Az MMORPG-k korát éljük, sorra jelennek meg a játékok, de az igazi ötlet sajnos a többségből hiányzik. A Warhammer Online fejlesztője, a Mythic már bizonyított korábban a Dark Age of Camelottal, és az eddigi információk alapján most is nagy dobásra készül a Games Workshop népszerű világában játszódó online szerepjátékkal.
Sokáig csak a PvE – játékosok szörnyek ellen – és a PvP – játékosok egymás ellen – játékmódok voltak népszerűek a piacon, de a DAoC megteremtette az első használható RvR rendszert, melyben az érdekellentétben álló csoportok háborúztak, és ezek több fajt is csoportosítottak. Ezt a rendszert viszi tovább a Warhammer Online is: a pusztítás hadai (Greenskin, Chaos, Dark Elf) és a rend seregei (Human, Dwarf, Elf) küzdenek egymással. A szövetséges fajok nem csatáznak egymás ellen, inkább segítik a többieket a közös ellenség ellen. Mindkét félnek megvan a saját kezdőhelye, és csak a határszakaszokon dúl a harc.
A képzettségrendszernél is újszerű ötleteket alkalmaznak, mely szinte garantálja, hogy ne legyen két egyforma karakter. Megoldást kínáltak arra is, hogy életképesek legyünk PvE és RvR harcokban is nagyobb változtatások nélkül. A képzettségeket három fő fajtára osztották, Action, Tactic és Morale képességekre. Az Actionbe azok tartoznak, melyeket minden karakter megkap a megadott szinten, ezek adják a karakter alapját. A Tactic a finomhangolást segíti már, és ennek is három csoportja van. A Career az összes képességre kihatással van és fejleszti azokat, a Renown az RvR harcokban segít egy-egy képzettségcsoportot, míg a Tome PvE-ben teszi ugyanezt. Egyszerre négy Career, két Renown és egy Tome Tactic lehet használatban. A megoldás arra, hogy minden körülmény között használható legyen a karakter az, hogy előre elmentett beállítások között bármilyen nem harci szituációban válthatunk. A Morale erős képességeket ad, melyeket csak harc közben alkalmazhatunk. Minél tovább tart a csata, annál több Morale gyűlik fel, és egyre erősebb képességek válnak elérhetővé. Persze ennek is több fajtája van, a Career a kaszt tagjainak érhető el, az Archetype bárkinek a karaktertípuson belül, míg a Racial az adott faj tagjainak adatik meg. Négyféle erősség létezik, így csak négyet használhatunk egyszerre. A képességeknek az ereje előre meg van határozva, így csak a megfelelő pozícióba lehet őket elhelyezni.
A küldetések rendszerét is továbbfejlesztik a Mythicnél. A történetet és a küldetéseket teljesen egymáshoz kapcsolták, fejezetekbe rendezve tekinthetjük meg azokat, mintha egy könyvet lapoznánk. Egyes küldetések csak egy-egy fejezetben tűnnek fel, mások pár fejezetet ölelnek fel, de akadnak epikus darabok is, melyek végigkísérik a teljes játék történetét. Többféle küldetésfajtát különböztetnek meg. A Kill Collectors, amikor meg kell ölni x darab szörnyet egy adott fajtából, talán a leggyakoribb dolog az összes játékban. Itt azért meg ebbe is tettek egy csavart, hisz ha azt akarják, hogy pusztítsunk el tíz orkot, és mi épp az előbb irtottunk ki egy ork falut, akkor már csak a jutalmat kell átvenni, mert a feltételeket teljesítettük. Egy másik fajtája a Tome lesz, melyet a nálunk lévő könyvből tanulhatunk meg. Erről nem árultak el sokat, meglepetésnek szánják a megjelenésre. Másik questfajta az Exploration, mely ténylegesen a fedezést jutalmazza majd. Egyszeri jutalmakat kaphatunk majd különféle helyzetekért, melyeket vándorlásaink során tapasztalunk. Az RvR küldetések a másik fél ellen végrehajtott akciókat díjazza majd, ellenséges kalandozók megölését, fontos létesítmények elpusztítását és hasonlókat. A legérdekesebbek mégis a Public küldetések lesznek, melyek szintén az RvR zónában kapnak helyet. Két csapat küzd egymással, mindkettőnek megvan az adott célja. A káosz seregei például be akarnak törni egy várba, míg a védők megpróbálják beomlasztani a hágót, ahol az ellenséges seregek átkelnek. Több lépésből álló küldetések általában, melyek többféle jutalommal is járnak az elvégzett rész függvényében. Mivel nem feltétlen küzdött mindenki egyformán, és egyesek esetleg később is érkeztek, akár teljesen más jutalmak várhatják őket. Az esetleges hiányzó csapattagokat a kalandozók sorában folyamatosan feltölti majd a gép nem játékos karakterekkel. A Public küldetések másik előnye, hogy ha sokat segítünk különböző feladatok elvégzésénél, akár komoly jutalmakra is számíthatunk az adott terület lakóitól.
Sok RPG játéknak fontos része a crafting, a különböző tárgyak készítése, néhol már-már túl részletes, mint az Everquest 2-nál volt induláskor, máshol pedig nevetségesen egyszerű, mint például a WoW-ban, ahol csak a mennyiséget kell beállítani, és automatikusan legyártja a kívánt tárgyakat. A Mythic itt is nagyot gondolt, és egy olyan rendszert próbál megvalósítani, mely eddig szinte csak egyjátékos programokra volt jellemző. Először is eltávolították a recepteket, mindenki maga kísérletezhet ki tárgyakat. Nem lesz szükség értelmetlen grindelésre se, mikor csak gyártjuk a felesleges tárgyakat a tapasztalati pontokért. Ők inkább megalkottak négy nyersanyag-begyűjtési és két tárgykészítési szakmát, melyből a karakterek egyet-egyet tanulhatnak meg. Termeszthetünk növényeket, szerezhetünk nyersanyagokat hentesként, kifoszthatjuk a halottakat vagy épp a mágikus tárgyakat bonthatjuk le elemeire. Készíteni pedig különböző italokat, kenőcsöket, illetve talizmánokat lehet. A fő komponenst megadva meghatározhatjuk a legfontosabb jellemzőjét a tárgynak, míg három másik összetevő hozzáadásával a hatást módosíthatjuk. Persze lehetséges, hogy próbálkozásunknak katasztrofális következményei lesznek, de a drága nyersanyagainkat nem bukjuk el sose.
Összességében igen ígéretes újításokat terveznek a Warhammer Online-ban, és látva a DAoC-ban már megalkotott remek RvR rendszert, úgy tűnik képesek is lesznek megalkotni ezt. Grafikailag lehet, hogy nem lesz az év játéka a program, de a tartalma majd bőven kárpótol mindenkit ezért, és legalább a komolyabb csatáknál se kell állóképeket néznünk. A megjelenésig már nincs sok idő hátra, így hamarosan mindenki élezheti a csatabárdokat és a kardokat.