Előfordult már veled az, hogy játék közben úgy gondoltad, ezt te jobban is meg tudnád csinálni – legyen szó akár a történeti szálról, akár a szereplőkről, akár a játékmechanikáról? Éreztél már magadban késztetést arra, hogy saját világot alkoss, benépesítsd, majd kalandozz a hősöddel rajta? A Team Dakota azt az ambíciózus célt tűzte ki maga elé a Project Sparkkal, hogy mindezt tálcán kínálja neked, ráadásul úgy, hogy gyakorlatilag semmiféle programozási, rajzolási vagy egyéb képzettség/képesítés nem kell hozzá, csak fantázia és némi türelem.

A zárt bétában kipróbálható verzióban ugyan még akadnak lezárt részek, de a program gerincét jelentő módokat már sikerült kipróbálnom. Haladjunk sorba a bonyolultság szerint, kezdjük a sima játékmóddal. Itt a mások által megálmodott játékokat próbálhatjuk ki – és ha kedvünk tartja, akár át is szerkeszthetjük. Ugyan a Team Dakota eredetileg csak TPS-ben, 3D platformerben, egyszerűbb kalad/RPG játékokban gondolkodott, de láttam, sőt játszottam Tetrisszel, Rock of Ages klónnal, Missile Command remake-kel, tower defense-szel, sőt, egy egyszerűbb Plants vs. Zombie Goblins is akad... Már most sem lehet panasz a változatosságra, s mi lesz itt, ha mindenki számára elérhetővé válik a játék?

Egy fokkal érkeddesebb a Crossroads mód, ahol játék közben alakítjuk a feladatokat, a szereplőket és a történetet. Kezdődik ez egy terepgenerálással, ahol néhány csúszka segítségével alakíthatjuk a domborzatot, a vízszintet, napszakot, a vegetáció sűrűségét, ilyesmiket. Aztán meghatározhatjuk a kezdőhelyszínt, mi legyen a feladat, majd elkezdhetünk játszani. A feladat részleteit játék közben kell meghatároznunk, majd lejátszanunk. Zavaros? Íme egy példa: egy faluban kezdünk, amit megtámadtak a goblinok? Vagy a banditák? Esetleg a mókusok? Kiválasztjuk a nekünk tetsző választ, majd leverve a támadást a falu gyógyítója segítséget kér tőlünk, mert a falu kútját/fáját/szertartási kőkörét megszentségtelenítették, ezért el kell hozzunk valamit a közeli valahonnanból – és persze útközben egy-két mellékküldetést is elvállalhatunk, méghozzá olyat, amihez épp kedvünk van. Ha vége a kalandunknak (a bétaverzióban egy ilyen szösszenet olyan 20-30 percig tart), elmenthetjük, aztán később akár bővíthetjük is a szerkesztőben.

Ha már itt tartunk, essék pár szó a szerkesztőről is. Egy egész kellemes oktatómód magyarázza el az alapokat, onnantól, hogy hogyan tudunk tájat alkotni egészen addig, hogy hogyan tudjuk szereplőinket és a kellékeket, tárgyakat programozni. Nem kell nagyon bonyolult dologra gondolni, egy sor kódot nem fogunk írni. Helyette a készítők által Kode-nak nevezett „nyelvet” használjuk, ahol gyakorlatilag feltételeket alkotunk, és ezekhez rendelünk következményeket, mindezt egy egyszerű körmenüből. Például ha mozgatni szeretnénk tudni hősünket, akkor először létrehozzuk azt a feltételt, hogy ha a játékos a WASD gombokat bántja, és ehhez rendeljük a következményt, hogy a figura nekiáll futkorászni. Persze ennél komplexebb dolgok is megvalósíthatóak könnyedén, csak meg kell tudnunk magunkban fogalmazni ilyen HA-AKKOR kontextusban. Tegyük hozzá, az oktatórész tényleg csak a legelemibb dolgokat magyarázza el jelenleg, a többire nekünk kell rájönnünk. És hogy mik a jelenlegi korlátok? Elvileg a bejárható terület 5*5 km kiterjedésű és maximum 600 m magas lehet, valamint kb. 2500 kellék (azt hiszem, ebbe a szereplők is beletartoznak) lehet egyszerre a pályán – elvileg jönnek „szintválasztó” portálok, így bővítve a lehetőségeket.

A Project Spark ingyenes program lesz Xbox One-on, Xbox 360-on és – most kapaszkodjatok! – Windows 8.1-en. Igen, akinek PC-n ennél régebbi vagy más óperenciás rendszere van, az kimarad a mókából... No de kanyarodjunk vissza a piszkos anyagiakhoz. Tehát a cucc alapvetően ingyen van, DE: ezzel jelenleg egy alap erdei fantasy környezetet kapunk, alap kellékekkel. Nem kevés a választék így se, de persze az extrákat nézegetve azért eltöpreng az egyszeri alkotó (például a faluba egy vásártér jól mutatna a sima szatócsbolt helyett)... Egyelőre még egy sivatagi környezet van, de a fórumon már jönnek kérdések egy esetleges sci-fi miliőről is. Ezekért pedig vagy fizetünk, vagy a tevékenységeinkért kapott pontokkal fizethetünk. Igen ám, de mi van olyankor, ha valaki egy fizetős tartalommal készít egy játékot? Nos, alapesetben minden nap 30 percnyi Spark Time áll a rendelkezésünkre, hogy ilyen játékokkal játsszunk – persze pénzért ezt szépen lehet növelni. És igazából jelen pillanatban ez az igazán zavaró probléma a Project Sparkkal: nagyon könnyen át tud fordulni pénznyelővé. Értem én, hogy valahogy monetizálni kell a befektetett munkát, de lehetne kicsit engedékenyebb vagy olcsóbb is a rendszer, mert per pillanat elég hamar elérhetjük a „muszáj fizetni” határt... De persze lehet, hogy a készítők finomítanak az árakon még egy kicsit. Egy biztos: ha Microsoft rendszered van, mindenképp próbáld majd ki a Project Sparkot, remek szórakozást nyújt az ingyenes rész is!