen új verzióval, Unreal Engine 5-tel megvalósított 3D és VR kiadásban is. Egyúttal azt is elárulták, hogy ha már a kályhától kellett kezdeni mindent, nem volt értelme „szó szerint” megismételni a régi Rivent. Az új verzióban a kinézet, az összbenyomás, a cselekmény és a végeredmény ugyanaz maradt. Viszont valóban, vannak új helyszínek, egyes régi rejtvények egyszerűbbek lettek, más rejtvények teljesen megújultak, hogy a régi játékot ismerők is elszórakozhassanak a felújított változattal. Ennyi év után újrajátszva a digitális világba való belépéskor ugyanúgy elkapott a csodálat, természetesen némi nosztalgiával vegyítve.
A történet tulajdonképpen egyszerű. A játék során a Riven nevű világban (avagy Korban, ahogy a Myst-univerzum lakói nevezik) kell Atrus ismeretlen segítőjeként öt szigetet felfedezni, megismerni, valamint bebörtönözni Gehnt, Atrus megalomán apját, eljutni a vele szembenálló lázadókhoz, a Másokhoz, és kiszabadítani Catherine-t, Atrus feleségét. A menet közben kapott három napló egyrészt a beleélést fokozza és történelmi háttérinfót ad, másrészt fontos kulcsokat ad egyes feladatokhoz.

Riven azonban nem túl barátságos a küldetésed iránt: a haladáshoz jónéhány, nemegyszer agyfacsaró feladatot, rejtvényt kell megoldani úgy, hogy kezdetben fogalmad sincs, hogy miért, mire lesz jó mindez. Mire lesz jó egy megtalált szám, egy kar meghúzása, egy fénylő golyó kilövése? Néhány dolog logikai úton megoldható, de máshol a próba-szerencse módszerre is szükség lehet. Aki játszott a régi Rivennel, annak néhány esetben segíthetnek az emlékek, azonban a készítők tréfájára is számíthatunk: ha például a lázadók titkos világához, a Tay Korhoz vezető könyv termében a régi játék megoldásának kódját használjuk, válaszul a „Nem úgy működik, ahogy emlékszel” üzenetet kapjuk. A rejtvények egy része egyébként randomizált, tehát egy újrakezdésnél bizonyos kódok megváltoznak.
A Riven játékmenete igencsak nemlineáris, vagyis a tennivalók jó részét tetszőleges sorrendben lehet végrehajtani, a különböző rejtvények több részletben, párhuzamosan is megoldhatók – igaz, bizonyos dolgok csak egy korábbi feladat megoldása után tehetők meg vagy kapnak értelmet, és a látszólag különálló rejtvények összefonódása, rétegzettsége is csak fokozatosan derül ki. Ezért sokszor kell visszalépni, visszatérni egy előző helyszínre, és egy újabb adat vagy tény ismeretében kicsit másképp próbálkozni a korábbi rejtvénnyel. Ugyancsak ezért az ebből adódó elágazások miatt több végjáték is lehetséges, ezekből nyilván egy az igazi.

A megoldás tehát sok mászkálással jár, amit nem biztos, hogy mindenki kedvel, de a Cyan egyéb játékaihoz hasonlóan menet közben itt is sok rövidítés nyitható meg (túloldalról bezárt ajtók, leereszthető gyaloghidak, létrák stb.) Készüljünk fel itt is a Cyan többi játékából is jól ismert rafinált liftekre, a szemünk előtt lévő, de mégis észrevehetetlen ajtókra és titkos járatokra. És a fő szabály: ne rohanj, vizsgálj meg minden centimétert, és legyen kéznél papír és ceruza, annak ellenére, hogy bárhol csinálhatsz fényképeket és megjegyzéseket a programbeli naplód számára! A Riven rejtvényei nehezek, de a megoldáshoz vezető kulcs mindig ott van a közeledben.
A rejtvényeken túlmenően ismételten hangsúlyozandó a Riven egyik fő erénye: a misztikus, titokzatos, szemet gyönyörködtető világ – a Cyan stábja fantasztikus munkát végzett. Minden ismeretlen, a hely, a nyelv, a számok. Azonnal érződik, hogy idegen vagy egy idegen világban. Ha korábban már játszottál a Mysttel, akkor már otthonosabbnak érezheted a világot és furcsaságait.

A Rivenben 3 fő karakter szerepel. Az eredeti játékban ezeket élő színészek alakították, a környezetbe integrált videó formájában. A mostani remake-ben számítógép generálta karakterek vannak, mivel a régi videók minősége nem ütötte meg a mai szintet, a hangok azonban a régiek. A játék irányítása, az interfész egyszerű, a szokásos WASD vagy nyíl gombokon és az egéren kívül alig kell más, a leltárba pedig mindössze pár dolog kerül.
Az intenzív tesztelések ellenére nincsen játék bugok nélkül, ez a Rivenre is érvényes, bár jómagam egy-két apró grafikai bukfencen túlmenően komolyabb problémával nem futottam össze. A megjelenés óta eltelt egy hónap alatt két patch is kijött. A játék angol, francia, olasz, német, spanyol, orosz, lengyel, japán és még 1-2 ázsiai nyelven élvezhető, a beszédekhez van bekapcsolható felirat. Mivel a mostani grafikus játékokhoz hasonlóan a világok váltásakor óriási mennyiségű adatot kell mozgatni, nagyon meghálálja magát, ha a programot egy gyors SSD lemezre telepítjük. A játék demo verziója (amely az első szigetet és a forgó szoba rejtvényt tartalmazza) ingyen letölthető Steamről.

E sorok írója csak a normál PC-s verziót próbálta, így erről a kérdésről csak mások véleményét tolmácsolhatja. Nem rossz VR-játék, írják, de mivel a rejtvények sok írást és rajzolást igényelnek, idegen számok összevetését, kódok, színkódok figyelését – nos, ez nemigen megy a VR-szemüveggel rajtunk, és a folyamatos fel-le vétel nem tesz jót a játékélménynek. Másrészt a PC-n tökéletesen funkcionáló dinamikus grafika (például víz fodrozódása) itt meg-megbotlik, a betöltése néhol késlekedik. Harmadrészt, gondok akadhatnak az időzítést igénylő interakcióknál (például gombnyomás egy adott pillanatban).