25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Max Payne 3 (PS3)

Max visszatért, megkeseredettebb és keményebb, mint valaha.

Írta: GeryG 6 hozzászólás

2001-ben jelent meg az addig csak a Death Rallyt jegyző finn Remedy Entertainment első akciójátéka, a Max Payne. A fekete bőrkabátos, megkeseredett zsaru története az első perctől magával ragadta a játékosokat. Lebilincselő sztorijával, akkoriban szemkápráztatónak számító grafikájával és mindenekelőtt sok újdonságot hozó játékmenetével azonnal beírta magát a videojátékok történetébe. A családját megbosszuló Max bő két évvel később újabb kalandba keveredett, amely minden téren tovább emelte a színvonalat, amelyet azóta sem sok játék tudott megugrani. Pedig készült jó pár Max Payne klón, elég csak az El Matadorra, a Strangleholdra, vagy épp a nemrégiben telefonokra megjelent 9 mm-re gondolnunk. Ezek önmagukban nem voltak rossz játékok, csak épp Max árnyékában esélyük sem volt. A Remedy azonban nem folytatta a sorozatot, helyette a krimiről átpártolt a horror műfajára, ahol Alan Wake személyében újabb kultikus hőst sikerült megálmodniuk. Végül 2009-ben robbant a hír, hogy készül a Max Payne 3, amelynek fejlesztését a Rockstar Games vállalta át. Ez ugyan garanciát jelentett a minőségre, mégis okot adott az aggodalomra: sikerül-e egy másik stúdiónak méltó folytatást készítenie a Remedy klasszikusának?

Max Payne 3 (PS3)

Max története sok évvel a második rész befejezése után játszódik. Az egykori New York-i zsaru olyannyira lecsúszott, hogy napjait kocsmák bárpultjainál, éjszakáit a WC-kagylót ölelgetve tölti. Még ki sem ürült az egyik whiskys üveg, máris a következő után nyúl, s összességében véve semmivel sincs jobb állapotban, mint John McClane a Die Hard 3 elején. A mocsokból végül egy volt iskolatársa, Raul Passos emeli ki, aki történetesen egy kocsmában bukkan rá. Max két korty whisky között épp a helyi maffia fejének édes kicsi fiacskáját teszi el láb alól, aminek következtében a két ex-zsaru (mert, mint kiderül, Passos is az volt egy ideig) néhány perc múlva golyózápor közepette igyekszik menteni az életét. A közös kaland végén Passos meggyőzi Maxet, hogy ez így nem élet, és menjen inkább vele Dél-Amerikába, São Pauloba, ahol a gazdag Branco család testőreként dolgoznak éveken keresztül.
Az igazi kaland akkor kezdődik, mikor egy partyn símaszkos alakok törnek a családra, és megkísérlik elrabolni a családfő feleségét. Ez akkor nem jön össze nekik, ám néhány nappal később egy diszkóban már sikerrel járnak, és még Max sem tudja ebben megakadályozni őket. Nincs más hátra, ki kell fizetni a váltságdíjat, ám miközben főhősünk és társa épp ezt készül megtenni, harmadik félként egy rejtélyes katonai alakulat is feltűnik a színen és szitává lő mindenkit (még Maxet is kis híján). Ezzel veszi kezdetét Max eddigi legfondorlatosabb és kétségkívül legvéresebb kalandja, amelyről csak azért nem mesélek el többet, mert tényleg érdemes mindenkinek magának felgöngyölítenie a dolgokat.

A Max Payne 3 alatt ugyanaz a motor dolgozik, amely már a Grand Theft Auto IV-et és a Red Dead Redemptiont is megmozgatta, ám az említett kettőnél fényévekkel szebb grafikát prezentál. Mindenféle túlzás nélkül állíthatom, hogy az eddigi egyik legszebb "nézdahátamréder"-hez van szerencsénk, amelyet a legapróbb részletekig kidolgoztak. A fejlesztők az olyan apróságokra is odafigyeltek, mint a pohárban lévő folyadék fizikája (korábban egyetlen játékban sem láttam ilyet, és bár ez sem tökéletes, eddig ez a leghitelesebb), és mivel Max nem veti meg az alkoholt, viszonylag sűrűn látunk whiskys poharat a kezében. Összességében véve a játék fizikáját számoló Euphoria motor is nagyon odateszi magát. Max és általában a szereplők mozgása ámulatba ejtően élethű, Max soha nem áll úgy, mint a cövek, folyamatosan mozog, piszkálja az arcát, vakarózik, vagy matat valamit. A mozgások, irányváltások is nagyjából azt a szintet hozzák, amit legutóbb talán csak az Uncharted 3-ban láttam. Egy alkalommal véletlenül leszédültem (Max szó szerint leszédült!) egy toronyház tetejéről. Az a pillanat, ahogy Max elveszítette az egyensúlyát, annyira megtetszett, hogy még nagyjából tízszer lepottyantam szegénnyel, csak a látvány kedvéért.

Max Payne 3 (PS3)

Természetesen a Max Payne védjegyévé vált bullet-time is visszatért, és bár nem hoz semmi újdonságot a játékmenetbe, mégis nagyon fontos részét képezi. Egyetlen újdonságként talán csak azt lehet e téren említeni, amikor Max halálos sebet kap, és miközben egyik kezével bedob pár pirula fájdalomcsillapítót, addig a másikkal lassított módban szitává lövi (vagyis mi lőjük) a rá támadó ellent. Mindez persze nagyjából 2-3 másodperc leforgása alatt megy végbe automatikusan. Max ismét előszeretettel vetődik jobbra-balra, ám végre ennek negatív hatása is van. Bár annak idején szórakoztató volt egy emeletről hassal előre kivetődve, lassított felvételben szitává lőni mindenkit, majd tompa puffanással hasra érkezni 5-6 méter magasból, végül ruhánkat leporolva tovább kocogni, mégis kissé irreális hatást keltett. Ez most már a múlté, mivel Maxre rossz hatással van, ha mondjuk 1-2 méternél magasabb helyről zuhan alá. Ugyanígy rosszul viseli, ha egy-egy ugrás során fejjel lekoccolja a falat.

Már az előzetesen megjelent képekből és trailerekből is sejteni lehetett, hogy bizony a Max Payne 3 nem fukarkodik majd a vérrel. Ez így is van, akciójátékban utoljára talán a Bulletstorm volt ennyire brutális, csak míg az öncélúan túlzásba vitte azt, addig itt kőkeményen megmarad a realitás talaján. A fröcsögő vér nem túl sok, csak épp a lassított felvételeken látszik, ahogy beteríti a szerencsétlenül járt ellen közvetlen környezetét.
A játékmenet mindazonáltal nem hozott túl sok újdonságot, mégis az egészből sugárzik az odafigyelés – kevés ennyire jól összerakott játékkal találkoztam. Minden a helyén van, nincs semmi túlbonyolítva, de túlságosan leegyszerűsítve sem. Nagyon tetszett az, ahogy a fegyverek újratöltését és egyáltalán kezelését megoldották: ha Maxnél van két pisztoly és egy puska, akkor előbbi kettőt csak úgy tudja újratölteni, ha a puskát a hóna alá csapja, illetve a két pisztolyt csak a puska eldobása árán tudja egyszerre használni. Végre elfelejthetjük a TPS-ekre jellemző ragasztós kabátot, ahova csak úgy feltapadnak a fegyverek!

Max Payne 3 (PS3)

Persze ez a játék sem tökéletes. Néha előfordul, hogy egyik-másik fegyverünk csöve belelóg a falba (bár sok esetben érezhető volt, hogy a készítők ezt is igyekeztek kiküszöbölni, mivel az átvezető videókban is mindig az aktuálisan nálunk lévő fegyver van a kezünkben, más játékoknál tuti, hogy előfordulna ez a bug, itt azonban szinte soha). A legzavaróbb azonban az, ahogy a Rockstar Max lelkiállapotát vizuálisan át akarta adni, vagyis az állandó és konstans képvibrálás, ugrálás és kettős látás. Ez a játék elején még ötletes megoldásnak tűnt, és az is lett volna, ha néha-néha alkalmazzák, na de hogy gyakorlatilag az egész játék alatt ez megy (vagy legalábbis annak 75%-ában), az nagyon erős túlzás. Sokat ront az összhatáson, és még az ember feje is hajlamos belefájdulni. Fontos megemlíteni egy technikai problémát is. A Rockstar fejlesztőcsapatai hírhedten rosszul optimalizálják játékaikat számítógépekre, ám ezúttal a konzolosok sem ússzák meg szaggatás nélkül. Bizony sokszor szembesültem azzal, hogy a framerate erősen az élvezhető szint alá esett, de szerencsére ez mindig csak egy-két másodpercig tartott. Remélhetőleg a későbbi frissítésekkel orvosolják majd ezt a problémát. Hogy aztán a számítógépes kiadással mi lesz a helyzet, az hamarosan kiderül.
Játékmenet szempontjából két tényező volt zavaró: az első, hogy a checkpoint rendszer sokszor túl ritkán ment. Ez már normál nehézségi szintnél is sokszor frusztrálóan hat, hiszen már itt is kellemesen meg tud izzasztani a játék. A másik dolog nem mindenkinek lesz negatív, hiszen tulajdonképpen nem hiba, és a hangulathoz elengedhetetlen elem: ez pedig a portugál nyelv. Mivel a játék São Pauloban, Brazíliában játszódik, ahol a portugál az anyanyelv, rengeteg párbeszéd folyik e nyelven. Ezzel nem is lenne baj, csakhogy a játék feliratai is portugálul jelennek meg, így aki nem beszél legalább spanyolul, esélytelen, hogy megértse ezeket a részeket. Így pedig a történetet kicsivel talán nehezebb követni - igaz, a "nem tudom, hol vagyok és mi történik" hangulatot nagyon jól visszaadja.

A hangok terén a nosztalgia az első szó, ami eszembe jut. Ismét felcsendülnek a régről ismert dallamok, persze kissé újrakomponálva. Emellett James McCaffrey, Max mindenkori szinkronhangja is fantasztikus átéléssel képes a lecsúszott ex-zsaru elbeszélését visszaadni. Az állandó, fásult hangú narrálás, ahogy Max elmeséli történetét, ugyanolyan hangulatfokozó, mint az első két rész esetében. E téren semmilyen kifogásolnivalót nem találhatunk.

Max Payne 3 (PS3)

A sorozat történetében először kapunk többjátékos módot is, amelyre ugyanaz a jó összhang jellemző, ami az egyszemélyes kampányra. Bár eget rengető újdonságokra nem kell számítanunk, amit kapunk, az teljesen rendben van. A szokásos, egymást irtós játékmódok mellett lehetőségünk van saját crew-t szervezni, tapasztalati pontokat, rangot és készpénzt szerezhetünk, amelyekből új fegyvereket oldhatunk fel. Emellett van egyfajta bosszú-mód is, amelynek lényege, hogy megtorolhatjuk azokat, akik korábban már elbántak velünk.

Régen volt már dolgom ennyire jól sikerült játékkal, pedig elég sok megfordult már a kezeim között. Bár a Max Payne 3 sem hibátlan, és itt-ott bizony még csiszolásra szorul, a Rockstar Games bizonyította, hogy igenis képes méltó folytatást készíteni a Remedy által megalkotott sorozathoz. Max kilenc év után visszatért, és keményebb, mint valaha. Sok kellemes órát tölthetünk vele, és bizony rá is igaz, ami a korábban emlegetett John McClane-re is: öreg zsaru nem vén zsaru.

A Max Payne 3 első körben PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra jelent meg, a PC-s változat június 1-jén érkezik. A cikk a PS3 verzió alapján készült.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Max Payne 3

Platform:

Fejlesztő: Rockstar Vancouver

Forgalmazó: Cenega Hungary

Megjelenés:
2012. május 18. PS3, X360
2012. június 1. PC

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

D.F.F.
D.F.F. [1]
szombaton vettem meg a játékot, pc-re, végigvártam a 4 dvd installt, majd végre belekezdtem. 2 és fél éves gépem van, mégis high-on teljesen faszán vitte. a very high-nál már azért játszhatatlanul szaggatott. végre megtanult a rockstar optimalizálni, remek a grafika még lebutítva is. a játék, pedig elég nehéz, a mai akciójátékokhoz képest. a borús hangulat szerencsére megmaradt, pedig az első képek alapján attól féltem, hogy elveszik az, amit az első 2 rész mutatott. szerintem egy fasza akciójáték, biztos játszottam már jobbal is, de engem megfogott, s nem bántam meg h kiadtam érte pénzt.
VodevilX
VodevilX [11345]
Ez kb tiszta románc :D Imádom minden percét! Ilyen játékokat akarok MÉG!!!
Idejét sem tudom, mikor kapott el utoljára valaminek ennyire a hangulata! És már kezdtem azt hinni, kinőttem a fanatikus gamer korszakomat :)
ZAKKANTLACI
ZAKKANTLACI [16]
Előttem szóló: jól beszéltél. Még nem volt alkalmam kipróbálni, de mindenképpen beszerzem majd valamikor, konzolra. Pc-re nincs annyi lóvém fejleszteni.
szedrencs
szedrencs [4695]
Jó cikk, bár pár dologgal nem értek egyet :)

- portugál nyelv: szerintem zseniális húzás benne, hogy nem feliratozták angol nyelven. Max sem beszél portugálul, és szerintem ennek így egyfelől hallatlan feelingje van, másrészt tökéletesen visszaadja Max elveszettségét egy idegen országban/városban/kultúrában. Nyilván szokatlan, de őszintén - mekkora feeling már úgy menni a favelában, hogy elképzelésed sincs, hogy akivel beszélsz, az mit mond, csak a hangsúlyból tudod kb. megítélni, hogy mennyire fenyegető a helyzet.

- vizuális dolgok (kettős látás, villódzás): tényleg kicsit erősnek hat néha, de az egész játék arra megy ki, hogy TE vagy Max. Egy lecsúszott zsaru, nagyon súlyos alkoholproblémákkal és fájdalomcsillapító függéssel. Ebben pedig teljesen belefér szerintem ez a vizualitás. Rockstar-t ezért is szeretjük, mert elég bátrak olyan újításokhoz, amiket más talán nem vállalna be.
Oscar123
Oscar123 [121]
Nagyon várom már pc-re. Mondjuk kell egy kis pénzt keresnem rá, de mindenképp megveszem.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (6 db)