25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató

Beszámolónk az NVIDIA genfi bemutatójáról.

Írta: Dino

Az NVIDIA április 14-én 100 európai újságírónak mutatta be Genfben új videochip-generációjának első darabjait, a GeForce 6800 és GeForce 6800 Ultra processzorokat. Az a megtiszteltetés ért, hogy lapunk képviseletében én is részt vehettem ezen a bemutatón, így most a rendezvényről készült beszámoló keretében olvashatjátok a kártyáról hallott fontosabb információkat.

A sajtótájékoztató helyszíne: a Hotel President Wilson
A sajtótájékoztató helyszíne: a Hotel President Wilson

Közel kétórás repülőút után érkeztünk Genfbe a GameStart képviselő Gyuval együtt, ahol már táblákkal vártak az NVIDIA képviselői. Rövid buszozással elvittek a bemutató első részének helyszínére, a tó partján álló Hotel President Wilsonba, ahol a sajtótájékoztatón először Alain Tiquet marketingigazgató beszélt az összegyűltekhez. Az új chip bemutatására aztán átadta a szót David Kirk kutatási vezetőjének, aki a kártya főbb paramétereiről beszélt, közben egy-egy valós idejű animációval illusztrálva az alkalmazott új technológiákat. A GeForce 6800 Ultra nevet viselő, május folyamán megjelenő, 0,13 mikronos gyártási technológiával készülő csúcsmodell 220 millió tranzisztort tartalmaz. Ez lesz az első kártya, mely a DirectX 9.0-ban már másfél éve meglévő 3-as verziójú pixel- és vertex shadereket támogatja. Ezáltal az eddig 256 utasításra korlátozott shader-programok hossza jelentősen megnő: a kártya gyakorlatilag végtelen számú utasítást enged, ezt csak a DirectX 9-es korlátozza 65535-re. A 3.0-ás shader modell 24 bit helyett már 32 bites lebegőpontos ábrázolást tesz lehetővé, tovább finomítva a megjelenítés pontosságát. Emellett támogatja a szubrutinok, ciklusok és elágazások használatát is az árnyaló programokban. A 6800 Ultra 16 pipeline-t tartalmaz, memóriának pedig az új DDR3-as típusú RAM-ból kerül rá 256 MB (illetve a megszállottak részére 512 MB-os változatra is lehet számítani). A 6800-as ezzel szemben „csak” 12 pipeline-t és 128 MB RAM-ot kap. Valamivel későbbre ígérik az alacsonyabb teljesítményigényű felhasználókat megcélzó kártyákat is, ezek nevét azonban még nem találták ki (6200-6300-6400 – bármi lehet még :-). Az AGP változat mellett az új csatolófelülethez, a PCI Expresshez is készül az új kártyából.

Alain Tiquet, az NVIDIA marketing-igazgatója
Alain Tiquet, az NVIDIA marketing-igazgatója

A GeForce 6800 Ultra képességeinek demonstrálására két új személyt találtak ki az NVIDIA munkatársai: Nalut, a sellőt és Timburyt, a lelkes természetbúvárt. Nalu szereplésével egy víz alatti jelenetet láthattunk, mely során külön kiemelték, hogy a haja minden eddiginél részletesebben, gyakorlatilag hajszálanként került modellezésre. Ez valóban igen látványos hatást eredményezett: valódi hajtömegként úszott a vízben Nalu haja. Természetesen a hajszálak is árnyékot vetnek Nalu testére, a végeredmény pedig egy glow effektet is kapott. Timbury egy mókás kis animáció szereplője: a vizsgálódásait nem éppen díjazó bogár lelöki őt a hegytetőről, azonban egy növényen lógva túléli a zuhanást. A valós időben kalkulált animációban az Industrial Light & Magic által kifejlesztett 16 bites lebegőpontos ábrázolással dolgozó OpenEXR technológia segítségével számolják a fényeket, mely minden eddiginél nagyobb dinamikus tartományt eredményez: a világos és sötét tónusok is jól elkülöníthetőek maradnak. A karaktermodell kidolgozottsága pedig a távolság függvényében dinamikusan változó: ahogy közeledünk hozzá, úgy nő a poligonszám. Láthattunk még egy 3DMark03 teszteredményt is (egy 3,4 GHz-es Pentium 4-esen mérték): nem kevesebb, mint 14860 pontot mutatott a kijelző. Nem maradtak el a játékprogramokkal mért tesztek ismertetése sem: átlagosan kétszeres sebességnövekedést tapasztaltak a fejlesztők különböző aktuális játékokkal kipróbálva az új kártyát.

Harmadik előadóként végül Mark Rein, az Epic egyik vezetője demonstrálta az Unreal Engine 3-at. Lélegzetelállító képsorokat láthattunk, igen részletesen modellezett objektumokkal. Igaz, ez már egy kicsit szaggatott a demo-gépen, de hát egy két év múlva megjelenő játék esetében ez nem jelent problémát, addig még van mit fejlődnie a videochipeknek is :-). Mark megmutatta az engine néhány látványosabb effektjét, 1-2 karaktert, és a dinamikus fények hatását. Érdekes volt látni a fal megoldását is: a gyakorlatilag síknak modellezett objektum térhatását teljes mértékben bump-mappinggel valósították meg.

David Kirk kutatási vezető
David Kirk kutatási vezető

A tájékoztatót záró részben az újságírók kérdéseire válaszolva elmondták, hogy a GeForce 6800 Ultra kártyák 549 euró, míg a sima 6800-asok 349 euró körüli áron lesznek kaphatóak, májustól kezdődően. A fogyasztásra irányuló kérdésre egy kitérő válasz érkezett David Kirk részéről: az eddigieknél sokkal jobb lesz a teljesítmény/fogyasztás arány. A nap végén azért Gyunak sikerült kiszedni az egyik PR-osból egy számadatot is: 85-90 watt körül várható a 6800 Ultra fogyasztása, így nem árt egy 350-400 W-os táp beszerzése hozzá. (Ez a fogyasztás egyúttal magyarázat a kártyán látható két tápcsatlakozóra is.) Az új élsimítási megoldásról, az elforgatott négyzet menti mintavételezésről feltett kérdésre Mark Rein nevetve csak annyit mondott, hogy „Mi a fenének van még szükség a mai világban élsimításra?”, de David Kirk megerősítette, hogy valóban az említett új élsimítási módszert fogják alkalmazni, és marad a négy mintás megoldás, nem növelik a minták számát.

A bemutató után a tópart mentén kisebb séta vezetett a második helyszínhez, a kikötőben várakozó hajóhoz. Itt Nalu hús-vér imitátorai fogadták integetve-mosolyogva az újságírókat, bent pedig étellel és néhány játékkal vártak minket. Így aztán élőben is lehetőség volt kipróbálni a GeForce 6800 Ultra kártyákkal felszerelt gépeken néhány játékújdonságot. A Ubi Soft a Far Cry-jal és a Pandora Tomorrow-val képviselte magát, a THQ az orosz fejlesztésű S.T.A.L.K.E.R.-t vitte, a NovaLogic PR-osa a május végén megjelenő Joint Operationst mutatta be, de ott volt még az UT 2004, a Battlefield Vietnam, és az Argonaut által kártyák mellé szánt OEM játéknak fejlesztett futurisztikus arcade verseny, a Powerdrome is.

Mark Rein (Epic), Alain Tiquet, David Kirk és Eugene d'Eon
Mark Rein (Epic), Alain Tiquet, David Kirk és Eugene d'Eon

Szerencsére a nap folyamán az időjárás is kedvező volt, így a hajókázás 1-1,5 órája igen kellemesen telt a hajófedélen és a bemutatóteremként szolgáló belső részeken egyaránt. Alain Tiquet kezében még egy példány GeForce 6800 Ultra is előkerült, így lehetőségünk volt közelről is megszemlélni a kártyát. A nap végén fáradtan, de élményekben gazdagon tértünk vissza a szállodába, ahonnan aztán hamarosan visszavittek a repülőtérre.

Mindezek után kíváncsian várjuk az új GeForce 6-os kártyák megjelenését, no és persze a konkurencia válaszát. Vajon a nyárra várható kártyák között valóban a GeForce 6800 Ultra lesz a nyerő? Az NVIDIA szerint természetesen igen, de előbb-utóbb majd magunk is meglátjuk, valóban igazuk van-e. :-)

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • A játékbemutató helyszíne a kikötőben
  • Nalu élőben, négy példányban
  • Hajókázás a tavon
  • Együtt a sellőkkel
  • A GeForce 6800 Ultra
  • NovaLogic: Joint Operations
  • Ubi Soft: Far Cry
  • Az Astronaut PowerDrome-ja és egy erősen optikai tuningolt gép
  • EA: Battlefield Vietnam
  • Két Nalu-imitátor
  • Balra látható Nalu renderelve
  • Ubi Soft: Splinter Cell Pandora Tomorrow
  • Mark Rein elhagyja a hajót
  • Nalu
  • Nalu
  • Nalu
  • Timbury
  • Timbury
  • Fotó: NVIDIA
  • Fotó: NVIDIA
  • Fotó: NVIDIA
  • Fotó: NVIDIA
  • Alain Tiquet marketingigazgató (Fotó: NVIDIA)
  • Fotó: NVIDIA
  • Oleg Yavorski - GSC Game World (Fotó: NVIDIA)
  • Luciano Alibrandi PR menedzser és Alain Tiquet marketingigazgató (Fotó: NVIDIA)
  • Fotó: NVIDIA
  • Fotó: NVIDIA
  • Fotó: NVIDIA
  • Az NVIDIA csapata a hajó előtt (Fotó: NVIDIA)
Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!