For Honor
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

Microsoft SideWinder GameVoice

A Microsoft hardverrel együtt szállítja beszédfelismerő és kommunikációs szofverét.

2001.12.15. 00:00 | szerző: Thomas | Kütyü+hardver

Két éve már írtunk egy BattleCom nevű programról, mely az elsők között tette lehetővé a valós idejű, élőszavas kommunikációt a játékok közben. A programot fejlesztő Shadowfactor egészen az 1.3 verzióig jutott el, aztán felvásárolta őket a Microsoft. Szerencsére nem tűntek el nyomtalanul, az elmúlt időszakban még mindig dolgoztak programjuk továbbfejlesztésén, és munkájuk legújabb eredményeként megjelent a Sidewinder GameVoice.

Microsoft SideWinder GameVoice

A GameVoice lényegében az egykori BattleCom új funkciókkal bővített, speciális hardverrel is kiegészített változata. A kommunikációs szoftver mellett egy parancsfelismerő szoftvert is tartalmaz, és mindezek kezelésére szolgál a külső hardver eszköz. Ez utóbbi két részből áll: a vezérlőegységből és a headsetből (azaz mikrofonnal egybeépített fejhallgatóból). A vezérlőegység az USB porton csatlakozik a PC-hez, emellett pedig a hangkártyával is össze kell kötni a megfelelő be- és kimeneteken. A headset hangereje is szabályozható egy külön tekerőgombbal (ez természetesen független a hangkártyán beállított hangerőtől). Igen kellemes szolgáltatás az átkapcsolási lehetőség a headset és a tényleges vonal ki-/bemenetek között, abban az esetben, amikor, mind fejhallgatóval, mind pedig külső erősítővel is akarjuk használni.

A vezérlőegység kialakítása átgondolt, minden gombot kényelmesen elérünk és az aktív állapotukat piros lámpa is jelzi. A többi játékossal való kommunikációhoz összesen hat gombot használhatunk, ezek közül négyhez szabadon rendelhetjük hozzá a kiválasztott játékosokat, egy gombhoz akár többet is. Az ötödik gombbal a csapatunkat érhetjük el, a hatodikkal pedig az összes játékost. A kommunikációs gombok közül egyszerre több is lehet aktív. A vezérlőegységen található még egy gomb, amivel a parancsfelismerést lehet aktiválni, valamint egy gomb a mikrofon elnémítására. A headset jó minőségű, kényelmes és közvetlenül a vezérlőegységhez csatlakozik.

Microsoft SideWinder GameVoice

A beszéd átvitele egy hálózatos játéknál csak komoly tömörítés mellett valósítható meg, különösen a magyar hálózati viszonyokat tekintve. Ráadásul egy komolyabb hálózati forgalmat bonyolító program mellett valamelyik oldal sérülhet, gondolva itt a beszéd darabossá válására, vagy akár a program maga is szaggathat. A tömörítési technikát sajnos nem lehet itt kiválasztani, mint a korábbi BattleCom-nál, már csak a rendelkezésre álló hálózat típusa állítható be.

A Microsoft politikájára jellemző módon nagyon terjeszteni akarják a hálózati felhasználást, és itt is természetesen a saját MSN Messenger programjaikat helyezik előtérbe. Ezért a korábbi BattleComot egy területen lebutították. A GameVoice önállóan már nem tudja kezelni a csatlakozásokat, ehhez szükségünk van az MSN Messenger programra, és annak a működtetéséhez egy Microsoft Passportra (ha nem volna ilyenünk, természetesen előzékenyen a setup program fölajánlja az oldalt, ahol regisztrálhatjuk magunkat). Ami persze nagyon kényelmesen lehetővé teszi, hogy bárkivel elbeszélgessen az ember az interneten, amennyiben a célszemélynek is van ilyen GameVoice rendszere.

Egy jól megvalósított parancsfelismerő program jelentősen megkönnyítheti a játékosok életét. Nem kell többé mindenféle billentyűkombinációkat fejben tartani, nem kell játék közben folyamatosan a billentyűzetet nyomkodni, az összes funkció elérhető a megfelelő parancsszó bemondásával. A GameVoice pontosan ezt nyújtja, és a legszebb benne, hogy minden játékkal működik, nem csak olyanokkal, amik támogatják. Rengeteg előre definiált profilt (azaz játékokhoz készített konfigurációt) tartalmaz, a listán a legtöbb mai játék megtalálható. Természetesen az előre definiált profilok mindegyike szabadon módosítható, és újakat is létrehozhatunk. Egy új profil létrehozása után csak sorban meg kell adni a parancsszavakat, és azt a billentyűt, amit aktivál. Egy-egy parancs nem csak egyetlen szó, hanem akár rövid mondat is lehet, és a bemondásával nem csak egyetlen billentyűt, hanem billentyűkombinációt, vagy egész karaktersorozatokat is aktiválhat, sőt, akár szünet is iktatható a billentyűparancsokba. Persze az operációs rendszer által lefoglalt kombinációkat a program nem tudja végrehajtani, bár beírni azokat is be lehet.

Ez a megoldás kényelmes és gyors, de van egy hatalmas hátránya, ami főleg a nem angol anyanyelvűeknél jelentkezik, ez pedig a kiejtés. Ezen a téren ugyanis nem a program alkalmazkodik a felhasználóhoz, hanem a felhasználónak kell a programhoz. A program csak angolul tud, és nagyon pontos elképzelései vannak arról, hogy melyik szót hogyan kell kiejteni. Csak akkor hajlandó felismerni a szót, ha tényleg azt hallja a mikrofonon keresztül. Pont ezért a szavakat nem a helyesírási szabályoknak megfelelően, hanem inkább fonetikusan kell beírni. A különböző betűk megfelelő kombinációjával közelebb lehet vinni a saját és a gép elképzeléseit, de ez sokszor nem elég. A beépített szövegfelismerő egy fix szókincsű folytonos beszéd felismerésére kialakított felismerő. Ez pedig fent említett kiejtési problémákat azzal is tetézi, hogy fontos a többszavas parancsoknál a beszédsebesség, illetve a szavak közt tartott szünet mértéke, amit sokszor nagyon nehéz eltalálni. A másik érdekessége ennek a felismerőnek, hogy fix szókincsű lévén, mindig csak az adott profilbeli szavakat vizsgálja, és a leghasonlóbbnak talált parancsot hajtja végre. Ez néha mulatságos eredményhez vezethet: kevés parancs esetén, elegendő egy hasonló hangzású szót mondani és megérti, sok parancs esetén, azonban bizonyos parancsokat következetesen félreért, ha nem pont az általa megkívánt tájszólás szerint ejtjük ki.

A beírt szavakat visszaolvastathatjuk a programmal, és begyakorolhatjuk, azonban némely szó kiejtése, még nyelvtörőnek is a nehezebbek közül való. Ezen a problématömegen próbáltak azzal segíteni, hogy a program a gyakorlás alatt alkalmazkodik egy kevéssé a felhasználóhoz, de ez minimális könnyebbség. A tesztelés során voltak szavak, amiket a program azonnal felismert, de elég sok olyan is, amit csak néha, vagy egyáltalán nem, a parancskészlet bővítésével. Ezzel sajnos pont az egyik alapkövetelmény, a megbízhatóság kerül veszélybe. A parancsfelismerő program csak kiegészítő, ami lehetővé teszi, hogy a játékos a játékmenetre koncentrálhasson. Nem megfelelő angol nyelvtudással viszont jobban oda kell figyelni a kiejtésre, tehát ugyanott vagyunk, ahol kiindultunk.

Másik probléma a késleltetés, ami a parancs kiadása és a kívánt reakció között eltelik. Konfigurációtól függően sokszor több másodperc is eltelik, míg a GameVoice feldolgozza a parancsot, ami bizonyos játékstílusoknál (pl. akció) kritikus. Ez azonban a beszédfelismerés alapvető sajátossága (kell szünet, hogy megtalálja a parancs végét), és ez a reakcióidő a többszavas parancsoknál nyúlik hosszúra igazából, tehát megfelelő parancsválasztással elkerülhető. ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.