Miért van az, hogy hajdanában-danában 6:3-ra vertük az angol válogatottat, most meg úgy kell összekaparni a Fradi roncsait? A költői kérdést nem kívánom megválaszolni és a PC Dome se váltott profilt, nem lett politikai-sport magazin, mindössze arról van szó, hogy abbahagyhatjuk az edzők és elnökök agyatlan szidalmazását. Most a mi kezünkbe kerülhet egy klub sorsa. Ezentúl magunk is megtapasztalhatjuk kedvenc csapatunk felemelkedését vagy bukását. Minden a mi kezünkben (és játékosaink lábában) van. Most bebizonyíthatjuk - legalább magunk előtt - hogy mi különbül vezetnénk…
Egy újabb 2000-es sport játék az EA Sports-tól. De itt nem játékosként veszünk részt, hanem menedzserként. Az FM2000-ben nagyon mélyen megmártózhatunk mindenféle döntéshozói kéjben és szenvedésben.
A játék elején ki kell választanunk a vezetni kívánt klubot, majd irány a mélyvíz: Ki kell választanunk játékosaink közül a verhetetlen 11-et és a cseréket. Meg kell határoznunk a nyerő stratégiát, felállást és taktikát. Ki kell jelölnünk a legalkalmasabb játékosokat a megfelelő feladatokra. Edzéstervet kell összeállítanunk a csapatnak személyre szólóan. Ezenközben az utánpótlásra - az ificsapatra - is figyelnünk kell. Nem is beszélve a világ egyéb klubjaiban játszó tehetséges focistákra, akiket meg kell szereznünk a csapatnak. Több mint 30 ezer valódi játékos adatai vannak a programban.
Persze a menedzser hatáskörébe tartoznak a pénzügyi kavarások is. Fenn kell tartani a csapatot anyagilag, finanszírozni kell az edzéseket, az ifiket és a klub személyzetét. Fejlesztenünk kell a stadiont és környékét. Adhatjuk-vehetjük, bérelhetjük és kölcsönbe adhatjuk a játékosokat… stb.
Az EA-manager nem mobiltelefonnal rohangál, hanem EA-maileket küldözget, ezzel oldották meg ugyanis a kommunikációt. EA-mailben értesülünk az almenedzsereinktől a történésekről és EA-mailben adunk utasításokat nekik és játékosainknak, kérünk ajánlatokat vállalkozóktól és más csapatok főnökeitől.
Természetesen a játék leglátványosabb részei a meccsek. Ma már ez elképzelhetetlen 3D nélkül. Ilyenkor gyönyörűen kidolgozott pályán, valósághű fényviszonyok között rohangálnak a 3D-s focistáink. Cseleznek, passzolnak, kapufát lőne… és felrúgják az ellenfelet. Ilyenkor azonnal ott terem a bíró és igazságot tesz. Ez persze nem mind a két félnek tetszik. Megy a nagy anyázás. Aztán előkerülhet néha egy színes lapocska is a bíró zsebéből. Azért meghagyták a meccsek gyorsabb lezavarásának lehetőségét is. Sőt a kettő kombinációját, amikor csak az érdekesebb jelenetek váltanak át 3D-be különben a gyorsított sémát látjuk. Itt nem teljesen érthető, hogy mi számít érdekesnek, mert a gólokat sokszor nem mutatja, míg egy elbénázott támadást igen.
A régebbi foci menedzser játékokban mindent a meccsek előtt kellett megtennünk. A játéknak azonban passzív élvezői voltunk, mintha csak a TV-ben néznénk. Ez azonban nem igazán valósághű. Úgyhogy az FM2000-ben be is kiabálhatunk csapatunknak az oldalvonalról: stratégiát, játékstílust, felállást válthatunk. Lecserélhetünk játékosokat és a támadóerőn is változtathatunk.
Ráadásul magyar nyelvű kézikönyv is jár a játékhoz, ami a sok szakszó miatt nem elhanyagolandó körülmény. Összeségében az Football Manager 2000 egy nagyon jó hangulatú játék. Józsi bának is ajánlhatjuk: ezen gyakoroljon.