Spa-Francorchamps. Monza. Silverstone. Brands Hatch. Nürburgring. Újabban a Nordschleife. Road America. És még sorolhatnám... Sok autós és motoros játék használja majdnem ugyanazt a pályalistát (de legalábbis nagyon sok a közös vonás), így szinte csak annyi a különbség az egyes játékok között, hogy milyen a menü designja, és milyen a járgányválaszték. No jó, kicsit túloztam, de ha jobban belegondoltok, a legtöbb autós/motoros játék pályafelhozatalának legalább a fele csupa olyan pályából áll, amelyek rég ismerősek minimum tucatnyi másik alkotásból. Persze nem véletlenül népszerűek ezek a pályák (jómagam is igencsak kedvelem őket) – de néha van úgy az ember, hogy csak ráun a pályaválasztékra. És ez az, ami elvileg a Racecraftban nem fog előfordulni!
A kulcsszó itt is napjaink egyik buzzwordje: a procedurális generálás, tehát nem előre megtervezett pályákat kapunk, hanem matematikai függvények és algoritmusok által generáltakat, ennek minden előnyével és hátrányával. Szerencsére a pályagenerátor remekül sikerült, egy-két kivételtől eltekintve élvezetes és valósághű pályákon száguldozhattam – ez úton is ajánlom Hermann Tilke szíves figyelmébe a játékot. ;-) Szerencsére a paraméterek szabályozhatóak, ha nem csak úgy véletlenszerűen szeretnénk kapni egy karikát, és remekül működik: a legkönnyebb pálya sem egy sima egységsugarú kör, a legbonyolultabb pedig nem egy lehetetlen halálcsík. Ha pedig valaki jártasabb a motorsportok világában, olykor-olykor elfoghatja a déjà vu – engem legalábbis elkapott, mert néhány kanyar, pályaszakasz hasonlított egy-egy valós pályáéra. Ezzel a résszel tehát nem lesz probléma, ha egyszer a Racecraft elkészül, pöpecül működik, és szinte az idők végezetéig tud új, versenyzésre alkalmas aszfaltcsíkokat produkálni.
Az alábbi kép a jelenlegi készültségi állapotot mutatja – ezen látható, hogy mint játék, jelenleg nem igazán használható. Tulajdonképpen két dolgot csinálhatunk: körözhetünk egyedül vagy egy bot ellen, és ennyiben ki is fújt – se ütközés, se sérülés nincs. Persze lesz majd rendes verseny is, akár az MI, akár más játékosok ellen, csak ez még odább van. Az autókínálat is jelenleg mindössze egy járgányra korlátozódik, egy fiktív formaautóra. A fizika viszont szép pedigrével büszkélkedhet: a Kunos Simulazioni netKar PRO fizikai motorja töfög a gépháztető alatt, persze némi finomításokkal eszközölve. Azt nem mondanám, hogy ennek következtében vérbeli szimulátor lesz a Racecraft, de az arcade vonaltól bőven messze lesz majd. Kormánnyal és gamepaddel egyformán élvezetes már most is az irányítás – hacsak nem nyúlnak bele gyökeresen a fejlesztők, szerintem jó lesz ez (kb. a Forza Motorsport–Gran Turismo vonalon mozog jelenleg).
Ami pedig a külcsínt illeti, az hozza az olaszos szintet: a Vae Victis Games is követi a Kunos Simulazioni és a Milestone nyomdokait: a 2016-ban (2017-ben) elvárható kötelező minimumot stabilan hozza, de ennél többet nem nagyon. Persze még így sem ronda, csak épp emiatt némi hendikeppel indul a piacon. A játékélmény meg sajna nem feltétlenül jön át (jól) a videókon, míg a látvány nagyon is. Talán kicsit változatosabb környezettel jobban fel lehetne dobni – és még abban se vagyok biztos, hogy feltétlenül ragaszkodni kell a valósághoz közelítő designhoz.
Egy biztos: amit most per pillanat a Racecraft mutatni tud, az ígéretesnek látszik. A nagy drukk leginkább most már annak szól, hogy eköré a motor és játékmechanika köré egy élvezetes játékot sikerül senderíteni. Óvatos duhajként is optimista vagyok, még annak ellenére is, hogy a fejlesztők előző játéka, a Victory: The Age of Racing nekem nem igazán jött be. Aztán majd az idő megmutatja, ha kész lesz a Racecraft, hogy mennyire volt bölcs dolog már most lelkendeznem...