2012 elején Dean Hall, egy Arma 2 modder a világ elé tárta fejlesztését, a DayZ-t, egy ingyenesen letölthető és játszható modot, amely az alapjáték hiteles és maximálisan realista játékmenetébe bedobott egy új elemet: a zombikat. Ezzel egyben megalkotta az open world survival horror műfaját, a játékosok ugyanis ezúttal nem kés a vajban stílusban vághattak utat maguknak az élőhalott hordában, hanem óvatosan, taktikusan kellett mozogniuk Csernorusszia kis országában. Nem csak a zombik jelentettek rájuk veszélyt, amelyek közül egyetlen egy is bőven elég volt a gyors és azonnali halálhoz, a játékosoknak bizonyos időközönként ételre és italra volt szükségük, hogy ne gyengüljenek le, a tartalékokat pedig nemcsak a városok és házak kifosztásával szerezhették meg, hanem akár egymástól is. Az egyszeri játékos így sosem tudhatta, milyen borzalommal kell szembenéznie – felkelthette egy kiéhezett zombihorda figyelmét, elfogyhattak a tartalékai a semmi középén, de belesétálhatott néhány bandita csapdájába is. A sikert nem csak a pár hónap alatt milliós nagyságrendűre nőtt játékostábor és a jobban-rosszabbul sikerült klónok (a botrányosan rosszra sikeredett, félkészen kiadott WarZ, hogy csak egyet említsek) mutatják, hanem a puszta tény is, hogy Hall nem sokkal később projektvezetőként az Armát jegyző Bohemia Interactive soraiban találta magát, azzal a feladattal, hogy standalone, az Arma 2 megléte nélkül is futtatható játékká változtassa a DayZ-t.
A gamescomon Hall személyesen mutatta be a fejlesztés jelenlegi stádiumát, egy angol szerveren futtatott tesztverzióval. Nulláról alkottak újra mindent, amit a modból már ismerhettünk és szerethettünk, sőt, néhány új, extra elemmel is bővítettek a játékmeneten. A recept változatlan: a helyszín ismét Csernorusszia, a feladat pedig továbbra is minél tovább túlélni a zombikkal és ellenséges játékosokkal teli ország borzalmait. Újításon az inventory és a tárgyrendszer esett át. A tárgyakat felvételük után Minecraft-szerűen ki kell bontani, és elhelyezni karakterünk testén. Az elsősegélycsomag használatához például miután felvesszük a néha megváltást jelentő piros dobozt, azt a tárgylistánk menüjében kibontjuk, tartalmát a hátizsákunkba, zsebeinkbe, esetleg kezünkbe vesszük, majd ha szükséges, használjuk. A fegyverekre is hasonló módon tudunk újabb és újabb kiegészítőket rárakni, a lőszert is így kell beletöltenünk a mordályba, minden apró cselekvés, ami más játékokban automatikusan, mintegy varázsütésre megtörtént, ha csak rásétáltunk a szükséges tárgyra, az itt a mi feladatunk lesz, manuálisan kell megoldani, és a legapróbb részletekre is ügyelni kell a túlélés érdekében.
Hall a túlélés szabályaival kapcsolatban is bevezetett pár új ötletet. Az egyik a banditák visszafogására született – ha egy játékos meghal, bár a nála levő tárgyakat be lehet gyűjteni, azok minősége ugyanúgy romlik, mintha hosszú játékórák óta folyamatosan használták volna őket, bizonyos esetekben egyenesen használhatatlanná válhatnak. Az elfogyasztott tartalékok minősége is különösen fontos szerepet fog játszani: nem biztos, hogy feltétlen örülhetsz, ha találsz valamilyen ennivalót, vagy egy működő kutat pár üres flakonnal. Az ellátmányoknak a DayZ-ben minősége van. Ha túl régi vagy romlott ételt etetsz karaktereddel, vagy poshadt, mérgezett vizet iszik, megbetegedhet, és a hatás hosszú távon rosszabb lehet, mint az éheztetés.
A rengeteg ígéretes és kreatív játékelem mellett sajnos pont egy bökkenő volt még, amivel még mindig küzdenek a programozók: maguk a zombik. A DayZ teljes változatához azokat is az alapoktól dolgozzák újra, így vadiúj modellekkel, új, valósághűbb mozdulatokkal támadnak majd a játékosokra, és sokkal agresszívabbak, okosabbak lesznek, mint eddig – kár, hogy még nem láthattuk őket bevetésben, és a szerveren mutogatott élőhalottak még jobbára csak fejvesztve tudtak rohangálni és maguk elé csapkodni.
Ettől a kis szépséghibától eltekintve kijelenthetem, hogy a DayZ fejlesztése kiváló iramban halad. Ha nem esnek bele a WarZ hibájába (ígéretek be nem tartása, rajongók átverése, befejezetlen játék kiadása teljes áron – nem is sorolom fel mindet, a Bohemia, na meg Hall, mint eredeti fejlesztő kizárt, hogy elkövetné ezeket a baklövéseket), minden idők egyik legjobb zombis játékát kaphatjuk hamarosan kézhez. Aki nem bírja kivárni a megjelenést, az próbálja ki az eredeti modot, az ugyanis még a különálló DayZ megjelenése után is teljes támogatást fog kapni, ingyenesen elérhető marad, és ha az tetszett, mindenképp várjátok Ti is a közelgő megjelenést!


