26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Arma 3 kampány DLC-k: Survive - Adapt - Win

A napokban megérkezett a kampány utolsó fejezete is.

Írta: Lacko

Amikor hivatalosan is megjelent az Arma 3 – tehát jóval azután, hogy játékosok ezrei játszottak alfa és béta állapotban a Steam korai elérésén keresztül –, sokan lehúzták a várva várt folytatást. A legtöbb kritikus azt írta, hogy „az Arma 3 majd jó játék lesz, de most még messze nem az”. Ennek egyik oka a játszható tartalom hiánya volt. Ez más játékokban elképzelhetetlen, azonban az Arma sorozat alapvetően egy sandbox jellegű játék: kapunk egy baromi jó motort, amelyet aztán a modderek és a küldetésszerkesztők feltöltenek tartalommal. Ez mind szép és jó, de kiderült, hogy azért hivatalos kampány nélkül kiadni mégis túlzás volt. Hiszen hiába kaptunk egy hatalmas szigetet, amely sokkal nagyobb, mint a korábbi epizódok szigetei. Viszont egész Altis idegen volt. A játékosok nem ismerték a helyeket, és ha játszottak is ott (például multiban), nem sokat jelentett egy-egy falu vagy város neve. Élettelen volt minden. Történet nélkül – különösen, hogy a felszerelés jövőbeli volt – egy teljesen idegen világ vette körül a játékosokat.

Arma 3 kampány DLC-k: Survive - Adapt - Win

Ezért volt fontos, hogy a kampány minél hamarabb megjelenjen, hiszen már maga az ötlet is hajmeresztő, hogy a hivatalos tartalom a megjelenés után kerül majd a játékba. A cseh fejlesztők ezért úgy gondolták, hogy a legkevesebb időt akkor veszítik, ha a háromfejezetes kampányt három időpontban adják ki (természetesen ingyenes letöltések formájában). Így amíg a játékosok az egyik fejezettel játszanak és tárgyalják ki a fórumokban, addig ők fejleszthetik a következő fejezetet. Sajnos így is voltak egy-két hetes csúszások, de végül a napokban kikerült az utolsó epizód is, így teljessé vált az Arma 3 és benne a kampány, amely az egésznek a történetét adja.

Arma 3 kampány DLC-k: Survive - Adapt - Win

A játékos egy Kerry nevű amerikai szakaszvezetőt alakít a történetben, aki az első fejezetben lemarad a NATO csapatok evakuálásáról, így kénytelen összeverődni más lemaradtakkal és egy csapat brit kommandóssal. Ennek a szedett-vedett társaságnak kell túlélnie (ahogy a fejezet címe – Survive – is utal rá) egy ellenséges környezetben. Először meglepett, hogy – legalábbis ami a darabszámot illeti – már ez az első rész több küldetést tartalmaz, mint az Arma 2 teljes kampánya. Aztán kiderült, hogy ezek a missziók egyenként azért nem annyira hosszúak, de legalább nem túlbonyolított, és szerencsére nem is egysíkú küldetéseket kapunk. Ráadásul hangulatuk nagyon emlékeztet az Arma sorozat tulajdonképpeni első részének, az Operation Flashpointnak a Resistance című kiegészítőjére, amely a rajongok egyöntetű véleménye szerint az egész széria leghangulatosabb kampánya volt. Nyilván nem véletlen, hogy a Bohemia Interactive konyhájában a régi fűszerekhez nyúltak, hiszen nagyon sok kritika érte az Arma 1-2 kampányait, és sokan a szemükre hányták, hogy miért nem képesek olyan minőséget szállítani, mint hajdan a Resistance volt.

Arma 3 kampány DLC-k: Survive - Adapt - Win

A második fejezet az Adapt címet kapta és itt – hasonlóan az első fejezethez – gerillaharcokat kell folytatnunk. Ezek már nehezebb küldetések, hiszen itt nemcsak a túlélésünk a cél, hanem – a NATO közelgő inváziója miatt – az ellenségnek minél nagyobb kár okozása. Ezek a küldetések is nagyon élvezetesek, akárcsak az előző fejezet missziói, azonban itt már van egy-két frusztrálóbb eset. Van olyan küldetés, amelyben egyedül kell felvennünk a harcot egy teljes sziget helyőrségével (igaz, ilyenek is voltak annak idején az Operation Flashpoint kampányban). A másik idegesítő rész, amikor csapattal megyünk ugyan, de a mesterséges intelligencia harcra van kifejlesztve és nem képes elszakadni a harctól. Így hiába kapunk fülest, hogy közeledik egy nagyobb ellenséges erő, nem tudjuk az emberinket magunkkal húzni és elhagyni a helyszínt, mert éhezik a harcot. Így hamarosan ismét egyedül leszünk, és akkor még kapunk pár feladatot, ami a csapatnak is becsületére válna, de azokat már egyedül kell megoldanunk. Ám ezeket leszámítva a második fejezet is kellemesen hosszúra és hangulatosra sikerült.

Arma 3 kampány DLC-k: Survive - Adapt - Win

Végül a harmadik fejezet a Win címet viseli, és ez az a rész, a mely az utóbbi Arma játékok kampányaira hasonlít. Hatalmas csatákban veszünk részt hagyományos katonai szerepben. Azaz nem vagyunk végre gerillák: egyenrangú félként küzdhetünk az ellenséggel. Ráadásul nem csak gyalogsággal, de összefegyvernemi hadműveletekkel pucoljuk meg Altis szigetét. Azaz kapunk légi, páncélos és tüzérségi támogatást is. És bár a történetnek továbbra is főszereplőit játsszuk Kerry szakaszvezetővel, addig a csatákban csak egyszerű fogaskerekek vagyunk. Nem rajtunk múlik ugyanis, hogy veszít vagy győz a NATO – persze azért derekasan ki kell vennünk a részünket a harcokból. Ez a fejezet is elég jóra sikerült, azonban fele olyan hosszú, mint a korábbi kettő, ami azért kicsit meglepő. Ám ez még megmagyarázható azzal, hogy ezek a küldetések hosszabbak és bonyolultabbak picit, mint a gerilla-hadműveletek.

Arma 3 kampány DLC-k: Survive - Adapt - Win

Most azonban kicsit spoilereznem kell, ezért akit zavar, hogy megtud bizonyos részleteket az utolsó résszel kapcsolatban, az ugorjon az utolsó bekezdésre.
SPOILER kezdődik!
Az utolsó (valójában utolsó előtti) misszió kiverte a biztosítékot a játékosoknál. Nagyon jó a küldetés, izgalmas, kellően nehéz és hangulatos. Ám a korábbi küldetésekben felgyülemlett kérdésekre és izgalmas rejtélyekre semmilyen választ nem kapunk. Sőt! Inkább még rejtélyesebbé válik a történet és aztán megjelenik a The End felirat. Mi pedig ott ülünk döbbenten, hogy ez most meg mi a fene volt. Egyelőre mindenki csak találgat: lesz majd egy eddig titkolt negyedik fejezet? Vagy a cseh fejlesztők megvicceltek minket? Esetleg annyira felnőttnek néznek, hogy ránk bízzák, hogy kitaláljuk, mi is történt? Mert persze ki lehet találni a válaszokat magunktól is, de azért más játékokban nem szokás ennyire magára hagyni a játékost a sztori lezárása nélkül. SPOILER vége.

Arma 3 kampány DLC-k: Survive - Adapt - Win

Az Arma 3 hivatalos kampánya egy nagyon jó játékká tette a korábban csak sandbox felületet. Megtöltötte valódi történettel, értelemmel, emlékekkel. A három fejezet sokkal hosszabb játékidőt ad, mint manapság szokás az AAA-s játékokban, ráadásul a küldetések jelentős többsége nagyon hangulatosra és élvezetesre sikeredett. Úgy fejezzük be a legtöbbet, hogy dübörög a fülünkben az adrenalin, büszkén és elégedetten lapozunk a következő küldetésre. Valami ilyesmit vártunk már nagyon rég a Bohemia Interactive-tól, hiszen ők voltak azok, akik annak idején megalkották az Operation Flashpointot. Akkor, amikor még nem volt elég sandboxokat gyártani, szükség volt játszható tartalomra is. Az Arma 3 mostani kampánya nagyon megközelítette ezt a minőséget (bár utol azért nem érte), és minőségben messze meghaladja az Arma 1-2 (és kiegészítőik) kampányait.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Arma 3
  • Arma 3
  • Arma 3
  • Arma 3
  • Arma 3
  • Arma 3
  • Arma 3
  • Arma 3

Arma 3

Platform:

Fejlesztő: Bohemia Interactive Studio

Megjelenés: 2013. szeptember 12.

Minimális rendszerigény: Kétmagos processzor: Intel 2,4 GHz/AMD 2,5 GHz, 2 GB RAM, GeForce 8800GT/Radeon HD 3830/Intel HD Graphics 4000 videovezérlő 512 MB memóriával, 16 GB HDD, DirectX 10, Windows Vista SP2/Windows 7 SP1, Steam account

Ajánlott konfiguráció: Intel Core i5 2300/AMD Phenom II X4 940, GeForce GTS 560/Radeon HD 7750 videokártya 1 GB memóriával, 25 GB HDD, DirectX 11

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!