Benzingőz, forró aszfalt, még forróbb lányok, karcsú versenyautók, bömbölő motorok - ezek a jellemzői a Forma 1 világának egy külső szemlélő számára. Azonban ha nem csak nézője, hanem akár főszereplője szeretnél lenni ennek a fantasztikus versenynek, akkor nem kell mást tenned, mint kipróbálni az Electronic Arts legújabb játékát, az F1 2002-t.
Az EA pár éve úgy döntött, hogy betör az autóverseny-szimulátorok piacára is, és megpróbálja a sportjátékok terén elért hegemóniáját erre a területre is kiterjeszteni. Ezt támasztja alá, hogy az F1 2002 ennek a sorozatnak immáron a harmadik darabja, amely a legjobban sikerült az eddigi részek közül, sőt a nagy király GP3 babérjait is veszélyezteti már.
Megvallom, kicsit fenntartással fogadtam az újabb rész megjelenését, hiszen még fél éve is alig, hogy az F1 2001 megjelent, és nem hittem abban, hogy komoly fejlesztéseket lehet ilyen rövid idő alatt végrehajtani a programban. Ám az EA fejlesztőcsapata rácáfolt erre, s amit korábban kifogásoltam, azokat a hibákat mind korrigálták (biztos olvasták a PC Dome-on a cikkemet :-), és egy remek F1 szimulátorral rukkoltak elő.
A grafika még szebb lett, pedig már előtte is gyönyörű volt, a korábbi nehézkes irányíthatóságot is el lehet felejteni, az autók könnyedén az ideális íveken tarthatók, persze ha megfelelő sebességgel vesszük be a kanyarokat.
Végre a játszhatóságon is javítottak, most már a különféle kormányzási, fékezési, kicsúszásgátló, stb. segítség bekapcsolása révén az arcade stílus kedvelőinek is kedveztek. Az autók viszonylag könnyen vezethetők így, de ennek ellenére az élvezet is megmarad, hiszen így sem tudunk csak a gázt nyomva elsőre végigmenni hibamentesen a pályákon. Aki a realitást kedveli, az a fenti segítségeket kikapcsolva, belekóstolhat egy valódi versenyautó megzabolázásának nehézségeibe, amikor is a közel ezer lóerős gépet kell megpróbálni az úton tartani, sőt lehetőleg versenyt is nyerni. Ez utóbbi nem olyan könnyű, hiszen az ellenfelek nagyon ügyesek, és a legkisebb hibánkat is kihasználva könyörtelenül elmennek mellettünk. Szerencsére ők is hibáznak néha, kicsúsznak, karamboloznak, rossz boxtaktikát alkalmaznak. Ez is örvendetes változás, hiszen az előző részben a gépi ellenfelek mindig tökéletesen vettek minden kanyart és sose hibáztak.
A játék maga nem sokat változott az előzőekhez képest, azonban frissült az idei évad csapataival és versenyzőivel az adatbázisa. Továbbra is bármelyik versenyző helyére beülhetünk annak autójába, akinek kedve van egyedi beállításokat is végrehajthat az versenygépén. Szerencsére megmaradt a remek hangulata is a játéknak, ami nagyon jól visszaadja az eredeti F1 érzést is, a versenyek alatt. A rádión érkező utasítások, a boxutca eseményei, a pályák, az autók, mind-mind olyan, mint az eredeti, szinte már el is felejti az ember, hogy nem a TV, hanem a számítógép képernyője előtt ül.
Van azonban néhány negatívuma is a játéknak. Az egyik ilyen, hogy teljesen hiányoznak a pálya széléről a versenybírák, a munkások, a zászlólengető emberkék, és hát a legfontosabb a közönség. Egy teljesen steril környezetben kell száguldanunk, amiből pont a körülöttünk zajló élet eseményei hiányoznak. Persze lehet, hogy azért van ez így, mert a grafikai megjelenítés ugyancsak izmos gépet kíván és ez a részletes ábrázolás már nem fért bele a jelenlegi átlag gépek képességeibe.
A másik negatívum, az a hosszú versenyek alatt kialakult unalom. Bizony, amíg az ember 2 órán keresztül végigautózik 60-70 kört, az a végére már nem igazán sok élvezetet nyújt. Erre gondoltak a program fejlesztői is és lehetőség van az eredeti távot akár 4-5 körre csökkenteni, de az meg elveszi a játék hangulatát.
Ez már azonban csak kötözködés a részemről, igazából egy nagyon jó autósport szimulátor programot ismertem meg az F1 2002 révén. Megkockáztatom, hogy vetekszik a nagy rivális a GP3-mal is, de mint tudjuk ez utóbbinak elkészült már a negyedik része is (reméljük, hamarosan hazánkban is kapható lesz), úgyhogy egyelőre nem jelentem ki, hogy az EA programja a király. Azt azonban el lehet mondani, hogy sokat fejlődött az előzőekhez képest és komoly trónkövetelőként kell vele számolni a jövőben is.