1995-ben jelent meg a Heroes of Might & Magic: A Strategic Quest, mely nagyon rövid időn belül legalább akkora rajongótáborra tett szert, mint maga a Might & Magic sorozat, így nem volt kérdéses a folytatás. A mai napig összesen öt rész és a különböző epizódokhoz tartozó számos kiegészítő jelent meg. A 2006-os ötödik epizód bemutatta a játékot a harmadik dimenziónak, azóta azonban mély csend honolt a játék körül, majd tavaly a Ubisoft bejelentette, hogy készül az új rész, mely sok tekintetben szakít az elődökkel. Kezdi ezt rögtön a névvel, ugyanis a hatodik epizód már nem a Heroes of Might & Magic vonalat viszi tovább, hanem kis változtatással Might & Magic: Heroes VI címmel kerül majd a boltokba. A játék zárt bétája néhány héttel ezelőtt kezdődött, most elmesélem tapasztalataimat.

A Heroes VI körökre osztott játékmenete alapjában véve alig változott a korábbi részekhez képest: hőseinkkel (és azok seregével) kell bejárnunk a világot, mágikus tárgyakat felkutatnunk, bányákat kell elfoglalnunk, hogy az azokból érkező nyersanyagokat felhasználva fejleszthessük várunkat. A várban toborozhatjuk seregünk egységeit, melyek segítségével harcba szállhatunk a világban kóborló szörnyekkel és a többi nép hőseivel.
Az egyik legnagyobb újítás pont hősünket érinti. Már a korábbi részekben is folyamatosan fejlődtek, ám míg korábban ezt a fejlődést csak részben tudtuk befolyásolni, addig itt komoly skillrendszer áll rendelkezésünkre. A skilleket három nagy csoportba sorolták: erő, varázslat és taktika. Ezeken belül további alcsoportokat találunk, melyek az erőn belül a különböző hadi képességeket osztályozzák, míg a varázslatokat azok természete (tűz, föld, levegő, víz stb.) szerint csoportosítják tovább. A taktika pedig a hős speciális képességeit tartalmazza. Ezáltal hőseinket a legkülönfélébb stílusban alakíthatjuk ki a bivalyerős harcosoktól kezdve a hatalmas mágusokig.

Az új epizód egyik leggyengébb pontját a városok jelentik. Az ötödik részben fantasztikusan festettek a különböző népek városai (elég csak a lebegő városra, vagy épp a tó közepén álló hatalmas fára gondolnunk), és minden fejlesztésünk meglátszott rajtuk. Volt olyan is, hogy hosszú percekre belefeledkeztem a monitor bámulásába. Nos, úgy tűnik, ezt elfelejthetjük úgy, ahogy van. Ezúttal ugyanis csupán egy fantáziátlan, néhány viskóból álló város képét kapjuk, mindenféle csillogás és pompa nélkül, amin a fejlesztések se nagyon hagynak nyomot. Tény, ez önmagában csak illusztráció, de anno rengeteget dobott a hangulaton. Most legalább ennyit ront rajta. Ami még szomorúbb, hogy a korábbi városfejlesztés is rengeteget egyszerűsödött. Korábban sem volt jellemző a mély városmenedzsment, ám valahogy az új részben sokkal szegényebbnek tűnik ez a funkció. Az embert nem motiválja semmi, hogy új épületeket húzzon fel, hogy azon töprengjen, vajon a mágustorony vagy az istálló megépítésére áldozza be utolsó kőtartalékait. Meglátjuk, a kész játékban ez hogyan alakul majd.
A játékmenet másik fontos részét maguk a csaták jelentik, ezen a téren nincs sok változás az előző részhez képest. A csata szintén körökre osztva zajlik, és körönként egyszer a hősünkkel is támadhatunk (vagy épp varázsolhatunk). A küzdelem végén láthatjuk a két fél veszteségeit, és ha nem tetszik az eredmény, akár újra is kezdhetjük a harcot, hogy más taktikát választva csökkentsük halottaink számát.

Az új részben debütál a Conflux, mely egy mostanában egyre népszerűbb, közösségi funkciókat magába foglaló rendszer. A játék indításakor automatikusan bejelentkezünk ebbe a rendszerbe, ahol saját dinasztiát alapíthatunk, játékostársainkkal beszélgethetünk, akár Skype-on keresztül is! A többjátékos rész is ezen keresztül zajlik.
A Might & Magic: Heroes IV grafikájára nem lehet panasz. A táj színes és élettel teli, az effektek szépek, és a látvány akkor is meggyőző, ha közelebb visszük a kamerát. A tereptárgyak, a folyók és hegyek mind részletesen kidolgozottak. Az egységek is ötletesek és jól mutatnak. A fantasy hangulat szinte már az első pillantástól magába szippantja az embert. Az átvezető videók és az animációk is remekül megállják a helyüket. Emellett a teljesítményre sem volt komolyabb gond a béta során, végig szaggatásmentesen futott a játék. Egyetlen szembetűnő dologgal találkoztam, mikor a térkép betöltése után a tereptárgyak (kincses ládák, elszórt nyersanyagok, szobrok, ilyesmi) és karakterek csak jó néhány másodperces késéssel jelentek meg a képernyőn. De ezt valószínűleg a megjelenésig orvosolni fogják a fejlesztők.

A hazai illetőségű Black Hole Entertainment első ránézésre hozni fogja, amit elvárnak tőlük. Bár több dolgot átvariáltak a játékban, az újítások zöme előrelépésnek tűnik, és reméljük, hogy azok a hiányosságok, melyek a béta során felmerültek, a megjelenésig pótolva lesznek. A grafika szép, és a hangulat is magával ragadja az embert. Összességében elmondhatom, hogy bár a változtatásokról szóló első hírek után kicsit kétkedve vártam a folytatást, a béta meggyőzött róla, hogy alaptalan volt a félelmem. A magyar srácok egy remeknek ígérkező Heroes of Might & Magic... azaz akarom mondani Might & Magic: Heroes játékot készítenek. Már csak egy, a sorozathoz méltó színvonalú történetet kell letenniük az asztalra, hogy teljes legyen az öröm.