25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

Herry's Products H-váltó

Egy új, magyar fejlesztésű játékvezérlőt próbálhattunk ki.

Írta: Sityi

Akik rendszeresen olvassák intergalaktikus kis online videojáték-magazinunkat, biztosan tudják már, hogy ha épp egy komolyabb autós játékot tesztelek, azt egy öreg, de még mindig megbízhatóan működő Logitech Driving Force Pro kormányal teszem. Tulajdonképpen ez – illetve utódja, a Driving Force GT – a belépő az autószimulátorok világába, és ami a versenyzéshez kell, azt simán biztosítja: 900 fokos kormányszög, külön tengelyű gáz- és fékpedál, szekvenciális váltó. Ámde ha az ember nem a tizedmásodpercek kergetésére koncentrál, hanem csak úgy élményautókázna egyet, akkor bizonyos kocsiknál némiképp illúzióromboló lehet az, hogy míg virtuális másunk bőszen pakolja a sebességváltó kart, addig mi a szürke valóságban két gombot pöckölünk mindössze. Pár gyártó kínál külön H-váltót is a termékeikhez (amelyek aztán vagy használhatóak külön, más gyártó kormányaival, vagy nem), de ami pár napra nemrég a kezeim közé került, az túlmutat azon, amiket eddig ismertem. Egy magyar srác egy budapesti lakótelepi lakásban kifejlesztett valami olyasmit, amire muszáj kalapot emelni (vagy én verem le :D ) – az ő megoldása ugyanis masszív alumíniumházban dolgozó fém kar lett.

Herry's Products H-váltó

Mielőtt belekezdenék, egy dolgot szeretnék tisztázni. A H-váltóval nem lesz senki sem gyorsabb. Nem véletlen, hogy a modern sport- és versenyautókba ma már szekvenciális váltót építenek. A H-váltó lényege az élmény, a beleélés, az illúzióteremtés – és olykor a helyes váltóhasználat és -technika demonstrálása.
Mondanom sem kell, nemcsak a megjelenése miatt, de kézbe véve is robusztusságot sugall a váltó. Ezt lehet keményen, férfiasan használni, nem fog a száguldozás hevében a kezünkben maradni. Gázpedált felengedem, megmarkolom a váltógombot, és egy határozott mozdulattal berakom a következő fokozatba, amit fémes kattanással kísér a váltószerkezet. Hátborzongató és élvezetes. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy kuplungpedállal volna az igazi, olyanom viszont nincs, de így is remek móka – csak a bal lábam kellett lecsavarozni a padlóra, hogy „áttanuljam” a pedálhasználatot. De hát ez kis áldozat volt ahhoz képest, ami élményt nyújtott az, hogy a hétköznapi vezetésben megszokott módon pakolgathattam az egyes fokozatokat. No de nézzük, miket tapasztaltam az egyes játékokban!

Project Cars: Automata kuplungot támogat a játék, és szerencsére gombot is be lehet állítani kuplungnak. De igazából nincs nagy szükség rá, mert a játék elég intelligensen kezeli a külön váltót úgy is, ha ráhagyjuk a kuplungolást – csak arra kell figyelni, hogy nagyon sokszor ne váltsunk le 180 km/ó sebességnél kettesbe, mert a motor sűrű füstöt eregetve fog tiltakozni egy idő után. Ezt leszámítva igencsak nagy élmény a California Highway hegyi szerpentinjén kanyarogni, vagy mondjuk Bathurst dombján küzdeni egy McLaren F1 GTR Long Taillel.
Assetto Corsa: Ennél a játéknál már kisebb gondjaim akadtak. Elvileg van automata kuplung és gázfröccs a váltáskor, de itt lényegesen rosszabbul működött. Kuplungot csak tengelyre lehet állítani, az meg elfogyott a DFP-men, így gombbal sem tudtam rásegíteni. Nagyon kell figyelni a váltásnál, mert simán nem veszi be az autó, ha rosszul csináljuk, gépi segítség ide vagy oda. Lefelé váltáskor némi gázt mindenképp kell/érdemes adni, amikor üresben van a kar, és csak utána lehet sebességbe rakni, hogy a fordulatszám és a váltó szinkronba kerüljön. Ezzel csupán az a baj, hogy ugyebár én bekapcsoltam automatikusra ezt, és mégsem megy... A fő probléma ezzel csak ott van, hogy régebbi autóknál ez még érthető lenne, de a szinkronizált váltót bő 60 éve feltalálták már, így mondjuk egy 2008-as Abarth 500-ban ez már gyakorlatilag anakronizmus. Ha viszont ehhez hozzászokunk, és megtanuljuk ezt a fajta technikát, akkor egész jó élmény, és nagy odafigyelést igényel ilyenkor a vezetés. Tulajdonképpen az Assetto mutatja meg (kicsit faramuci módon) a váltás technikájának szépségét, illetve hogy mi van mögötte – de nem vagyok róla meggyőződve, hogy ezt tényleg így kéne.
The Crew: Nem állítottam be kulpungot, így maradt automata, és mivel ebben a játékban (akárcsak a kvázi elődjeiben, a Test Drive Unlimited első és második részében) a szabad élményautózás a játékmenet részét képzi, így talán itt volt a legtökéletesebb illúziója annak, hogy én is csak egy vagyok a forgalom résztvevői közül és csak autókázok rendes kéziváltót használva – bár tény, hogy állatkodva is nagy móka volt zongorázni a fokozatokon. Tulajdonképpen eddig úgy voltam vele, hogy a The Crew gamepaddel a legkényelmesebb, de így most azt kell mondjam: kormánnyal és H-váltóval a leghangulatosabb.

Hermann Gábor
Hermann Gábor

És mivel magyar termékről van szó, természetesen meginterjúvoltam a készítőt, Hermann Gábort is.
Honnan jött az ötlet?
Amikor még 14-15 éves voltam, nagyon sokat játszottam a Gran Turismóval – annyira sokat, hogy képes voltam 24 órás futamokat is végigvinni. De mindig hiányzott egy H-váltó, mert enélkül nem éreztem olyan realisztikusnak. Szerettem volna egy ilyet, de hát az akkoriban sem volt épp olcsó mulatság. Így hát gondoltam, akkor inkább csinálok egyet. Anyukám kolléganője adott 800 forintot, hogy vegyek egy mikrokapcsolót, és valamit akkor össze is hoztam: ha jól emlékszem, egy hajzselés flakont vágtam szét és abba szerkesztettem bele valamit. Azóta persze eltelt pár év, egyik egyetem, másik egyetem, és eszembe jutott, hogy ha van egy ötletem, akkor azzal akár pénzt is kereshetnék. Gyakorlatilag ezért csináltam meg ezt a váltót: Magyarországon is elérhető és viszonylag olcsó. Mondjuk ez utóbbi azért erősen relatív...

No igen, de ez szinte teljes egészében alumíniumból van, ellentétben a többi hasonló termékkel. Anyukád kolléganőjén kívül kik segítettek még?
Egy jó ideig senki.

Akkor ez egy egyemberes projektnek indult?
Igen.

És most?
Most egyre többen csatlakoznak. A legjobb barátom, Horváth János segít jelenleg a gyártásban, így, hogy most már elég szerszám is van, illetve a tesztelésben. A volt barátnőm is sokszor átjött és segített csiszolni például. A Creative Talenttől is megtalált egy srác, ő segített az első, 30 darabos tesztszéria alumínium alkatrészeinek legyártásában, ráadásul ingyen.

Herry's Products H-váltó

Mikorra várható a rendes gyártás beindulása? Mik a távlati tervek?
IndieGoGón szeretnék elindítani pár száz darabra közösségi finanszírozást, így elég pénz gyűlne össze, hogy céget alapítsak, és a gyártás és értékesítés jogi oldalát is rendbe rakjam. Év végére pedig remélhetőleg beindul a hagyományos értékesítés is. Elég hosszú idő egy ilyen váltót legyártani – nem az összerakás a hosszú, mert az hamar megvan, hanem amíg sikerül összeszedni minden alkatrészt.

Mekkora az érdeklődés jelenleg a cucc iránt?
Rengetegen írnak, minden nap új emberek.

Kik tesztelték még rajtam kívül a váltót?
A SimHouse munkatársai is kipróbálták gyakorlatilag a legelején – és így hozzátenném, hogy ők is sokat segítettek. Körülbelül két éve készítettem egy váltót, amit elkértek, hogy letesztelnék. Akkor az nem tetszett nekik, és elmondták, hol kéne rajta javítani. Később, amikor ezeket a hibákat kijavítottam, nagyon meg voltak lepve, mert nem gondolták volna, hogy sikerül. Haverok, barátok, és páran a tesztszéria megrendelői közül is kipróbálták már.

Milyen árra számíthatunk?
Az az igazság, hogy olcsóbban szerettem volna ezt megcsinálni, de utánaszámolva a dolognak 100 euró alatt nem igazán tudom adni, főleg úgy, ha majd ezt adózva, cégként fogom majd árulni. A közvetlen vetélytárs termék a Thrustmaster TH8A váltója, az drágább, illetve a 3D nyomtatással készülő SHH Shifter, ami önmagában, szállítás és egyedi dolgok nélkül 85 euró. Én nem hiszek a tervezett avultatásban, én fémből akartam egy tartós terméket készíteni.

Esetleg saját kormányt és pedálszettet is fogsz csinálni?
A pedálokat már elkezdtem tervezni, és egy kézifékkar is tesztelés alatt van. A kormány a legnehezebb a force feedback, az erővisszacsatolás miatt. Erre is kitaláltunk már valamit a SimHouse-osokkal, így biztos, hogy majd lesz kormány is. A kormányt a legnehezebb megcsinálni, utána a váltót. A második legnehezebbel így akkor kész vagyok, a legnehezebb előtt meg megcsinálom a könnyebbeket. (nevet)

Herry's Products H-váltó

A váltó után akkor tehát a pedál jön? Az is fém lesz majd?
Teljesen fémből lesz az is. Két verziója lesz: az egyszerűbb potméterekkel fog csak dolgozni, de a jobbik fékpedálja nyomásérzékelős lesz, amilyennel a profi szimulátorosok egy része versenyez. Ez a csúcs a pedáloknál, a felső kategória – ezt megpróbálom lehozni az alsó-középkategória árszintjére.

Jelenleg mivel játszol a szabadidődben?
Semmivel. (nevet) Nincs is játékra alkalmas számítógépem.

De kedvenc játékod csak van...
A Gran Tursimót nagyon szeretem. A harmadik résszel játszottam a legtöbbet, de a 4 jobban tetszett a nagyobb autóválaszték miatt. Az egyik megrendelőmnél, akinek cockpitje is van, kipróbáltam a Project Carst, és nagyon megtetszett, nem szívesen szálltam ki az ülésből a játék után. Nem rossz az Assetto Corsa sem, de az irányítása a Carsnak jobb.

Köszönöm szépen az interjút és a tesztlehetőséget. Remélem, hamarosan bárki számára elérhető lesz a váltód, és sok sikert kívánok a többi részhez is!
Én is nagyon köszönöm.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!