Személy szerint felfokozott várakozással tekintettem a Ubisoft sajtótájékoztatója elé, hiszen az E3 második napján arra számítottam, hogy beindul a gőzhenger, és bejelentéshullámoknak nézhetünk majd elébe – de sajnos csalatkoznom kellett. Minden, ami itt elhangzott, vagy bemutatásra került – kevés kivétellel – már mind képviseltette magát az egy hónappal ezelőtt megrendezésre került Ubi Daysen. Ennek ellenére azért nézzük sorban, hogy mik is voltak a bemutató fontosabb történései.
Yves Guillemot, a Ubisoft egyik alapítója és jelenlegi vezetője néhány perces késéssel indítja a prezentációt, melyet rögtön örömteli bejelentésekkel is fűszerez. Például nem átall olyan kijelentéseket eszközölni, mint hogy az előző pénzügyi év volt cégének fennállása óta az eddigi legsikeresebb üzleti évük. Mind a felhozatal, mind pedig a már élő és csak most bevezetésre kerülő márkanevek tekintetében. Nem mellesleg pedig megjegyzi, hogy eddigi játékeladásaikból 10%-os részesedést már nem a hardcore játékosoknak készülő franchise-ok tesznek ki, hanem a casual irányvonalat követő, könnyebben emészthető címek. Ezen játékok népszerűsítése érdekében pedig saját márkanevet hoztak létre, Games for Everyone gyűjtőnéven.
Tony Key, az amerikai részleg PR vezére lép a színpadra, hogy bővebben is beszéljen a Ubisoft új arculatáról, a Games for Everyone-ról. Több gyűjteményt is terveznek belezsúfolni ebbe a márkanévbe – nemcsak a már ismerős Petz sorozat újabb részeit és állatait (ez főleg kézikonzolokon ismert állatnevelős játék), hanem lesznek kifejezetten lányoknak készülő életmód-tanácsadó, és nyelvhelyességi programok is (és nemcsak a Nintendo DS-en, hanem PC-n is). Az egyetlen valamirevaló produktum ebből a bagázsból a Jam Session nevű gitárszimulátor, ahol az akkordok ismeretében úgy pengethetünk egy DS segítségével, mintha valóban gitároznánk. Ezekből az irányvonalakból is tisztán látszik, hogy a játékpiac növekedését már nem az eddig is ismert termékek és/vagy bejáratott címek még több emberhez való eljuttatásával tervezik, hanem vadonatúj, a játékoktól eddig idegenkedő, vagy elzárt emberek meggyőzésével. A tervek és előrejelzések bizakodóak – a következő pénzügyi évben már a cég értékesített játékainak 20%-át tervezik eladni ezekből a termékekből.
Úgy látszik, általános trendnek ígérkezik ez a fajta nyitás a nem hagyományos játékosok felé is, nekünk, hagyományos értelemben vett játékosoknak sincs azonban okunk panaszra, amit gyorsan igyekeznek is egy játékmontázzsal prezentálni. Új videóbevágásokat láthatunk az ősszel megjelenő Ubisoft felhozatalból: Rayman Raving Rabbids 2, Naruto: Rise of a Ninja, Tom Clancy’s EndWar, Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction, CSI: Hard Evidence. Majd két ízelítőrészletet a jövőre várható nagyobb durranásokból: a Beowulf filmátirata néhány koncepciós rajzzal, a Lost játékváltozata pedig a sorozat bevágásaiból próbál hangulatot és kedvet csinálni a játékhoz (ennek ellenére ezekből az átiratokból semmilyen konkrétumot nem tudunk a mai napig).
Figyelmeseknek feltűnhetett, hogy pár név kimaradt a felsorolásból. Igen, ez nem véletlen, hiszen a következőekben ezeknek a játékoknak az egyedi, személyes bemutatója zajlott. Elsőként John Antal és Randy Pitchford lépett a színpadra, hogy miután feltüzelték a közönséget, valódi háborús hangulatot biztosítsanak a Brothers in Arms: Hell’s Highway-ben is. Az immár harmadik taktikai FPS-ükben tovább fejlesztették a mesterséges intelligenciát – váratlan helyzetekben találhatjuk magunkat, ha csak egy helyben cövekelünk, és nem próbáljuk meglepni az ellent. Ennek ellenére a játék még mindig a csapatirányításról szól – most már több squadot kell egy időben különböző helyekre koordinálnunk, hogy érvényesüljünk a hadszíntéren. A helyszín egy része Hollandia, a második világháború, városok, kertek, házak – szóval igazi, élő környezet. Egy kis demonstrációt láthattunk arról, hogy szinte mindent felhasználhatunk fedezékként, amíg az meg nem semmisül (a fakerítést például piszkafává aprító machine gun roppant hatásos ilyen és ehhez hasonló feladatok elvégzésére). Mivel a képernyőn látható kijelzőket igyekeztek minimálisra csökkenteni, így a hangulatunkról illetve energiánkról a képernyő elszíneződéséből következtethetünk.
Tony ismét a színpadon, hogy bejelentse nekünk a Ubisoft egyetlen eddig ismeretlen játékát, a Nitro Bike-ot. A Nintendo Wii konzoljára készülő aranyos kis versenyjáték leginkább a PS3-as MotorStorm megfelelője – még ha kellemes szórakozásnak ígérkezik is, ennél azért jóval nagyobb durranásokra vártunk.
A következő játék, amely bemutatásra került, a Haze (újra PS3 exkluzívként emlegetve) – a fejlesztő, Free Radical társalapítója, David Doak prezentálásában. A Haze alapvetően egy kőkemény FPS, Far Cry alapokon – ugyanúgy harcolhatunk majd dzsungelben és városban, járművekkel és anélkül, valamint számos extrát bevetve. A csavart itt az adja, hogy a játékban található két oldal mindegyikén tiszteletünket tehetjük, ugyanis először mint a világot irányító Mantel vállalat elit katonájaként osztjuk az igazságot, amiben csalatkozva átállunk a lázadók oldalára, és anyavállalatunk ellen vesszük fel a harcot. A központi motívum az a Nectar nevű génmódosító eszköz, mellyel csuda dolgokat művelhetünk. A játék fő vonulata a harci szerkónk és a Nectar által adott hihetetlen tulajdonságok kiaknázásában rejlenek. Igényes, szép és látványos akciódús töltetnek ígérkezik a Haze. Reméljük, a PS3 exkluzivitás hamar lejár, mert a Crysis után ezt is végig kell majd játszanunk PC-n!
Az 55 perces sajtótájékoztató végén – mint már valószínűleg kitaláltátok – Jade Raymond és az Assassin’s Creed uralta a színpadot. Egy közel 10 perces élő bemutatót tartottak Jeruzsálem városáról, és arról, hogy mennyire is változatos illetve interaktív a környezet (a Microsoft sajtókonferenciájával ellentétben, ugyanabban a városban, ugyanazt a feladatot teljesítve egy teljesen eltérő módon oldottak meg – nagyjából itt kezdődik a játékos szabadsága, az interaktív játékmenet). A város legmagasabb pontjáról a távolba pillantva meglepő részletgazdagsággal jelenik meg a játéktér – és nem csak hogy szemet kápráztató a látvány, de minden távolba vesző ház vagy objektum megközelíthető és megmászható! A pár ezer évvel ezelőtt kezdődő játékban egy elit zsoldoskatonát alakítunk, aki leginkább gyilkosságban, lopakodásban és menekülésben fogja kivenni a részét. Ez a három metódus az, amit a legtöbbször alkalmaznia kell ugyanis: a megbízói által likvidálni kívánt cél hangtalan és észrevétlen becserkészése, megölése, majd a helyszín lehető leghamarabbi elhagyása. Itt jön a képbe az a számtalan variáció és lehetőség, amit a megmászható házak jelentenek. Képzeljünk el egy hatalmas várost, ahol minden falra felkapaszkodhatunk, minden tetőre felhúzódzkodhatunk, minden gerendán egyensúlyozhatunk. És kombinálva ezeket, komplett menekülő-útvonalakat dolgozhatunk ki. Persze a helyőrség azonnal a nyomunkban lesz, szóval a csatározásokat sem fogjuk megúszni – ezt egy szekvenciális jelenetben, előre meghatározott sorrendben, mintegy filmet tudunk megrendezni. A vágások, szúrások és védekezések sorrendjét mi adhatjuk meg a ránk támadók függvényében. Igen izgalmas és látványdús játéknak ígérkezik – a konzolok mellett PC-s platformra is, november magasságában.
A sajtótájékoztatót mintegy keretbe zárva Yves Guillemot jelenik meg újra a színpadon és köszöni meg figyelmünket. Eget rengető újdonságokat igazán nem láttunk, a remegve várt Far Cry 2-t egy héttel az esemény után, a napokban jelentik be, a Lost és Beowulf szintén erősen hallgat magáról – szóval úgy tűnik, Lipcséig mindenképpen várnunk kell, hogy új, izgalmas Ubisoft címekről tudjunk beszámolni. Addig marad a Brothers in Arms, a Haze, vagy az Assassin’s Creed.