Hosszú évek óta keselyűk keringenek a valós idejű stratégiai játék (RTS) elöregedettnek nevezett műfaji modellje felett, de az nem hajlandó megpusztulni. Az RTS nem egyszerű műfaj, és kifejezetten barátságtalan, félelmetes új játékosok számára. De a StarCraft 2 lassú népszerűségvesztése után is megmaradt az igény mind a kompetitív, mind a zsánerújító törekvések felé. Az Age of Mythology: Retold ezeket az igényeket kívánja kielégíteni, mivel a 2002-es játék egy alapos és csodaszép grafikai ráncfelvarrást kapott, miközben a játékegyensúlyt is tovább javították. Kétségtelen, hogy a Retold igazi húzóereje a nosztalgia, hiszen aki gyerekként látta a vérszomjas minótauroszt felöklelni ellenfele katonáit, vagy a küklopszokat, ahogy csatalovakat pörgetnek a fejük felett, az reprodukálni szeretné majd ezeket a mentális képeket magasabb felbontásban.

Az Age of Empires-sorozat mellékágaként készült Age of Mythology a széria történelmi és realisztikus aspektusai helyett a fantáziavilágába evezett, és a mítoszokból, legendákból merített ihletett. Az egyjátékos kampányban Arkantos atlantiszi tábornok legendás utazását ismerhetjük meg kultúrákon és mítoszokon keresztül, igazi 2000-es évekbeli fikciós köntösben, ahol a dicső hősiesség, meseiség és nagyképűség összefonódik a humorral. A többjátékos módokban eleinte három különböző nép és azok panteonja közül lehetett válogatni, ezek az ókori görögök, egyiptomiak és viking északi népek. A nép kiválasztása után három „főisten” közül is választani kell, hogy az mágikus erőkkel és mitikus lényekkel és kisebb istenek csoportjával támogasson hadjáratunk alatt. Birodalmunk mind a négy fejlettségi szintjén két újabb kisebb isten között nyílik lehetőségünk választani. Valamint, hogy a mágikus támogatást használni tudjuk, a jól ismert három gyűjthető nyersanyag (étel, fa, arany) mellett hitet is gyűjteni kell. Ezt a görögök imádkozással, az egyiptomiak szobrok állításával, míg a vikingek véres ütközetekkel generálják.
A Retold az első kiegészítővel beépítve érkezik (The Titans), az atlantiszi nép és isteneik rögtön játszhatóak, valamint annak jeléül, hogy a Microsoft szeretne a sorozat eme ágára is építeni a továbbiakban, egy teljesen új isten is elérhető Freyr képében a Prémium csomag megvásárlása után. Pontos információk még nincsenek, de nagy valószínűség szerint idővel újabb istenek érkeznek, és a Tale of the Dragon kiegészítő is felújításra kerül.

Pontosan mi is új az Age of Mythology: Retoldban? A grafikai ráncfelvarrás véleményem szerint nagyon jól sikerült. Az élesebb és kidolgozottabb textúrák mellett az összhatás kissé mesésebbnek hat, az egységek, főleg a mitikus lények rajzfilmes, stilizált hatást keltenek, ami logikusan kapcsolódik a fantáziavilághoz. Ami a prímet viszi, az az épületek rombolása. Már nem csak egy-két lángcsóva esetleg omladozó fal jelenik meg a sérült épületeken, hanem ténylegesen romba dőlnek, por, tégla és törmelék száll mindenfelé, ahogyan a gigászi erődök megadják magukat a titánok ostromának vagy az isteni erőknek.
A választható istenek portréi is megújultak, ami első körben egy kis felháborodást hozott magával. Felmerült a lehetősége, hogy ezeket a feljavított képeket mesterséges intelligencia segítségével készítették, mivel sokaknak feltűnt, hogy némely karakternek a megszokottnál több ujja van. A nosztalgiáért fizetni kell: az eredeti portrék elérhetőek a prémium kiadásban, egy kicsit drágábban.

A zene maradt ikonikus és változatlan, de a kampány új szinkront kapott, amiből hiányzik az a pökhendi él, ami olyan egyedivé tette Arkantos meséjét. Több egység és épület került újradolgozásra, hogy a népek kiegyenlítettebbek legyenek, valamint az isteni erőket már nem csak egyszer lehet használni, hanem hit fejében annyiszor, ahányszor meg tudjuk azokat fizetni. Ezen kívül a Retold Xboxon és PC-n egyszerre jelenik meg, cross-platform támogatással és kompetitív ranked játékmóddal.
Új játékosok bevonzása érdekében próbálkoztak a klasszikus RTS-formulát barátságosabbá tenni. A munkások és harci egységek gyártását is lehet automatizálni, ami így kevésbé terheli le a játékos figyelmét, és aki abszolút tanuló fázisban van, vagy csak szeretne a serege irányításával foglalatoskodni, az használhatja az új „Villager Priority System”-et. Ennek segítségével a munkások automatikusan osztják fel maguk között a nyersanyagok gyűjtését, hogy az a lehető legoptimálisabban történjen. Ezek a kezdőbarát újítások viszont tudomásom szerint a kompetitív ranked módban már nem elérhetőek, de az egyjátékos és más multiplayer módokban igen.

Az Age of Mythology: Retold is küzd pár idegesítő problémával, mint az RTS játékok nagyrésze. Az egységek főleg tömegben megakadnak egymásban, esetleg a gyűjtögető parasztjaink hagyják abba a munkát minden látható ok nélkül. Ezek apró kellemetlenségek, amiket egyszerű manuálisan orvosolni, de mégis bosszantó, ha a pixelkatonák nem akarnak engedelmeskedni a kiadott parancsoknak.
A technikai problémáktól eltekintve az Age of Mythology: Retold hűséges és modern újragondolása a hőn szeretett RTS-nek, amely így a jövőben tovább bővülhet új játékosokkal és tartalommal egyaránt.