Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Hardver

Asus ROG Swift PG42UQ és PG48UQ OLED gamer monitorok

Asus ROG Swift PG42UQ és PG48UQ OLED gamer monitorok

Az LCD technológia halála?

2022.10.25. 11:20 | hirdetés (x) | kategória: Hardver

Úgy néz ki, kis panelhatározónkat lassan át kell írnunk, mivel az OLED technológiájú panelek kezdenek elérhető közelségbe kerülni – bár olcsónak épp nem lehet még mondani őket. Itt ugyebár nem kell a panelt megvilágítani, hanem maguk a subpixelek világítanak, ennek pedig az a két legnagyobb előnye, hogy egyrészt a feketék tényleg sötétek, igazi feketén kerülnek ábrázolásra, másrészt pedig a fényerő abszolút egyenletes a panel egész felületén, nincs felhősödés vagy koszos-foltos kép. Az ASUS pedig gondolt egy merészet, és megalkotta a világ első 42”-os OLED gamer kijelzőjét, a ROG Swift PG42UQ-t, valamint annak nagytestvérét, a 48”-os ASUS ROG Swift PG48UQ-t.

A két monitor között technikailag nincs igazán különbség a méretükön kívül. De mivel ennyire új dologról van szó, az ASUS nem spórolt a többi paraméteren sem: 4K felbontást tudnak ezek a monitorok, akár 138 Hz-en, 0,1 ms válaszidővel, és persze nem hiányzik a HDR sem. A színhűséget a DCI-P3 színtér 98%-os fedettsége biztosítja, ezzel azért már óvatos profi képes-videós munkára is alkalmasak ezek a kijelzők.

Azt hiszem, itt már mi sem természetesebb annál, hogy a 4 db HDMI portból kettő már 2.1-es szabványú, ezzel így az új konzolokból még több teljesítményt sajtolhatunk ki. A DisplayPort bemenet se maradt le, ebből egy darab 1.4-eset szereltek rá a monitorokra. Szintén teljesen magától értetődő a G-Sync kompatibilitás – egész egyszerűen ezen a szinten ez már kötelező. A HDMI 2.1 miatt pedig a PlayStation 5 és Xbox Series X/S számára is adott a változó frissítési frekvencia támogatása a VRR révén.

Asus ROG Swift PG42UQ és PG48UQ OLED gamer monitorok

Különlegessége még a két kijelzőnek, hogy hűtőbordát is kaptak az elektronikai komponensek a stabilabb kép és a beégés elleni küzdelem jegyében – jár a pacsi az ASUS mérnökeinek az extra figyelemért. Ez a hűtési megoldás teljesen csendben teszi a dolgát, hiszen nem tartalmaz ventilátorokat, a bordák a felső részen vezetik ki a meleg levegőt.

Mindezek mellett a kijelző speciális bevonatot is kapott, amely a tükröződést hivatott csökkenteni. Így lámpáink fénye kevésbé lesz zavaró, mondjuk ha épp mögöttünk világít egy a falon.

A két PGxxUQ modell három hangszóróval varázsol sztereó hangképet körénk, oldalanként egy-egy darab 10 W-os középmagas sugárzóval, valamint egy 15 W-os mélynyomóval. Házibulihoz persze ez még mindig kevés, de arra elég lehet, hogy ne kelljen külön hangszóróra költeni – de a komolyabb játékosok közül amúgy sokan esküsznek a fejhallgatóra (én ezt családi okokból teszem :-D ), szóval nem hinném, hogy amúgy is falbontó hangtechnika kellene ide, a jó öreg 3,5 mm-es csatlakozó meg ott van a füleseknek (vagy pár USB-port, ha épp az kellene).

Asus ROG Swift PG42UQ és PG48UQ OLED gamer monitorok

Kellemes extra még ezen kívül a távirányító, amely miatt nem muszáj a monitor alján matatni a joystickkel, ha a menüben szeretnénk turkálni – ez azért mégiscsak kényelmesebb, és a gyors némítási lehetőség nem egy esetben aranyat érhet. ;-)

És ha már a menünél tartunk, lássuk, milyen extrákat hívhatunk itt elő, ami játék közben jöhet jól! Elindíthatunk például visszaszámlálást vagy stoppert, esetleg kirakhatunk fps-számlálót a sarokba. Arról megoszlanak a vélemények, hogy csalás vagy sem, de akinek hiányzik egy-egy játékból a célkereszt, az bekapcsolhat egyet, többféle alakban és színben. (Mindenképpen elegánsabb megoldás, mint a HipDotShot volt... ;-) ) Végül a Sniper funkcióval a képernyő közepét kinagyítva jeleníthetjük meg.

A GameVisual technológia hétféle beállítással optimalizálja a megjelenítést a különböző játéktípusokhoz, legyen szó versenyjátékról, FPS-ről vagy RTS-ről. FPS-eknél például a sötét területeket világosítja fel, hogy könnyebben észrevegyük az árnyékban rejtőzködő ellenfeleket, MOBÁ-khoz az ellenfél egészség/mana-sávjait emeli ki, autóversenyhez pedig az input laget csökkenti, amennyiben be van kapcsolva a G-Sync is.

Ha pedig egy játéknál úgy érezzük, hogy túl nagy a felület, amit a 42 vagy 48 hüvelykes panel tár elénk, limitálhatjuk 24, 27 vagy 34 hüvelykes méretre a megjelenített képet, ráadásul függőlegesen még mozgathatjuk is annak elhelyezkedését.

Akár méretüket, akár az OLED-panel képét, akár a funkciókat nézzük, mindenképpen impresszív ez a két „kicsike”, azaz az ASUS ROG Swift PG42UQ és a PG48UQ, amelyekért jelenleg 700-800 ezer forint körüli összeget kérnek a boltban. ■

A cikk megjelenését az ASUS támogatta.

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló