26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Football Manager 2010

A focimenedzser sorozat eddigi legjobb darabja érkezett meg.

Írta: TheHolyOne 5 hozzászólás

A Sports Interactive 2004-ben, az Eidosból kiválva kezdte el önállóan fejleszteni a Football Managert (vagyis továbbfejleszteni a Championship Managert), mely napjainkra az első számú focis menedzserjátékká vált. Jómagam a Football Manager 2007 óta nagy rajongója vagyok a sorozatnak. Bár, érzésem szerint az a cikk nem sikerült olyan jól, mint amilyet a játék érdemelt volna, ezt annak tudom be, hogy szívesebben játszottam vele, mint írtam róla. És ez azért elég nagy dicséret. Azóta megfordult gépemen a sorozat többi része is, így folyamatában is láthattam, honnan hová jutottak a készítők a játék fejlesztésében.

A legszembetűnőbb fejlődés a korábbi részhez képest az FM 2009-ben bevezetett 3D-s meccs motoron figyelhető meg. Az történt ugyanis, hogy ezúttal már nem csúfolnak egy fekete és egy szürke háromszöget stadionnak, hanem szépen felöltöztették textúrával. Majd a már valahogy kinéző stadiont megtöltötték a csapat színeibe öltözött szurkolókkal. Apró dolog, de mégis nagyot dob a játék hangulatán. Eddig általában úgy játszottam az FM-mel, hogy levettem a hangot, kiraktam ablakba, így mellette tudtam filmet nézni, zenét hallgatni stb. Most viszont egyszerűen hiányzott a tomboló közönség hangja. De a 3D-s motor ezen kívül is sokat fejlődött. Részletesebb lett a játékosok kidolgozottsága: már látható például, milyen a bőrszínük (az editorban be is lehet állítani), és megjelentek az időjárás effektek, mint a zuhogó eső, és még sok-sok apróság, amelyek mind hangulatosabbá teszik a játékot.

Ez volt tehát a legszembetűnőbb újítás. Egy FIFA játéknál itt értünk volna a lista végére, esetünkben azonban a lényeg még hátra van. Kapunk egy teljesen új taktikai kezelőfelületet, melyben sokkal egyszerűbben határozhatjuk meg, milyen játékot várunk játékosainktól, akár egyéni, akár csapat szinten. Kidobták az eddig használt (és az FM 2009-ben már a végletekig lebutított) rendszert, hogy jobb klikkel nyilat húzva határozzuk meg egy játékos mozgását. Helyette minden poszton megmondhatjuk, hogy a játékos milyen szerepkörben (pl. irányító vagy labdaszerző középpályás) és milyen felfogásban (támadó, védekező) játsszon. Egy rövid magyarázat egyértelművé teszi, hogy mit is takar az adott szerepkör. Továbbá egy táblázatban meg is nézhetjük, mely tulajdonságok mennyire fontosak hozzá, ill. a játékosnak milyenek ezek a paraméterei. Az egész rendkívül könnyen kezelhető, így bárki könnyen kialakíthatja a játékoskerete számára leghatékonyabb taktikát.

További fejlesztés ezen a téren, hogy lehetőségünk van "taktikai értekezlet" összehívására, ahol az edzői stáb tagjai látnak el bennünket jótanácsaikkal: ki hogyan teljesített edzésen, milyen mozdulatsort tanuljanak egyes játékosok, kik alkalmas szabadrúgások vagy büntetők elvégzésére. Valamint tippeket kaphatunk még, kiket érdemes leigazolni a játékosok közé, vagy éppen az edzői stábba (!). Meccsek előtt pedig megtudhatjuk, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a soron következő ellenféllel szemben mi a legjobb taktika, melyik játékosára érdemes odafigyelni stb. Meccsek közben a taktikai menü megnyitása nélkül is adhatunk instrukciókat a játékosoknak, mondhatni, a kispadról "bekiabálva": használják a széleket, tartsák meg, vagy épp vágják előre a labdát, két játékos cseréljen helyet stb.

A 3D-s motor fejlesztése mellett ugyancsak szembetűnő a kezelőfelület változása, no persze nem azért mert látványosabb lett. Mivel az egészet teljesen újratervezték, az előző részeken edződött játékosoknak elsőre nagyon szokatlan lesz. Semmi sincs ott, ahol eddig volt. Az új rendszer lényege, hogy az utóbbi időben megszaporodott menüpontokat csoportosították és leugró menüből válnak elérhetővé (menedzser, csapat, bajnokság). Továbbá a dátum a jobb alsó sarokból a bal felsőbe került, és kapott egy egész időegyenest, amelyen láthatjuk, hogy az elkövetkező napokban milyen meccsek várnak csapatunkra (az ifikre és a tarcsira egyaránt). Sőt, innen közvetlenül köthetünk le barátságos meccseket, vagy érhetjük el a "Holiday" funkciót, ami azért mindenképpen könnyítés. Igazából nem akarok pálcát törni az új rendszer felett, mert bár szokatlan, azért van benne logika és megtanulható. Csak egy dolgot nem értek, ami kicsit zavar is, hogy a "Shortlist" funkció nem érhető el a "Transfer Centerből" (ahol a játékos-megfigyelés menü is van), csak a menedzser menüből. A játékos adatbázis viszont mind a két helyről megközelíthető.

A fejlesztők újító szellemisége nem hagyta érintetlenül az editort sem. Egy új funkció segítségével most már lehetőségünk van teljesen új versenysorozat létrehozására is. Ez forradalmi a játék történetében, ilyenre eddig nem volt alkalmunk. Ráadásul az egész editor sokkal könnyebben kezelhető. Ha a módosításainkat elmentjük, csak a változtatásokat menti el külön fájlba, nem pedig az egész adatbázist. Így jelentősen csökken a mentési/töltési idő, valamint sokkal kevesebb helyet foglal a merevlemezen. Előbbi egyébként a játék egészére is jellemző. Az eddigi részek sajátossága volt, hogy - XP alatt - az idő előrehaladtával egyre lassult az egész játék (mentés, töltés, bizonyos menük elérése), ezt azonban eddig nem tapasztaltam az FM 2010-ben, vagy legalábbis nem olyan mértékben, mint korábban. Pedig 4-5 szezon elteltével azért korábban már érezhető volt a lassulás.

Az FM 2010 sajnos olyan dologban is hasonlít az elődökre, amit már ideje lenne levetkőznie a sorozatnak. Nevezetesen, hogy 2-3 patch kell (kezdve az elsővel, már rögtön a megjelenés napján) ahhoz, hogy minden zökkenőmentesen működjön. A 3D-s motoron kívül az egész össze volt csapva. A 2010-zel azért más a helyzet. Itt is vannak még érdekes dolgok (például egy játékos, aki már eligazolt, mégis szó szerint mindkét csapatban játszik), de semmi olyasmi, ami döntően negatív irányba befolyásolná a játékélményt.

Meggyőződésem, hogy a 2010-es a Football Manager sorozat eddigi legjobban sikerült darabja. Megtartotta az elődök jó szokását, hogy a meglehetősen korlátolt grafikai lehetőségek ellenére is szinte tökéletes meccshangulatot tud teremteni. Ezen kívül úgy egyszerűsítették a kezelését, hogy közben a játék egy cseppet sem veszített az összetettségéből. A Sports Interactive-nál olyat alkottak, amit nehéz lesz majd felülmúlni, akár nekik, akár a riválisoknak.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
6
hangok
játszhatóság
9
hangulat
10
Pozitívumok
  • Hamisítatlan Football Manager hangulat
Negatívumok
  • Ki kell várni a patch-eket, hogy minden tökéletesen működjön

További képek

  • Football Manager 2010
  • Football Manager 2010
  • Football Manager 2010
  • Football Manager 2010
  • Football Manager 2010
  • Football Manager 2010

Football Manager 2010

Platform:

Fejlesztő: Sports Interactive

Kiadó: Sega

Forgalmazó: CD Projekt

Megjelenés: 2009. október

» Tovább a játék adatlapjára

TheHolyOne

TheHolyOne
Baldur's Gate és Drangleic veteránja, a kollégái szerint egy „elvetemült stratéga”. Immár nem csak a Crusader Kingsben nevel gyereket.

HOZZÁSZÓLÁSOK

LordMatteo
LordMatteo [29299]
Hatalmas nyelvi tudast igenyel.

"nem hivatalos magyarításkészítők + ellustultak" >> azert ez odabasz, tkp ma mar a leghosszabb szovegezesu jatekokon kivul mindenhez jon magyaritas 1 honapon belul.
salvadorlynx
salvadorlynx [63]
Minek magyarítás. Legalább egy pár szót megtanulsz angolul.
Tényleg nem értem mi szükség rá. A Championship manager 3-al kezdtem asszem 98-ban, és minden résszel angolul toltam. Rosszul vagyok a magarítástól Vkp Kh, kinézetre is szörnyű, az dm és cb :-D. Na jó ez már az én hülyeségem.
MirkoBlade
MirkoBlade [311]
Szép és jó, de nem tudom miért nem tud magyarítást csinálni hozzá a kiadó. Egy ilyen játékhoz alap lenne.

Sajnos a nem hivatalos magyarításkészítők + ellustultak, így hát várunk.:-/
Germinator
Germinator [29875]
Úúú, egyik barátom rendszeresen megszerzi az FM-játékokat, remélem ezt is, és akkor játszhatunk nála:-D
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (5 db)