Szerintem nem sok olyan ember van, aki ne hallotta volna már a Final Fantasy nevet, akár a játéksorozattal, akár a filmmel kapcsolatban. Talán a legnépszerűbb szerepjáték ez, melyet valaha is alkottak, egy-egy új rész megjelenésekor pedig komoly sorok állnak a japán boltok előtt. Sajnos PC-re csak a hetes és nyolcas részek készültek el, a többi konzolon érhető csak el. A Final Fantasy XI-gyel újra visszatér kedvenc gépünkre a játék, de ez kicsit se meglepő, hisz ez a rész csak online játszható.
A készítők szerencsés helyzetben voltak abból a szempontból, hogy pár jellemző vonáson kívül a sorozat összes része teljesen különböző. Ezek nagyrész itt is megtalálhatóak továbbra is, természetesen a harcrendszer változott, hisz ami jó az egyjátékos változatban, nem biztos, hogy használható online is.
Vana’diel világába visz el minket a program, melyben három nagy birodalom csatározásai adják a fő vázat, de ha valaki nem akar belefolyni a területekért dúló küzdelembe, nem kötelezi erre semmi. A három nagyhatalom az elvaanok királysága, San D’Oria, a hume-k birodalma, a Bastok köztársaság és a Windurst szövetség. Megtalálható még egy kis semleges ország is Jeuno, aki kedvező földrajzi elhelyezkedése miatt szinte támadhatatlan.
Szerencsére semmi se köti meg, hogy melyik fajjal milyen kasztot választhatunk, a faj csak az induló tulajdonságainkat és ezek növekedését befolyásolják. Választhatunk a hume, elvaan, tarutaru fajokból férfit és nőt is, míg a mithra csak nő lehet, a galka pedig csak férfi. Többféle arcból, hajból és testalkatból választhatjuk ki a nekünk tetszőt, ruházatunk pedig természetesen mindig az épp aktuálisan hordott felszerelési tárgyakból áll.
A fő tulajdonságok az erő, az ügyesség, az egészség, a gyorsaság, az intelligencia, a szellem és a karizma. Indulásnál a kaszt és a faj is módosítja ezeket. Fontos az életerőnk és a mannánk is, további hasonló érték a taktikai pont (TP), melyet a csatákban kaphatunk a sikeres csapásokért és a speciális támadásokhoz használhatjuk fel.
Az alapkasztok a harcos, a tolvaj, a fehér, fekete, vörös mágus és a szerzetes. Házunkban bármikor válthatunk ezek között, nem befolyásol semmit, hogy mivel kezdtünk. Később a megfelelő küldetések teljesítése után rendelkezésünkre állnak majd a fejlesztett kasztok is: lovag, sötét lovag, szörnymester, bárd, vándor, idéző, szamuráj, ninja és a dragonyos. Ezen kívül lehetőség van arra is, hogy a fő kasztunk mellé válasszunk egy kisegítő szakmát, mely maximum feleakkora szintűként viselkedik, mint a főkaszt. Minden kasztnak vannak speciális képességei, a szintek előrehaladtával egyre több és erősebb. Szintet a megfelelő tapasztalati pont mennyiség elérésekor lépünk, de ha meghalunk akkor elveszítünk annyi TP-t, mint ami a szintlépéshez szükséges érték 10 százaléka.
Harci és mágikus képzettségeink a használattól fejlődnek, de meg van határozva mindegyik kasztnál a szintenkénti maximum érték. Ha elérte ezt, kékre vált a listában, így lehet tudni, mikor érdekes más fegyvert használni esetleg a továbbiakban a következő szintlépésig. Ha kasztot váltunk, akkor hiába van harmincas kardhasználatunk, csak az új kaszt által meghatározott maximális értéken használhatjuk majd. A magas szintű harci képzettségekhez járnak speciális támadások is, melyeket TP-ből használhatunk.
Lehetőség van tárgyak készítésére is. Több céh is várja a játékosokat, vannak halászok, bőrművesek, ékszerészek, kovácsok és így tovább. Az adott szakma képzettségét is a használat növeli, de a maximális értékét nem köti meg az épp aktuális főkaszt szintje. Minden tárgy készítéséhez szükség van alapanyagokra és valamilyen kristályra is. Új recepteket a céhek mestereitől lehet tanulni. Kivételt képez ez alól a horgászat, itt csak egy bot kell, csali és víz. Bár ez egyszerűnek tűnik, mégse az. Jól illusztrálja a játék kidolgozottságát ez a rész, hisz a sikeresség főbb a csalitól, a bottól, a víztől (sós vagy édesvíz) és a napszaktól is. Vannak kisebb és nagyobb méretű halak is, melyeket más-más horgászbottal kell kifogni.
A küldetésekből rengeteg fajtát vehetünk fel, vannak melyeket a birodalomnak kell elvégezni, ezek segítik a továbbjutásunkat is új helyekre. Vannak egyéni és csapatos küldetések, melyek az egyszerű mászkálástól egészen a komoly harcokig terjednek. Csak pénz vagy tárgyak járnak a sikeres teljesítésért, tapasztalati pontot nem kaphatunk értük.
A játék grafikája tökéletesen megfelel a célnak, elég részletesen kidolgozott, de nem ér a nyomába a mai FPS csodáknak azért. A karakterek és a szörnyek mozgásait nagyon jól megcsinálták, nem nagyon találkozhatunk benne hibákkal. A szörnyek ábrázolása is remekül sikerült, némelyik szinte leugrik a képernyőről annyira élethű. Nagyon feldobja az is a játékot, hogy teljesen egyedi az élővilág, a „nyulak” például kétlábú, hosszúfarkú, nagy szemű lények, melyek leginkább csak az ugrálással hasonlítanak névrokonaikra.
A hangokról már nem tudok ennyire pozitívan nyilatkozni, mert bár a zenék teljesen odaillőek és hangulatosak, a lények hangjai már nem annyira hatják meg az embert. Nagyon jó ötlet a játékban, bár nem működik – érthető okokból – tökéletesen, hogy az idegen nyelvű feliratokat lefordítja az általunk választott nyelvre. Ez japán, angol, német és francia lehet. Én csak az angol teszteltem és a japánokkal is meg lehetett értetni azért annyit, hogy az ember be akar lépni a csapatba.
Havi plusz egy dollárért előfizethetünk a TetraMaster kártyajátékra is, mely a Final Fantasy IX-ben debütált. Itt már egy felfejlesztett online verzió kapott helyet, remek értékelő rendszerrel és sokféle lappal. Kezdetben egy kis alappaklit kapunk, de a megnyert játszmák díjaiból könnyen vehetünk újabbakat vagy akár elnyerhetjük az ellenfél kártyáit is.
Összességében egy remek és nagyon részletesen kidolgozott MMORPG-t ismertem meg a Final Fantasy XI-ben, semmi gyerekbetegsége nincs már a programnak, bár ez nem annyira meglepő, hisz régóta megy már Japánban és az amerikai premier is jó ideje megvolt. Európában adták csak most ki, a második kiegészítővel együtt. Komolyabb hibaként – számomra legalábbis – az elég nehézkesen kezelhető keretrendszert róhatom fel, de nem túl jó lépés az se, hogy a 13 dolláros havidíjban csak egy karakter ára van benne, minden újabbért plusz egy dollárt kell fizetni.