A mai világban, amikor egymást érik az AAA kategóriás szuperprodukciók, és a Call of Dutyk, StarCraftok és The Witcherek jelentik az etalont, az ember néha valami sokkal egyszerűbbre vágyik. Valamire, amiben nem kell fedezékről fedezékre ugrálva legéppuskáznia az ellent, vagy bonyolult varázsigéket mormolva két vállra fektetnie az orkokat. Egy olyan játékra, amihez nem kell pénztárcaszaggató konfigurációt összekalapálnia 24 colos Full HD monitorral és 7.2-es hangrendszerrel. Egy játékra, amely a maga egyszerűségével és komolytalanságával kapcsolja ki az ember agyát. Ilyen játéknak készült a Dwarfs?!.

A játékot a Power of 2 fejlesztette és a Tripwire Interactive adta ki, kizárólag digitálisan beszerezhető formában. A futtatáshoz csupán Steam accountra van szükségünk, a pár száz megás letöltés után már alá is merülhetünk Glória Bányáiban...
A Dwarfs?! alaptörténete nem tartogat túl sok csavart és ármányt, mindössze néhány lelkes és bárgyú törp (és tegyünk különbséget a törpék, törpök és törpikék között, mert nem ugyanaz, de erről majd később!) zökkenőktől nem mentes életébe kapunk bepillantást. Miről is szól egy vérbeli bányász törp élete? A bőséges reggeli elfogyasztása után vállára kapja csákányát és beveti magát a legközelebbi aranybányába, de az sem baj, ha a közelben nincs ilyen, akkor váj magának egyet. Izzasztó munkája során járatok ezreit ássa ki a föld alatt, hol aranyra bukkan, hol gonosz koboldokba botlik, de előfordul, hogy föld alatti tavak vizét zúdítja magára. Végül a megfáradt nap alábukik a horizonton és törpünk is visszatér otthonába, hogy lemossa magáról az aznapi piszkot.
A játékkal töltött első negyed óra után egyértelművé válik, hogy a fejlesztők megpróbáltak a nagynevű elődöktől elcsórni mindent, ami anno klasszikussá tette őket. És jótól lopni nem bűn. Így a játékmenetben felfedezhetjük a Minecraft, a Dig Dug vagy épp a Lemmings egyértelmű vonásait.
A mi feladatunk szorgos törpjeink terelgetése, ami folyamatos koncentrálást igényel. Ugyanis bányászainknak van egy nagyon rossz tulajdonsága, miszerint ha nem adunk nekik utasítást, mennek bele a vakvilágba, és arra vájják járataikat, amerre a bányászsisak húzza őket. Így gyakran menetelnek saját vesztükbe, ha véletlenül egy szakadék, barlang, föld alatti tó, vagy épp lávafolyam keresztezi útjukat. Ezért folyamatosan terelgetnünk kell őket, pontos útirányokat megadva nekik, hogy vesztük helyett a gazdag aranylelő helyek felé irányítsák csákányukat.
A felülnézeti térképen kezdettől fogva látjuk, merre mi található, így könnyen megtervezhetjük, merre is ássunk tovább. A kampány során minden pályán van valami speciális célkitűzésünk, így nem csak bányásznunk kell a végtelenbe. Van, hogy ki kell irtanunk minden koboldot a közelben, vagy bizonyos mennyiségű aranyat összegyűjtenünk, esetleg az a feladat, hogy megakadályozzuk a láva és víz betörését a bázisunkra. A játékmenet ezért érdekes keveréke a Minecraft-féle bányászós, és a klasszikus tower defense játékoknak.
A Dwarfs?!-ban az egyik legnagyobb nehezítés – a törpök csekély IQ-ja mellett – az, hogy minden pénzbe kerül, még a mozgás is. Így gondosan be kell osztanunk, amink van, különben hamar azon kapjuk magunkat, hogy elfogyott a manna, bányászaink pedig önállósítják magukat.

A kampány mellett találunk végtelenített módot, klasszikus tower defense játékot, időre menő küldetéseket, vagy épp olyat, amiben mi sem láthatjuk a pályát, így igazi zsákbamacska, mikor mibe botlunk. A játékmenet és a sok játékmód hosszú időre le tudja kötni az embert, bár nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy az ismétlődő feladatok egy idő után egysíkúvá teszik a játékot.
A grafika nem fogja megizzasztani videokártyákat: egyszerű és mindenféle felesleges csillogástól mentes kétdimenziós látványt kapunk. A képernyő alján a törpök irányítását segítő eszközöket találjuk, míg felül az olyan információkat, mint az aranykészletünk, harcosaink száma, vagy a játékkal eltöltött idő. Semmi extra, de tökéletesen megfelel. Hangok terén sem alkot kimagaslót a játék, halk, meseszerű zene szól a háttérben, mi pedig a végtelenségig hallgathatjuk a csákányok csattogását.

A Dwarfs?! nem akar világmegváltó alkotás lenni, csupán kikapcsolni az embert néhány percre, órára. Semmilyen téren nem nyújt többet társainál, de remekül ötvözi a különböző játékstílusok jellegzetes elemeit. Kellemes kikapcsolódást nyújt akár a munkahelyi ebédszünetre is.
És, hogy mi a különbség a törpök, törpék és a törpikék között? Hasonlítsuk össze Gimlit, Kukát és Okoskát...