26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Combat Mission: Afrika Korps

A Battlefront taktikai játékának új része a háború középső időszakára fókuszál.

Írta: Lacko

Amikor először játszottam a Combat Missionnel (CMBO), úgy éreztem, hogy ez az a játék, amire már nagyon rég óta vágyom. Erre bizonyíték az elfogult ismertetőm is. Tudtam, hogy a sikere miatt biztosan lesz folytatása is. Reméltem, hogy ez a második rész valami nagyobb részt fog átölelni, mint az első, ami csak a Normandia utáni nyugati fronttal foglalkozott. Picit reménykedtem benne, hogy ez vagy a teljes (1939-45) nyugati történések lesznek, vagy – kicsit rosszabb esetben – az Észak Afrikai összecsapások. Ezt mások is így gondolhatták, mert a sok Overlord-os MOD között feltűnt egy Afrika MOD is, amely a teljes grafikát lecserélte sivatagira.

Aztán kijött a második rész, és első csalódásomat – hiszen egyik vágyam sem teljesült – óriási elégedettség követte. Az új rész a Keleti Fronttal foglalkozott, azaz az 1941-től 45-ig tartó időszakot öleli át. Rengeteg nemzetet és haditechnikát felölelt, köztük a magyarokat is, ami olyan távlatokat nyitott meg előttünk – magyar CM rajongók előtt – amit soha nem tapasztaltunk a stratégiai-taktikai játékok terén. Ráadásul a játék motorja is óriásit fejlődött. A kiadó Battlefront nagyon sokat merített a játékosok ötleteiből és ezeket – a megvalósíthatóság határain belül – ügyesen ötvözve és összefogva készítette ezt az új játékot.

Ehhez már nem készült Afrika MOD. Ennek az volt az oka, hogy szinte a CMBB megjelenésével egy időben híre ment, hogy a következő rész Afrikával fog foglalkozni és így nem akart senki óriási energiákat belefeccölni egy felesleges projektbe. Aztán egyszer csak újabb hírek tűntek fel a Battlefront oldalán, hogy mégsem Afrika, hanem inkább Olaszország lesz a témája a CM3-nak. Szerencsére végül ötvözték a két hadszínteret. Sőt, ha lúd, legyen kövér alapon még a krétai ejtőernyős hadműveletet is bevonták a játék keretébe. Ez várható volt, hiszen egy olyan hatalmas téma után, mint a Keleti Front, elég gyenge próbálkozás lett volna csak az egyik vagy a másik dél-európai hadszíntér játékra adaptálása.

Ami most csalódásra ad okot, az a játék motorja. Semmi igazán új, átütő dolog nem került bele. Természetesen rengeteg új egység van a CMAK-ban. Köztük olyan furcsaságok, mint a két löveggel rendelkező amerikai M3 tank. De ott vannak az egzotikus olasz harckocsik is, mint a Semovente M40 vagy a Magyarországon is használt Ansaldo kis harckocsik. És persze visszaköszönnek a CMBO-ból megismert egységek (angolok, kanadaiak, franciák és amerikaiak), persze részletesebb 3D-s modellel és minőségileg magasabb színvonalú textúrákkal. Ez utóbbinak főleg az az oka, hogy ezeket nem maguk a Big Time Softosok készítették, hanem a lelkes és tehetséges MOD készítőket kérték fel rá.

A nemzetiségek felsorolásából kimaradtak a németek, ám mondanom sem kell, hogy ők – mint a világháború főszereplői – nem maradtak ki ebből a CM játékból sem. Ők és az angolok azok, akik a CMAK mindhárom hadszínterében előfordulnak. A többiek csak azokon a színhelyeken és azokban az időkben kerülnek a játékba, amikor a valóságban is voltak. Ez persze csak akkor fontos, ha scenariot készítünk, ugyanis – mint az eddigi CM-ekben – itt sincs olyan kampány, mint mondjuk a Panzer General-ban. A Combat Missionben önálló küldetések (battle) vannak, melyek egy konkrét csatát vagy akciót dolgoznak fel. Lehetőség van egy-egy összetettebb csatára (operation) is, azonban ezek sem nyúlnak egy-két napnál hosszabbra.

A játékmenet – azoknak akik még nem játszottak egyik Combat Missionnel sem – a körökre osztott és a real time taktikai játékok egyfajta keveréke. A parancsokat ugyanis nyugodtan adhatjuk ki, mivel a játék áll. Ha azonban befejeztük az egységeink igazgatását (és ezt mindkét fél megtette), maga a csata egyszerre zajlik 60 másodpercig. Ezt az 1 perces részt alaposan kielemezhetjük, hiszen a teljesen 3D-s csatamezőn bárhova odamehetünk kameránkkal megfigyelni a történéseket, nem fogunk lemaradni a máshol végbemenő akciókról, ugyanis – akár csak egy videomagnón – itt is visszatekerhetünk, és akárhányszor végignézhetjük a csatát.

Sajnos – akárhányan is kérték – nem került bele olyan lehetőség, hogy egy scenarió végén a teljes küzdést egyszerre végig lehessen nézni, pedig ez más sok FPS-nek is feature-je, és igazán nem lett volna túl nehéz megoldani. Sebaj, fókuszáljunk arra, hogy Rommelként, Stundentként vagy angolszász parancsnokként vezethetjük csapatainkat a dél-európai vagy afrikai csatatereken.

Hiszen – otthagyva a Rogyina Maty sztyeppéit – a sivatagos terepen egészen másfajta harcászatot próbálhatunk ki, mint a CMBB-ben. Mivel kevés a fedezék és a takarást nyújtó objektum – a nép nyelvén: a fák – ezért a járművek fontosabb szerephez jutottak. A gyalogságot minél gyorsabban az ellenséghez kell juttatnunk. Persze ezáltal a harcjárművek is fontosabbakká váltak. Ez úgy látszik egy folyamat a CM sorozatban, mivel az első részben még nagyon sok mindent meg lehetett tenni csak gyalogsággal. Ez egyre nehezedik. A gyalogság jobban fárad, védtelenebb, könnyebben bepánikol.

A sivatagos kietlenséget ellensúlyozza, hogy a tüzérségi párbajok nyomán, illetve a járművek által felvert por csökkenti a látótávolságot, és mintegy természetes függönyként takarást – de nem fedezéket – biztosít. A mesterséges ködöknek is nagyobb lett a szerepük. Az angolszász Szövetségesek nagyobb mennyiségben használnak ködgránátot a CMAK-ban, mint orosz fegyvertársaik a CMBB-ben. Érdekes különbség még a keleti és nyugati Szövetségesek között, hogy az amerikai zöldfülű (green) harckocsizók hatékonyabban tüzelnek – gyorsabban, pontosabban –, mint Ivánék újoncai. Ez lehet, hogy csak game balance, vagy – mégiscsak amerikaiak a fejlesztők – egy kis öntudaterősítő propaganda, de magyarázható akár történelmi kiképzési sajátosságokkal is.

A CMAK tehát inkább egy önállóan is játszható kiegészítő lemez, semmint a Combat Mission harmadik része. Persze nagyszerű, hogy három újabb hadszíntérrel bővül a CM-ben játszható csaták sora. Nekem például azért is jó ez, mert ha olvasok egy akcióról, akkor odaülök a gép elé és elkészítem belőle a CM scenariót, amivel napokig játszva még jobban beleélem magam az olvasmányba. Most lehetőségem lesz újra végigolvasni az Észak Afrikás és Montecasino-s könyveket. De a CMAK miatt nem fogom letörölni a gépről a CMBB-t, ahogy a CMBO lekerült a következő rész miatt.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

80%
grafika
7
hangok
8
játszhatóság
8
hangulat
9
Pozitívumok
  • A CMBB motorját örökölte
  • Új hadszínterek
Negatívumok
  • Nincs olyan átütő különbség, mint a CMBO és a CMBB között

További képek

  • Achtung Fallschirmjager!
  • A parancs kiadó fázis
  • Avanti, avanti! Olasz találat...
  • Vivere pericholosamente
  • Tüzérség az angolokon: Jolly good, Sir!
  • A féllánctalaposknak is megnő a szerepe
  • Német jármű, amerikai fegyver. Bug vagy feature?
  • A német támadó ék elött porfelhőbe bújik az angol védelem.
  • Alfa Romeo, Mamma mia!
  • Azért a grafika is javult

Combat Mission: Afrika Korps

Platform:

Fejlesztő: BattleFront.Com

Kiadó: CDV

Forgalmazó: Automex

Megjelenés: 2003. II. negyedév

Minimális rendszerigény: Pentium 233, 64 MB RAM, 16 MB-os 3D kártya, 4x CD-ROM, 900 MB HDD

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!