25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Colin McRae Rally 04

A harmadik rész után az újabb rally-szimulátor végre ismét felülmúlta az eddigieket.

Írta: JOKER 14 hozzászólás

Annak idején a 3 Kívánság című TV műsorban az egyik kívánság az volt, hogy egy kissrác ki akart próbálni egy valódi rally autót. Be is ültették egy BMW-be egy versenyző mellé, kapott bukósisakot, hozzákötötték az üléshez és indulhatott a móka. A srác mosolyogva ücsörgött az ülésen, ám ezután jött a feketeleves. A sofőr felgyorsított kb. 5 másodperc alatt 140-re, ezután csinált egy kézifékes fordulót, majd padlógázzal visszaszáguldott és a végén satufékkel megállt a kamerától 4 mm-re. A gyerek köpni-nyelni nem tudott, amikor kiszállt, a szemüvege elhomályosodott, szája rángatózott és hárman támogatták oda Dévényi Tibi bácsihoz interjúra. Látszott rajta, hogy az elkövetkező 5 évben villamosra sem mer felszállni, nemhogy autóba ülni. Nekem viszont ekkor jutott eszembe először, hogy milyen jó is lenne kipróbálni egy ilyen rally autót. Ez azóta már nagyon sokszor újra felötlött bennem, de sajnos mindig csak egy álom maradt. Úgy gondolom azonban, hogy rajtam kívül még rengeteg embernek megfordult már ilyen gondolat a fejében, ám hasonló végeredménnyel. Így hát nem marad más nekünk, csak a virtuális világ, ahol ebbéli vágyainkat kiélhetjük. Ebben segít nekünk a Codemasters csapata, akik már több rally szimulátorral is megörvendeztettek minket a Colin McRae Rally sorozat révén. Míg az első két rész meglehetősen sikeres volt, addig a harmadik részt illetően eléggé megoszlottak a vélemények, volt, aki egekig dicsérte, mások porig alázták. Véleményem szerint az igazság valahol a két véglet között volt, a nagyon jó megoldások keveredtek a bosszantó hibákkal, hiányosságokkal. Épp ezért nagyon sokan várták, hogy a negyedik rész végre megszabadul a korábbi negatívumoktól és ismét egy nagyon jó rally programmal játszhatunk. Nézzük, sikerült-e ezt megvalósítani?

A legszembetűnőbb változáson a grafika ment keresztül. Sokkal szebb és részletesebben megrajzolt látványvilág fogad minket a játék során. Az autók karosszériáján tükröződik a környezet képe, és a táj is sokkal valósághűbb lett. Külön élmény végignézni a visszajátszásokat, amikor a kerekek alól felcsapódó apró kavicsokat is megcsodálhatjuk. Olyan apróságokra is odafigyeltek, hogy a kanyarok előtti fékezéskor vörösen felizzanak a féktárcsák, ám amint lelépünk a fékről, akkor visszaváltozik sötét fémszínűre. Az autók sérülései is jobban láthatóak lettek, nagyon látványos, amikor egy-egy keményebb menet után az autón itt-ott lengedezik egy törött spoiler darab, vagy éppen a karosszéria kisebb-nagyobb részei. A környező házak, sziklák, farakások is olyan részletesen kidolgozottak, hogy az ember sokszor el is felejtkezik arról, hogy a számítógép nyújtotta látványt nézi, és nem a valóságot.

A harmadik rész egyik sokat kritizált része volt a gyenge hangeffektusok. Az új verzió nagyjából kiköszörülte a csorbát ezeken a hibákon. A motorhang végre férfiasabban szól, és nem kasztrált macskanyávogásra emlékeztet. A gumik dobolása is életszerűbbé vált, a sáros pályán sistereg, a betonon dübörög, tehát azért jobb vizuális élményben lehet részünk. Mindez nem jelenti azt, hogy minden tökéletes lett, de jelentősen javult.

Változáson ment keresztül az irányítás is. Könnyebben úton tartható lett az autó, bár azért meg kell szenvedni időnként azért, hogy abba az irányba menjünk, amerre tényleg akarunk. Erősen ajánlott továbbra is a kormány használata, azonban ellentétben a harmadik résszel, itt lehet akár billentyűvel is nyomulni, de nem ez a legideálisabb az irányításhoz. Negatívumként kell megemlítenem, hogy a force feedback támogatás elég gyengére sikerült. Nem igazán használja ki a lehetőségeit, nem elég intenzívek a hatások, és sokszor az is kimerül az egyhangú rángatózásban. Az erdei utakon például csak zakatol, mint egy rossz vágányon robogó vonat, ami nem éppen a realitás élményét hozza el.

Örvendetes változás viszont az, hogy végre nemcsak a Ford Focus-szal indulhatunk a versenyeken, hanem más típusok is rendelkezésünkre állnak. Választhatunk a 2 és 4 kerék hajtású, B kategóriás rally autók közül, ez utóbbiban találhatjuk meg a rallysport híresen rossz járgányait, illetve van egy Bonus kategória is, hogy küzdhessünk a választásnál a bőség zavarával. Nagyon jól érezhető a különbség az egyes típusok között. Teljesen másként kell vezetni egy öszkerékhajtású Citroënt, mint mondjuk egy „hagyományos” 2 kerék hajtású Fiat Puntot.

A versenyek helyszíne hasonló az előző részhez: angol, finn, japán, görög, amerikai, spanyol, svéd, ausztrál pályákon alázhatjuk le ellenfeleinket. A versenyek lebonyolítása nem változott lényegesen. Mehetünk próbaköröket, megnézhetjük az aznapi szakaszokról szóló információkat, módosíthatjuk az autónk beállításait. A sérülések javítása azonban átalakult. Végre nem automatikusan végzi el helyettünk a gép, hanem magunk választhatjuk ki a szükséges javításokat a listából. Természetesen nem végtelen idő áll rendelkezésre, hanem azzal is gazdálkodnunk kell. Így az adott időn belül megoldható javításokat tudunk csak megcsináltatni a szerelőinkkel. Még nagyobb jelentőséggel bír tehát, hogy óvatosan bánjunk az autóval, mert különben könnyen a verseny feladására kényszerülhetünk, a megfelelő szervizelési lehetőség hiányában.

Az autó fejlesztése sem automatikusan történik, hanem az egyes versenyek végén egy tesztpályán kell „kiérdemelni”, hogy beépíthessük. Így például egy új lengéscsillapítóért adott időn belül úgy kell végigmenni egy pályaszakaszon, hogy az ugratók révén el kell érni egy előírt rúgó-összehúzódási értéket. Az új váltóért adott ideig kell egy fordulatszám-tartományban tartani a motort az egyes fokozatokban. Nehezítésként minél magasabb fokozatba kapcsolunk, annál inkább kisebb az a tartomány, ahol a fordulatszám mérő mutatója nem mozdulhat el. Ez a része kissé nehézre sikerült a játéknak, meglehetősen nehéz így fejlesztésekhez jutni, főleg úgy, hogy mindössze két próbálkozásra van csak lehetőség.

Többjátékos üzemmódban játszhatunk helyi hálózatban, vagy interneten keresztül. Ám akinek ezek a lehetőségek nem állnak rendelkezésére, annak módja van osztott képernyőn összemérni a tudását a barátaival. Ez utóbbi módon azonban világbajnokságot nem játszhatunk, csak Stage és Rally mód, illetve Quick Race keretében nyomulhatunk.

Összességében véve nagyon jót tettek a változások a Colin Mcrae Rally 4-nek. Az előző részhez képest egy sokkal kiforrottabb, jobban játszható játékot kaptunk. Valami ilyesminek kellett volna lenni a Colin 3-nak is, és akkor már másfél éve is kimondhattuk azt, amit csak most: a rally programok egyik legjobb darabját ismerhettem meg a Colin 4 révén. A konkurenciának nagyon össze kell szedni magát, ha felül akarja múlni, főként úgy, hogy már készülőben van a Colin 2005 is. Addig is, amíg megjelenik meg kell elégednünk ezzel a résszel, de úgy gondolom meg is lehetünk vele elégedve, hiszen a Codemasters ismét egy remek programmal rukkolt elő.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
8
játszhatóság
9
hangulat
10
Pozitívumok
  • Előző rész sok hibáját kijavították
  • Gyönyörű grafika
Negatívumok
  • Az alkatrész upgradelés kicsit nehézre sikerült
  • A hangokon is van még mit csiszolni

Colin McRae Rally 04

Platform:

Kiadó: Codemasters

Forgalmazó: Automex

Megjelenés:
2004. április 5. PC
n/a: PS2

Minimális rendszerigény: Pentium III/Athlon 750 MHz, 256 MB RAM, 32 MB-os 3D kártya

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

adcsyka
adcsyka [1]
Hy all. Szeretném megkérdezni hogy vajon elindul-e egyáltalán egy ELSA GF2 GTS 32Mb-os kártyán a játék? Köszi.
okoska3000
okoska3000 [12750]
ellenkezőleg... valamivel kisebb is a gépigénye... és sokkal szebb és sokkal jobb...

ha futott a hármas, ezzel sem lesz semmi gondod, sőt...
NisMaster
NisMaster [1956]
A 4-esre én is kíváncsi vagyok. Sokkal gépigényesebb mint a három?
okoska3000
okoska3000 [12750]
CMR3 tényleg gaggyant lett, de azt nem mondhatod, hogy csak rosszat hallottál a 4-esről, mert ha elolvastad a cikket és a hozzászólásokat, akkor olvashattál/hallhattál jókat is a négyesről, sokkal jobb lett mint a 3-as, szerintem azt felejtsd is el...

a négyest azért érdemes kipróbálni...
Breki
Breki [1892]
Énis így gondolom
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (14 db)