Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy mod... Lassan ilyen tündérmesékbe illő nyitással kezdhetnék minden egyes cikket, amely egy eredeti, új ötleteket felvonultató játékról szól. Ezek elég nagy részében ugyanis az utóbbi időben egy közös vonás volt: mind ingyenes modként kezdték valamilyen nagyobb játékhoz, egy kisebb fejlesztőcsapat hosszú és fárasztó munkájának eredményeként. League of Legends, Natural Selection II, Team Fortress II, Counter-Strike... A lista már most is épp elég hosszú, és amíg a nagyobb fejlesztőcsapatok nem hajlandóak mással dolgozni a bevált, régi ötleteken kívül, nem is fog megállni a közeljövőben. És itt van jelenlegi alanyunk, a The War Z. A játék tulajdonképpen az önálló, fizetős koppint... feldolgozása (fő a diplomácia) az ArmA 2 népszerű modjának a DayZ-nek, amely népszerűségében akkora atombomba, hogy egymillió feletti játékostáborának jelentős része csak azért vette meg az ArmA 2-t, hogy a moddal játszhassanak.
De mi is a DayZ/The War Z páros lényege? A Z betűről eszünkbe juthat, lássuk csak, a Z: Steel Soldiers című régi robotos stratégia, esetleg a háború szlengesített, nagyon cool hangzású változata, vagy akár jelen sorok írójának nickje is, de komolyra fordítva a szót, a játékban a zombik játsszák a központi szerepet. A Földet ugyanis ismét leigázták a csúnya, félig elrohadt élőholtak, és a baj hatalmas, ugyanis az emberek a fertőzéssel egy időben nem fejlődtek halhatatlan szuperkatonákká, akik kilométereket rohannak evés és alvás nélkül, vagy minden fegyver használatát profi szinten elsajátítják pusztán azzal, hogy megérintik őket. Nem, fajunk teljesen kiszolgáltatott, sebezhető maradt, minden eszközzel próbálnak küzdeni, biztonságos zónákat kialakítani, és ellátmányokat szerezni, akár egymás élete árán is. A DayZ csak egy fiktív kelet-európai országba dobta a játékosokat (a mod egyetlen pályája tényleg kisebb ország méretű volt, bejárható épületekkel, városokkal, mindennel), de a The War Z gyakorlatilag világkörüli turnéra indítja a túlélőket, és bár az egyetlen jelenleg elérhető (félkész) pálya erősen észak-amerikai jegyeket hord magán, a jövőben, illetve a végleges verzió megjelenéséig még több, akár teljesen más környezet is érkezhet (természetesen mind kb. Budapest teljes területével egyenlő, töltések nélkül bejárható tereppel).
És mivel karakterenként átlagosan óránként meghalunk, nem is kevés idő lesz, amíg a terepek minden négyzetkilométerét bejárjuk. A DayZ készítőinek az volt a célja, hogy a zombikat ismét összehozza a túlélő horror kifejezéssel, így a játékmenetben a maximális realizmusra törekedtek – zseblámpa nélkül néha egy kukkot sem látunk, karakterünknek ételre és italra van szüksége, különben legyengül, nincs célkereszt, időnként muszáj megállnunk pihenni, a zombik pedig néhány harapással képesek megölni minket. Emellett nincs offra állítva a friendly fire sem, a játékosok, ha végképp kifogytak a tartalékokból, simán megölhetik egymást is, hogy megszerezzék a másik fegyvereit, felszereléseit. Mindez pedig összességében tényleg maximális szintre emeli a horrort: fogalmad sincs, merre kell menned, ha meglátsz egy játékost, nem tudod, hogy megközelítsd-e vagy csak lapulj meg egy bokorban, amíg el nem megy, és közel sem rohangálsz olyan magabiztosan a zombik között, akik erősebb zajra csapatosan rontanak rád, lőszered pedig szinte mindig minimális. Menekvés pedig nincs, a játék egyetlen célja: éld túl, ameddig csak lehet. Ha meghalsz, karaktered elveszíti minden felszerelését, és kezdheted az elejéről – fegyver és zseblámpa nélkül, egy napra elegendő ellátmánnyal az erdő közepén.
Ez a koncepció önmagában annyira népszerű volt, hogy az eredeti modnak is egymilliónál több játékost tudott szerezni, de a The War Z készítői nem bízták a véletlenre a dolgot, és próbáltak bővíteni is az alapötleten. A játékosok a chaten keresztül elvileg képesek lesznek majd küldetéseket adni egymásnak, ami lehet egy bizonyos területen a zombik kiirtása, egy játékos megmentése, vagy egy banditaként viselkedő játékos megölése. Ez hosszútávon remek újításként hangzik, kár, hogy jelenleg csak szóbeszéd útján terjed, és azok vesznek róla tudomást, akik olvasgatják a chatet és törődnek a játék valódi lényegével. Szomorú tény, de a maximum 40 főt bíró szervereken a játékosok nagy része deathmatch noobokból áll, akik a teljes játék lényegét abban látják, hogy fel-alá rohangálnak komplett idiótaként, és lőnek mindenre, ami csak mozog, privát szerverek bérlésére pedig még nincs lehetőség, pedig ahogy az a chatből is kiderül, hatalmas igény lenne rájuk a normális játékélmény érdekében.
De a játéknak van egy másik hibája is, ami már sokkal zavaróbb, ez pedig a bolt kérdése. A The War Z a manapság népszerű „vedd meg a lemezt, aztán havidíj helyett vásárolj a boltban” típusú MMO lesz, de a mikrotranzakciós rendszerrel kapcsolatban több probléma is felmerül. Egyrészt nem tartom igazságosnak, hogy csak azért, mert én az alapjáték megvásárlásán kívül nem szeretnék több pénzt a programba ölni, felszerelések nélkül kerülök be a játékvilágba (a hagyományos pénzszerzés olyan lassú, hogy említésre sem érdemes), míg a többiek, akár bandita hajlamokkal, rögtön félautomata karabéllyal és napokra elegendő ellátmánnyal a hátizsákban. Másrészt, ha csak utólag, játék közben jövök rá, hogy hopsz, én mégis szeretnék használni valamilyen fegyvert, akkor ki kell lépnem a főmenübe, meg kell vennem a tárgyakat, majd visszalogolnom a karakteremmel, és megtenni egy néha több kilométeres sétát a legközelebbi postáig, ahol hozzáférhetek a „külső” tárgylistához. A posták pedig a zombimentes óvóhelyeket leszámítva a legjobb kempelési lehetőségek azok számára, akik mondjuk nem akarnak vásárolni, csak megvárják, hogy a játékos felvegye az új felszerelést, majd rögtön lelövik és kizsákmányolják, ha pedig meghalsz, vége, elveszíted azokat a tárgyakat is, amiket a boltban vettél, fizetheted értük a pénzt újra.
A jelenlegi verzióban pedig sajnos még vannak kisebb-nagyobb bugok is, grafikai problémák, furán viselkedő zombik, illetve néha a tárgyak random elhelyezése a térképen is meglehetősen egysíkú – hogy lehet az, hogy három településen megyek keresztül, és fegyver/lőszer sehol, ellenben mindenhol találok végtelen készleteket zseblámpából és kötszerből? Ráadásul még nagyobb probléma, hogy a The War Z-nek konkurenciaként ott van a DayZ mod, amelyhez most csak a viszonylag olcsó ArmA II Gold kell, de nemsokára lesz egy önállóan futtatható, alacsony árkategóriás változata is, a két játék között pedig bőven van annyi hasonlóság, hogy ne legyen elég hely kettőjüknek az online szférában.
A The War Z jó alapötletből dolgozik, de a készítőknek amellett, hogy a sikerhez vagy ingyenesen, vagy a standalone DayZ előtt kell kihozniuk a teljes verziót, nagyon át kell gondolniuk pár dolgot, elsősorban a határok nélküli PvP-t, és a pocsék megvalósítású, szinte felesleges mikrotranzakciót. Érdemes rajta tartani a szemünket, szép a grafika, szépek az ígéretek, de akinek van a polcán egy ArmA II a kiegészítővel együtt, az már most pár kattintással kaphat többet, jobbat, olcsóbban.