26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Quake III Arena for Linux

Írta: Delta

Az 1999-es év utolsó negyedéve sem hagyta nyugodni a számítógépes játékok kedvelőit, mivel - hosszas időpontmódosítások után - ekkorra ígérték a fejlesztők a first person shooterek két, talán legjobban várt képviselőjének megjelenését. Ahogy ilyenkor lenni szokott, az unreal-esek bíztak kedvenc játékuk folytatásában, s persze a "kvékerek" is lefogadták látatlanban, hogy az Arena mérföldekkel körözi majd le ellenfelét. Hogy kinek lett végül igaza, így most a megjelenés után már mindenki maga is eldöntheti. Egy azonban biztos: mindkét játék a windowsos verziót követően hamar megjelent Linux alá is.

Meg kell azonban különböztetnünk a két Linuxos megjelenést. Az Unreal Tournament ugyanis az ígéretek ellenére nem került hivatalosan is terjesztésre, hanem a játék honlapjáról tölthették le a játékosok az indítható fájlokat. Ez pedig azt jelentette, hogy a GT nem vállal terméktámogatást a linuxos verzióra. Az id Software illetve az Activision talán szerencsésebben döntött, amikor az Arena linuxos verziójának gondozását a Loki Entertainmentre bízta. Már azt is örömmel konstatálta a linuxos közösség, hogy a Q3A teszt verziói olykor hamarabb jöttek ki Linux, mint Windows alá. A Loki programozóinak a végső verzión végzett becsületes munkája pedig ez alkalommal is bizonyította, hogy a Linux legalább olyan jó platform a játékoknak is mint a Windows.

A Loki hasonló terjesztésben szállította a linuxos Q3A-t, mint az Activision a windowsos változat speciális kiadását: egy jópofa fémdobozba csomagolták a játékot és a kézikönyvet, ami az egésznek már egy alaphangulatot kölcsönzött. Az install a Lokitól megszokott, egyszerűen kezelhető felülettel történik (ilyenről sajnos az előbb ecseteltek miatt az UT esetében nem számolhatok be), három install-méret közül választhatunk, célszerű persze a legnagyobbat feltenni, ha az embernek akad elég helye, mivel a CD-ről olvasás a pályák előtti töltést eléggé belassítja. A számítógépes játékoknak ezen a vonalán nagyon szeretik a játék grafikai sebességét mérő fps értékeket számolgatni. Sajnos a linuxos verzió néhány fps-sel alatta marad windowsos társának, ez azonban nem a játék, hanem a linux nem teljesen kiforrott 3D támogatásának tudható be. Ez abban is megnyilvánul, hogy a játék egyelőre csak a 3dfx, illetve a Matrox 3D gyorsító kártyáinak tulajdonosai számára elérhető. Ez azonban bizonyosan meg fog változni a közeljövőben, mivel az nVidia is folyamatosan fejleszti Linux alá a meghajtóprogramjait, valamint a Linux grafikus felülete, az X Window System is március végén jut el a 4.0-ás verzióhoz, ami már lehetővé teszi a grafikát meggyorsító direkt hardver elérést.

Maga a játék teljes egészében megegyezik a windowsos verzióval: megtalálható benne a négy játékmód (ffa, deathmatch, team deathmatch, és ctf), játszhatunk botok ellen, és természetesen hálózaton is játszhatunk, akár különböző platformokról is. Az sem elhanyagolható, hogy a Quake sorozatban megszokott kiegészítő csomagok, a modok és az újonnan megjelenő pályák is egyszerűen installálhatók Linux alatt, ezek ugyanis már a Quake sorozat előző két részében is rengeteget adtak hozzá a játék élvezeti értékéhez.

Mint az már bizonyára a legkevésbé érdekeltek füléig is eljutott, az Arena-ban multiplayer módra fektették a hangsúlyt, emellett nagyon hangulatos a single player mód is. Talán a pályák külsőre kicsit egyhangúak (főleg itt a színekre és a díszítés stílusára gondolok, ebben a tekintetben a Tournament pályái felülmúlják az Arenáét), de legtöbbjük remekül megszerkesztett, jól játszható. Hasonló jók mondhatók el a botokról is, elég intelligensre sikeredtek, ettől függetlenül azonban aki eleget játszott hálózatban, annak a botok taktikája nem jelenthet kihívást, maximum a jó célzóképességük. Multiplayer módban sokat számít a hálózat sebessége valamint a szerver reakcióideje, ez utóbbi a Linux rugalmasságának köszönhetően a tapasztalatok szerint Linux alatt lényegesen kedvezőbb, mint Windows alatt.

Amennyiben a Linux terjedése ebben az ütemben folytatódik, felhasználási köre pedig szélesedik, nem csak a szerverek de az otthoni számítógépek területén is megtörik az operációs rendszerek piacának monotonitása, és ezen sokat lendít a Loki is azzal hogy úgy szállította a Q3A-t Linux alá, hogy az semmit ne vesszen az értékéből.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!